Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J63i95ř20í 45H12e74r36m54á70n68e67k 4176132512740

Abych to uzavřel. Tato diskuze není ničím jiným, nežli malováním socialismu na černo. Ten režim nebyl dobrý. Byl diktátorský, utlačoval, nebyla v něm lidská práva a svobody a podobně.

Ale často je zde tendence ten režim namalovat ještě černější, než byl.

A vysílač Svobodná Evropa a její poslech je jedno z takových témat. Ono nestačí, že byla rušená, nestačí, že šíření odposlouchaného bylo trestné. Ne, je třeba ještě vymyslet, že i samotné, privátní a pasivní poslouchání bylo trestné.

S tím velmi souvisí i pověry o tom, jaké byly za socialismu možnosti. Někdo, buď z neznalosti nebo záměrně třeba tvrdí, jak nedostupná byla auta. To je ale jen půl pravdy. Dostupnost aut se lišila podle značky a podle času. Jednou ta značka byla, pak zase ne.

A teď to, o čem již je řeč v diskuzi níže. V září 1975 jsem si, po úterní telefonické objednávce koupil ve čtvrtek Škodu 110L, SPZ ABX 89 48.

To se ale mnohým nehodí do krámu, protože chtějí mít socialismus ještě horším, než byl. Což vůbec není třeba. Byl špatný dost. A já, který zažil očerňování První republiky komunisty to velmi nerad vidím.

+3/0
6.7.2018 16:49

A63n63t97o71n72í65n 43T46i43c69h17e96r13a 6576518763516

Opravdu jsme všichni čekali jen na to, až to ten nejpovolanější a zcela nestranný majitel Škodovky uzavře.

+1/−1
6.7.2018 16:57
Foto

J59i30ř62í 24H28e58r48m75á14n95e32k 4576892322120

Nikdo není nestranný a Škodovku, o které je řeč, jsem prodal v roce 1981. A od té doby, kromě služebních aut, jinou nikdy neměl.

P.S. Zcela nestranný člověk neexistuje.

0/0
7.7.2018 7:57

L14e86o76n32a 19B25l36a85h30o59v75á 5740939769333

V roce 1975 si naše rodina chtěla koupit škodovku, v českobudějovické Mototechně jsme měli objednávku skoro rok. Když spořitelna uvolnila peníze, nebyla k mání ani škodovka, ale ani jiné auto. Protože jsme ho nutně potřebovali, v Mototechně obtelefonovali republiku a zjistili, že v Žilině mají trabanty. Když se příbuzní zkontaktovali se Žilinou, dozvěděli se, že právě vyprodali posledního, ale prý ještě nějaké mají ve slovenských Levicích, kde nám ho zamluvili. A tak vyrazil rodinný tým z jižních Čech na Slovensko pro trabanta.

Také bych mohla popsat, jak jsme v druhé polovině 80. let kupovali/sháněli jízdní kolo zn. Favorit.

Je konstatování faktů očerňováním šťastného života v socialismu? To věčné shánění téměř všeho ale nebylo na té době úplně to nejhorší...

+1/0
7.7.2018 6:49

J95i29ř91í 25Ř56e82z88n59í44k 4142592943675

Ale to je o Vás, nikoliv o socialismu. Proč se pachtit za něčím, co není k mání? Tím jste přistoupila na hru, jejíž pravidla stanovili jiní. A tímto způsobem Vás ovládli. Tím jste pro socialismus hlasovala nohama, rukama i penězi. Reprodukovala jste celou soustavu socialistických výrobních vztahů. Komu pánbu, tomu všichni svatí.

0/0
7.7.2018 7:23
Foto

J21i88ř52í 47H15e91r25m79á29n67e36k 4336442422640

Na to neumím odpovědět. Mohu pouze napsat svoji zkušenost. Nepřítomnost manžela způsobila na podzim 1974 mojí manželce nesnesitelné pnutí, moje auto (získané před svatbou) zbořila a muselo na opravu.

Ta trvala poměrně dlouho a na přelomu let 1974/1975 jsem auto (Š1000MB) odvezl do bazaru. Otázkou je, zda bych to udělal, kdyby byl aut kritický nedostatek (na škodovku se podle Vás čekalo rok)?

A celou vojnu jsem pak "kupoval auto prstem po mapě", tedy teoreticky. Stále jsem řešil, zda Ladu nebo Škodu a rozhodl jsem se pro Škodu, kterou jsem také v září 1975 absolutně bez problémů koupil.

Otázkou tedy je, kdo si to špatně pamatuje. Já jsem o té své verzi bytostně přesvědčen už proto, že hned další týden mě šéf žádal, zda bych nechtěl to auto zajet cestou na Brněnský veletrh a nesvezl dva kolegy.

Takže auto, které uvezlo ještě dva Ing. asi bylo reálné a já vůbec nechápu čím by ten rozdíl mezi ČB a Prahou mohl být způsobený.

P.S. Ano, sehnat kolo Favorit patřilo k nadlidským úkonům, to vím. Ale o tom jsem nepsal. Shánění věcí jistě nebylo na socialismu to nejhorší, ale nechápu, proč to dělat ještě horším, než to bylo.

+1/0
7.7.2018 7:56

J51i83ř53í 97Ř80e10z13n65í74k 4742292253365

Stačilo kolo Favorit si přivézt z podnikové prodejny.

0/0
7.7.2018 9:38
Foto

M58a29r67t26i19n 70B32r36a88u84n 2174257981339

Jeden by čekal nějakou diskusi a ono Hermánek

+4/−1
6.7.2018 14:57
Foto

J87i32ř47í 55H94e92r30m15á96n86e68k 4176322772710

Vždyť to celé je o mně, Martine.

+1/0
6.7.2018 15:02
Foto

M84a76r87t48i11n 18B17r65a28u33n 2924287561649

Víte, někdy si připadám jako kverulant. Někdy ale také s vámi souhlasím. Ne často ale stává se to. Většinou ale, a to se na mně nezlobte, dokážete naprosto dokonale diskusi zbořit. Neberte to ve zlém, ale slyšel jste už rčení "méně je někdy více"? Ovšem na druhou stranu, já znám rčení že : " starýho psa novým kouskům nenaučíš"

+2/0
6.7.2018 15:23
Foto

J23i72ř83í 13H41e85r52m80á68n41e48k 4956532312790

Martine, já tady napsal okolo 2500 článků. A často jsem z diskuze skákal vzteky do stropu. Ale nikdy jsem netvrdil, že mi někdo zbořil diskuzi.

Ti, co tvrdí, že někdo zbořil diskuzi, prostě neumí diskutovat a na slušně vyslovený, logický a z mého hlediska pravdivý argument nenachází odpověď.

Největším takovým expertem je, podle mě, pan doktor Vodvářka. Ten je o své pravdě tak přesvědčen, že každou připomínku bere jako osobní útok a pan Flaška za nim moc nezaostává.

+3/0
6.7.2018 15:56
Foto

J56i11ř47í 54H63e13r17m28á76n96e25k 4806662292320

P.S. Pan doktor na toto téma dokonce napsal celý článek, ve kterém se podivoval, že lidé, kteří nesdílí jeho názory, mu píší do diskuze.

+2/0
6.7.2018 16:00
Foto

J11i73ř73í 50H83e23r84m14á90n91e29k 4146172562980

Toto je ten článek:

Zkušený striptér však ví, že má své obecenstvo, které na něj rádo chodí a proto se bude stále dávat všanc s pocitem, že to, co dělá, je pro jeho skupinu diváků přínosem a potěchou. Těch povykujících si časem zvykne nevšímat s nadějí, že se časem odnaučí chodit na jeho představení a svou pozornost věnují svému šálku kávy.

Zdroj: https://vodvarka.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=657710

0/0
6.7.2018 16:09
Foto

M14a64r84t84i71n 32B55r73a91u60n 2154547161169

Jenže na tom že jste "likvidátor" diskusí prostě trvám. Viz tato diskuse. Ale i mnohé další, kde se tak dlouho snažíte vnucovat své pohledy, až prostě ta diskuse umře. Váš poslední komentář ostatně ukazuje, jak je to s vaší nestranností a objektivitou, jejíž nedostatek vyčítáte panu Vodvářkovi. Tento článek je jasně napsán v tom smyslu, že režimu stačila malá záminka, aby ze soukromého poslechu udělali veřejnou produkci. Že se tak dělo, to je naprostý fakt, který odmítá jen demagog nebo samotný bolševik. Vy jste ovšem napsal, a nyní cituji:" Ono nestačí, že byla rušená, nestačí, že šíření odposlouchaného bylo trestné. Ne, je třeba ještě vymyslet, že i samotné, privátní a pasivní poslouchání bylo trestné". Což je naprosté zkreslení tohoto článku a ve své podstatě je to lež. Nic takového v tomto blogu napsáno prostě není. Jenže vy považujete za nutné svou pravdu každému vnutit formou norimberských trychtýřů. A to je váš největší problém a důvod toho, proč vás jen málokdo bere vážně.

+2/0
6.7.2018 18:18

J26i15ř84í 60Ř46e39z74n32í13k 4462652703965

Překrucování toho, co se ve skutečnosti neodehrálo, tak se ale nedělo pouze tehdy. Extenzivní výklad práva je obecnou tendenci chování států a jeho služebníků. Viz kauza Nagyová. Nelze to přišít pouze minulému režimu.

0/0
7.7.2018 7:31
Foto

J56i61ř44í 98H98e70r77m91á59n94e80k 4576102552980

Autor napsal svůj názor na věc a já napsal svůj názor na věc. Autor má nějakou životní zkušenost a já mám nějakou životní zkušenost.

A moje životní zkušenost s bratrancem Pavlem mi jasně ukázala, čeho jsou komunisti v potlačování odporu obyvatelstva ještě schopni a čeho už ne.

Nevím, jakou vlastní životní zkušenost s tím režimem a jeho represivními složkami má autor.

A můj neodvratný pocit je ten, že se prostě řídíte starým dobrým úslovím: "Kdo lže, ten krade a může i zabít" a přisuzujete režimu i to, co nedělal.

P.S. Už jenom to, co dělal, stačilo, aby se mi ten režim nelíbil. Proto vůbec nechápu tu potřebu neustálého zveličování jak policejní zvůle, tak i obecného nedostatku.

0/0
7.7.2018 8:04

V80o88k77o68u77n 97V73l86a43d52i70m27i34r 8812608479288

At k tomuto tematu napisete cokoliv, ti byvali i dnesni presvedceni vam to budou vymlouvat. Podle nich byl tenkrat socialistickej raj a opravdu vas nikdo nikdy v Bartolomejske netlouk mokrejma rucnikama aby to nezanechalo modriny.

A taky jste po vyslechu nemusel podepsat prohlaseni o mlcenlivosti a ze s vami bylo slusne zachazeno.

+6/0
6.7.2018 13:31

P10e34t98r 21B57u60r15i82a38n 4231656194148

Vysvětlím pojem "rozšiřování" na komunistický způsob.

Když mi STBáci vybrakovali pokoj na svobodárně, zabavili mi mj. jiného i sešit s texty K.Kryla. Chtěli vědět, od koho je (ty texty) mám. Chtěli další jména. Tak jsem jím řekl, že jsem si je opisoval z vysílání Hlasu Ameriky. Další tři hodiny jsem se potom bránil nařčení, že jsem vysílání stanice (a poslech K.Kryla) rozšiřoval. Konstrukt byl jednoduchý: posloucháš to na pokoji, po chodbě jdou další dva, slyší to zpoza dveří, je to rozšiřování. Tolik k primitivním kecům diskutéra níže, že by to musel být plný sál lidí.

+8/0
6.7.2018 12:39

A13n45t82o74n51í23n 67T96i92c98h81e74r10a 6566388533526

Nevím jestli mám být pobavený nebo rozčilený nestoudností a drzostí, s jakou jeden místní slouha minulého režimu popisuje jeho praktiky.

Jeho argumentace mi připomíná scénu z Kladiva na čarodějnice, kdy se paní hraběnka opatrně inkvizitora ptá, jestli se při výslechu náhodou nepoužívají nelidské metody, že si někdo stěžoval. Soudruh inkvizitor suverénně a drze odpovídá, že nikoliv. Používá se pouze skřipec a palečnice a to jsou přece metody úplně běžné ...

Paní hraběnka si odychne, že se podezření nepotvrdilo.

+8/0
6.7.2018 10:20
Foto

J20i98ř56í 61H57e74r56m86á32n38e72k 4856482832170

Režimu soužilo 99% obyvatelstva, ať tak nebo onak. A ty Cibulkovy seznamy nejsou ničím jiným, než "šmakfošnou".

0/0
6.7.2018 10:38
Foto

J76i39ř48í 34H43e58r39m47á79n31e16k 4356262462570

...složilo...

0/0
6.7.2018 10:40
Foto

J14i76ř39í 85H12e66r62m51á55n70e36k 4866292842940

Proboha, ta čeština: ...sloužilo...

0/0
6.7.2018 10:41

P21e54t24r 73B97u69r17i13a19n 4931806604768

Souložilo?;-D

+2/0
6.7.2018 12:26
Foto

J40i50ř48í 39H50e74r33m94á56n62e81k 4506232862920

Jo, to taky.

+1/0
6.7.2018 13:25

J63i17ř70í 20Ř62e83z20n61í21k 4522472863955

Ještě ́ke konci 19. století lze objevit hlasy ve prospěch použití mučení.

0/0
6.7.2018 12:07

J73i29r90i 31B15o85r 8211144322963

Otec mého kamaráda ač povoláním knihař byl velice nadšený radioamater. V polovině padesátých let si sám sestrojil televizní přijímač.V té době ještě nebyl v naší oblasti tv signál ale vysílač západoněmecké TV je asi 15 km vzdušnou čarou tak se díval na oficiální vysílání ARD. Po udání byl odsouzen na 2 roky nepodmíněně.

+3/0
6.7.2018 10:09
Foto

J46i53ř60í 10H64e90r42m33á83n82e24k 4496122322690

OK, ale my snad nediskutujeme o 50. letech? A otázkou také je, za co přesně byl odsouzen?.

V 70. a hlavně v 80 letech byly v Praze Jižním Městě na panelových domech soustavy 4 spřažených antén pro poslech západní televize a nikdo to neřešil.

0/0
6.7.2018 10:40

V96o92k30o88u36n 86V13l86a36d30i36m70i59r 8442378759878

Jaktoze ne? Chcete snad urcovat o cem a ktere dobe se zde smi diskutovat? Jsme o vic nez 30 let dale.

+3/0
6.7.2018 14:00
Foto

M40i19r34o65s12l82a54v 69M78a28c62e14k 5811335270672

Tak vidíte. Sám jste dokázal, že poslech RFE sám o sobě trestný nebyl, ale jen jeho masová organizace. Z vysvětlení, jak jste je zde podal, vyplývá, že tretně stíhán by byl jen organizátor jakési bizarní akce, kdy by plný sál poslouchal vysílání RFE, a pokud by to nebylo obyčejné vysílání, nýbrž štvavé vysílání, byl by (dle názoru jakéhosi právníka) organizátor trestně stíhán. Ale vlastní auditorium v sále, poslouchající toto (štvavé) vysílání, by stíháno nebylo. Je tedy\ jasné, že nejde o trest za poslech, nýbrž trest za organizaci poslechu.

Dnes je stíhání za projev svobody jednotlivce daleko jednodušší,popřete-li např. holocaust, zavřou Vás jen to fikne a RFE ani plný sál k tomu nepotřebují. Přesto díky za úsilí, které jste problému věnoval, karma Rv

0/−1
6.7.2018 10:01

P60e17t92r 89B25u94r20i42a65n 4331786374298

Plný sál...;-D bože, co všechno za bizarnosti si obhajovatelé komunistické totality nevymyslí...víte co je to v komunistické hantýrce rozšiřování? pouhý poslech jedním člověkem....proč diskutujete o něčem, o čem naprosto nic nevíte?

+5/0
6.7.2018 12:31
Foto

J81i87ř56í 16H35e18r91m97á14n94e19k 4746282572670

Pouhý poslech jedním člověkem žádné rozšiřování nebylo. Komunisté byli sice hloupí, ale ne zas tak.

+3/0
6.7.2018 13:26
Foto

M49i82r53o95s19l13a98v 36M44a84c71e45k 5981905980772

prostudujte si článek pana Stejskala, kde je vše precizně vysvětleno.

0/0
6.7.2018 13:27

P13e26t49r 95B39u16r96i55a25n 4341696564228

Jasně, plný sál lidí ;-D

+2/0
6.7.2018 16:24

M82a25r96e47k 51T92r82i78z82u28l26j82a61k 8220316637727

Ten režim beztak netrpěl žádnou úzkostlivostí při dodržování zákona. Kriminálně postihováno bylo cokoliv, co si pohůnci režimu usmysleli. Zákon - nezákon.

Komunistický režim nedbal ani na základní lidská práva, k jejichž respektování ze zavázal podpisem mezinárodních úmluv v Helsinkách. Naopak, brutálně trestal ty, kdo helsinský závazek připomínali a žádali stát o jeho naplňování.

+5/0
6.7.2018 9:33
Foto

J14i27ř16í 57H78e60r37m42á85n97e80k 4836422512240

Marku, již se opakuji. Ale tak to nebylo. Poměrně značně se o dodržování zákonů snažili. Já měl aktivního disidenta (velmi aktivní byl ve VONS) v rodině a tak mám zprávy z první ruky.

Ten teror probíhal jinak. Každé ráno jezdila za autobusem, kterým jel Pavel do práce Volha z StB a když byla v Praze ta velká mezinárodní sláva, tak jeho žena byla zrovna v Praze, kvůli nemoci dcerky.

Ta byla předtím operována v Jihlavě a její matka, Pavlova žena, mu do práce volala, aby sehnal tu "operační zprávu" z Jihlavy. A za hodinu seděl Pavel už v cele předběžného zadržení. "Operační zpráva" bylo příliš podezřelé slovo.

Nebyl to ani tak "brutální teror", jako neustálé sledování, neustálá kontrola. I já do toho jednou spadl, ale to už je na moc dlouhé povídání.

+1/−2
6.7.2018 9:44

M61i69r74o97s57l97a26v 97M30u97d32r23a 6779937750912

Proč to tady, jako registrovaný agent StB, pořád opakujete stejné historky ?

+3/0
6.7.2018 11:25
Foto

J51i42ř63í 51H93e75r66m28á85n23e59k 4956802112440

Jsou pravdivé.

0/0
6.7.2018 11:58

V83o40k47o59u61n 87V74l44a18d86i28m85i59r 8552478599488

???????

+2/0
6.7.2018 13:16

P19e15t38r 50B78u98r29i84a12n 4561216434478

Poměrně značně se o dodržování zákonů snažili.

;-D;-D;-D a Charta 77 se jmenuje asi podle čeho? Nechte těch keců!!

+3/0
6.7.2018 12:34
Foto

J29i27ř29í 62H47e81r39m43á24n14e76k 4976552642750

Charta 77 byla o dodržování lidských práv.

0/0
6.7.2018 13:27

P88e16t71r 48B63u20r85i75a71n 4921156404288

Ano a ty byly v návaznosti na dodržování nějakých zákonů. Pokud komunisté odmítali toto, odmítali i dodržování zákonů.

+3/0
6.7.2018 16:12
Foto

J73i58ř41í 62H10e69r66m11á66n96e17k 4646292142940

Spíš principů. To já ale vubec nepopírám. Od počátku to byla faleš a podvod.

Já se jen čílím, když si někdo přibásňuje a zveličuje. Ono stačilo to, jak to bylo. Ten teror. A neni třeba si k tomu ještě vymýšlet.

A ještě dodám z druhého soudku. V září 1975 jsem přišel z vojny, zavolal do Bílé Labutě a za dva dny jsem si šelro auto.

A když jsem to napsal, tak zarytí odpůrci socialismu dostávali "historické" záchvaty.

0/0
6.7.2018 16:20

P11e61t52r 33B44u52r94i94a83n 4711796364438

Ano, ten váš příběh znám. Dávám ho k lepšímu při bujarých večírcích k pobavení společnosti.

+2/0
6.7.2018 16:26
Foto

J50i56ř68í 42H50e21r68m64á72n24e96k 4846962742320

A o tom to přesně je. Agitátorům a aktivistům připadá tato běžná, normální a ničím nevybočující historka směšná, protože to prostě nezažili.

A dodám, že kamarád Pavel si v roce 1976 koupil totéž auto, rok výroby 1975 o 6.000 Kčs levnější. Nevím kde, ale mohu mu zavolat.

0/0
6.7.2018 16:37

V19o64k82o43u16n 90V73l20a50d81i94m74i77r 8622568899308

Ostatne takove vytrznictvi ci poburovani se dalo nasadit na cokoliv.

A i dnes se zde muzeme neustale presvedcovat o gumovosti obvineni.

+2/0
6.7.2018 13:18

J42i33ř59í 19K37u73b23í17č44e39k 3388479554471

Komunisti zavřeli koho chtěli a kdy chtěli, procesy byly zmanipulované. U výslechu policajti lidi beztrestně mlátili. Zákonnost nikoho nezajímala.

+7/0
6.7.2018 9:29
Foto

J47i77ř72í 85H29e87r45m30á51n76e46k 4286602542460

Mýlíte se a to dost. Zákonnost je, v letech 1969-1989 zajímala velmi. Předtím nemám zkušenosti.Ale v 70. a 80. letech si komunisti dávali velmi záležet na tom, aby trestné činy prokazovali.

Včera jsem dával příklad mého bratrance, u kterého při domovní prohlídce našli zařízení k tvorbě samizdatu, ale po 2 měsících vyšetřovací vazby ho pro nedostatek důkazů propustili.

Ano, dělali mu pak takové fígle, že ho zavřeli na 48 hodin, pak ho podle zákona propustili a za rohem čekali další, kteří ho zase na 48 hodin zavřeli.

Může být, že někdo někoho při výslechu zmlátil, ale Pavel se o tom nikdy nezmiňoval. Samozřejmě, že někomu ruka ujet mohla, ale nemyslím, že to bylo pravidlem.

Sám Husák byl zavřený a krutě vyslýchaný a proto na dodržování základní zákonnosti velmi dbal.

+2/0
6.7.2018 9:39

J89i12r25i 33B76o52r 8721244222803

S tím Husákem je to velice vtipné. Lepšíte se.;-D

+4/0
6.7.2018 9:49
Foto

J89i68ř35í 70H60e45r72m93á44n57e95k 4156752362110

On snad neseděl?

+1/0
6.7.2018 9:55

J83i21r80i 82B72o18r 8231684702533

A dál?

+1/0
6.7.2018 9:59

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz