Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M97a92r80e69k 83T25r87i92z19u49l52j72a83k 8880776817247

Jednoznačná karma R^R^R^

0/0
6.7.2018 9:06

L10e55o40n62a 55B82l31a92h92o67v21á 5340789839973

V našem městě měl někdo skvělý nápad - na Silvestra 1989 vzal kameru a projel s ní celé město. A to samé udělal po 25 letech. Stačí si ty dva filmy pustit a žádný komentář k nim ani není potřeba.

Na prvním snímku auto projíždí smutnými šedivými ulicemi s domy s oprýskanými fasádami. Silnice sem tam lemovaná zaparkovaným trabantem nebo favoritem, fasády úřadů a škol "ozdobené" rudými transparenty s nápisy typu Sovětský svaz mírová hráz a doplněné rudými hvězdami. Autobusy MHD, které už dávno mají po sezoně, poliklinika, sídlící v budově z 19. století, která se za celou svou existenci nedočkala jediné opravy. A tak bych mohla pokračovat.

Po 25 letech auto s kamerou projíždí úžasným městem, které je srovnatelné s městy na jih či západ od našich hranic. Domy opravené, včetně historického jádra města, kam se znovu vrátil život, opečovávaná zeleň, rekonstruovaná nemocnice i poliklinika, školy i úřady, divadlo, přibyl obchodní dům a spousta dalších obchodů, také pěší zóna s lavičkami, parky, rekreační zóny, nové stadiony a plavecký areál. Oázou klidu v centru města je botanická zahrada, máme cyklostezky i nový luxusní dům pro seniory a několik domů s pečovatelskou službou a dokonce domácí hospic.

Město zvládlo rekonstrukci tepelných rozvodů, které byly v roce 1989 v havarijním stavu, náročnou obnovu vodohospodářské infrastruktury, po 200 letech se podařilo odbahnit rybník uprostřed města, díky plynofikaci a podpoře alternativních zdrojů se výrazně zlepšila kvalita životního prostředí. Máme moderní a spolehlivou MHD, po trabantech ani památky, největším problémem města je zajistit dostatek parkovacích míst pro auta, jejichž počet se několikanásobně zvýšil.

Neznám u nás nikoho, kdo by se chtěl dnes vrátit před rok 1989, nebo by na vzpomínal na komunistický režim s nostalgií.

+9/0
4.7.2018 10:43
Foto

H52a32n12a 27V76l47k67o98v42á 9665644142454

;-DNe že byste neměla pravdu - ale všeho moc škodí.

Ať vezme kameru a projede se po D1 (a potom se podívá kolik stojí stavba km dálnice u nás a v Německu...)

A potom ať vezme kameru a projde se tam kde bydlím - širší střed Brna, Oblast Obilního trhu. Rozkopané všechno od domů po silnice a v protestu proti nesmyslnosti všech zákazů my co tady bydlíme parkujeme nadále na všech dostupných místech (zodpovědný "zastupitel za dopravu" Matěj Hollan se v televizní reportáži vyjádřil že "nevěděl že uzavírky budou takto rozsáhlé" ( asi z 800 parkovacích míst v naší a asi třech přilehlých ulicích nechal 4 a totéž udělal v celém okolí - takže my se teď máme asi vystřelit na Měsíc).

Celkem by mne zajímalo kdo jiný než radní pro dopravu by měl toto vědět a koordinovat.

A tento radní je takříkajíc "správňák". Když mu chtějí v hospodě dát po hubě svolá demonstraci. Když ho chytí revizor bez lístku, uteče. Na cesťáky projezdil (bez řidičáku který nemá) asi 5x tolik co jeho předchůdci z ODS a ČSSD dohromady.

Ale je tak nějak...intelektuální a Europozitivní. Kamarádí s TOP 09 a Zelenými z Prahy....

Bylo by mi to jedno. Kdybych tady nebydlela a nemusela parkovat.

Jeho "personální" (kámošská) politika ohledně Brněnských divadel je na další příspěvek (je i radním pro kulturu) pod článkem s jiným tématem.

A celkem bych se i vsadila že takovíto lidé byli v politice už před rokem 1989.

Ona se totiž ta "politická zorientovanost" v rodinách dědí.

+1/0
4.7.2018 13:42
Foto

V65l88a40d16i11m64í65r 53K17r83o95u26p22a 8297688891342

Pan Hollan je kapitola sama pro sebe, čím více toho o něm vím, tím více si říkám, jak je lidská blbost veliká...

+1/0
4.7.2018 14:20
Foto

H92a11n66a 28V92l26k93o38v70á 9645104872614

Jo, vy máte mladého Stropnického...ale ten náš je prostě lepší;-)

0/0
4.7.2018 18:57
Foto

V59l89a65d80i23m86í76r 56K66r42o33u31p89a 8397298571492

O kolik °C ???

0/0
10.7.2018 10:29

J98i22ř30í 24Ř33e52z25n67í62k 4802982613405

Tím jenom sdělujete, jak byl efektivní vzdělávací systém za komunistů. Kde by se jinak vzali jedinci, schopní takto změnit Vaše město?

0/0
12.7.2018 4:07

M28i91l95a91n 53S64t62e25h69l28í44k 7650229653551

R^

0/0
4.7.2018 9:30
Foto

L85i62b28u49š15e 63P18a53l29k41o56v44á 5521933447139

lepší kapitalismus8-o?

to je jak z úst nějaké hodně naivní blondýny;-D

0/0
4.7.2018 8:52

M58i65l27a31n 45S59t61e72h71l25í26k 7980349503931

Tak je pravda, že naivní blondýny si nedokáží představit různé formy kapitalismu. :-)

0/0
4.7.2018 9:26

P16e52t62r 50U66h84e12r 1626446703515

Jo! :-D

0/0
4.7.2018 13:37
Foto

J11i16ř94í 90H13e30r46m79á15n26e39k 4846102642710

Pane kolego, myslím, že zcela neústrojně směšujete dvě věci. Postoj a zkušenost. V tom mírnějším případě dám jako příklad dvoutaktní vůz Wartburg kombi.

Ten dvoutaktní motor byl děs, běs a hrůza a v žádném voze se již nepoužívá. Ale celkové zkušenosti s tím vozem, hlavně prostorem v něm, byly velmi pozitivní. Takže, takové auto bych nechtěl, přesto na ta léta s W353 moc rád vzpomínám.

Druhý příklad je poněkud drsnější. Prostituce je u většiny obyvatelstva opovrhovaným způsobem výdělku. Ale ženy, které se prostitucí živily, bývají prý nejlepší manželky. Touží po rodině, po dětech, ale vůbec ne po chlapech.

Takže, pokud by někdo s bývalou prostitutkou žil, tak má dělat co? Neustále odsuzovat její bývalou živnost a poukazovat na ní? Nebo být spokojen, že má ženu hezkou, pracovitou spořivou a věrnou?

A podobně je to i s panem doktorem Vodvářkou a Vámi. Já jsem ročník 1948, Vy o něco mladší. Každý z nás prožil v tzv. socialismu významnou část svého života a přinesl si odtamtud své zkušenosti.

A pokud čtu, jak "hrozné" to za socialismu bylo, tak prostě musím protestovat. Hrozný byl princip a hrozná byla minulost 50. let. Ale vždyť i všichni ti glorifikovaní z roku 1968 chtěli socialismus a nikoli kapitalismus a tento jejich postoj přetrval i přes rok 1989.

Abych to neprotahoval. Já a moji kamarádi jsme prostě žádný velký politický útlak nezažili. Ani na ZDŠ, už vůbec ne na průmyslovce ani na vysoké (tam nám dokonce zrušili "marxák"), trochu na vojně a vůbec ne v zaměstnání.

Proto, když někdo píše báchorky o tom, jak špatně se žilo, musíme protestovat. Žilo se omezeně, s menším příjmem, menšími možnostmi, ale na druhou stranu zcela perfektně.

Nulový tlak v zaměstnání, žádné obavy o místo (spíš snaha ze zaměstnání utéci na "lepší") a všechny další atributy patřící ke svobodné společnosti chyběly.

Takže, pokud řekneme A a tedy, že princip socialismu byl chybný, musíme říct i B, že v mnoha směrech dobře sloužil. Třeba jako ten Wartburg kombi.

+3/0
4.7.2018 6:18

J63i58ř67í 65Ř90e84z46n36í19k 4542662193315

Mám s Vaším vnímáním "hrozných"50. let tak trochu problém. Ve Svobodném slově z . r.1967 se to hemží odsouzenými a vypovězenými špiony, politickými procesy, nedostatky v zásobování atd. Čím se tedy ta 60. léta lišila od "hrozných" 50. let.

Jinak řečeno, obávám se, že 50. letá byla ukradena těm jednotlivcům, kteří je prožívali jako dospělí díky propagandě spjaté s tzv. kritikou tzv. kultu osobnosti. Jinak řečeno, že ve své době ve valné většině ti jednotlivci byli docela šťastní. %Že Andělé na horách atd. přesně vyjadřovali to, čím tehdy žili. A jaké měli starosti a radosti.

0/−1
4.7.2018 8:08
Foto

J54i97ř29í 98H13e79r14m46á67n58e62k 4646652812390

Naše rodina to neměla lehké. Můj kmotr a strýc Jiří Roubal emigroval na podzim 1949 a po celou dob emigrace by činný pro CIA.

Proto byl na nás v 50. letech přísnější dozor a strýc pak po revoluci získal nějaké oborové vyznamenání za boj proti totalitě.

Prostě a jednoduše, nic v životě není jednoduché a pohledy z různých stran na stejný režim se mohou diametrálně lišit.

0/0
4.7.2018 8:57

J53i22ř70í 60Ř62e34z38n68í40k 4652802173635

No jistě, můj otec chodil z práce domů a říkal, že ho zítra určitě, ale určitě zavřou.

0/−1
4.7.2018 9:03
Foto

J98i14ř11í 35H12e17r81m96á83n15e55k 4966252382870

Můj tatínek se musel každý týden hlásit na SNB.

+1/0
4.7.2018 9:15

S42i31d71n50e65y 81S22i27s52k50a 3567312562815

A z vas se stal hlasic ...

0/0
4.7.2018 17:38

M87i61l40a64n 27B19í78l19e96k 5584579191

Podobně jako vy mluví i mnoho Italů, když vzpomíná na Mussolinoho, Španělů (Franco), Portugalců (Salazar). Tedy jak říkáte vy (jen mírně obměněno: pokud řekneme A a tedy, že princip fašismu byl chybný, musíme říct i B, že v mnoha směrech dobře sloužil.;-)

0/0
4.7.2018 9:07
Foto

J68i23ř85í 86H57e84r55m84á35n24e93k 4736522972810

Ano, přesně. Ale to B mnozí nechtějí slyšet.

0/0
4.7.2018 9:17

M68i61l77a75n 66B93í68l92e60k 5854869321

Problém je, že těch oblastí, kde bývalý režim sloužil dobře, bylo minimum (a rozhodně tyto klady nevyvážily zápory, kterých byla drtivá většina).

Psal jste o wartburgu - jenže tohle auto jste mohl mít i na Západě, ale k tomu ještě na výběr z desítek jiných aut, vesměs lepších. Takže i ty "klady" byly nezřídka velmi relativní...

+2/0
4.7.2018 10:48

M46i52l47a83n 40S82t91e39h29l82í48k 7160709583701

A že stejně vzdělaní lidé neměli stejné podmínky a rozhodovala hlavně rudá knížka, to vám a vašim kamarádům nevadilo ? Nevadilo to těm, co ty rudé knížky vlastnili. Když šlo o vedoucí místo, v 99% procentech případů měli vždy přednost před nestraníky, byť byli hloupí jako štoudev. A pokud jde o to, jak socialismus sloužil, mohu dát taky k lepšímu názorný příklad: Žily dvě rodiny.Obě zdědily po svých předcích pěkné vily. Jedna rodina užívala života, nestarala se o údržbu vily, všechny peníze probendila a nakonec ji ta vila spadla na hlavu. Ta druhá rodina se ke zděděnému majetku chovala zodpovědně, investovala do oprav a bydlí spokojeně dodnes. Hádejte, která rodina představuje ten "dobře sloužící socialismus" ?

+1/0
4.7.2018 9:25
Foto

J70a72n66a 65M22a28j37o20v56á 4295812906253

R^

0/0
3.7.2018 23:21
Foto

M98i29r35o10s70l61a19v 42M87a39c62e59k 5681625840232

Různí lidé mají rýdi různé režimy a mají k tomu své důvody. To, že někdo jiný tyto důvody nezná, by jej nemělo svádět k tomu, aby činil předčasné a ukvapené závěry. Teprve po nasbírání dostatečných životních zkušeností lze psát něco relevantního.

+1/0
3.7.2018 21:09
Foto

H70a15n17a 32V96l30k93o30v74á 9135194422894

Prvotně bych vás odkázala na příspěvek Jany Slaninové v oné diskusi kdy jí její kolega svého času sdělil že "bude volit komunisty, jen ještě neví z které strany" a posléze za sebe o tomto začala diskutovat.

Pokud máte zájem;-)

A není to opět jeden ze "správňáckých" výkřiků.

+4/−1
3.7.2018 20:48

A64n57t91o76n39í10n 57K47o45u18n49o37v82s42k13ý 9738610598748

Po Evropě se potulují statisíce lidí o nichž nikdo nic neví - kromě toho že nás moc rádi nemají a občas někoho okradou, znásilní nebo zabijí.

Policajti mě sledují na internetu, kouřit v hospodě nesmím a pořád dokola kupuji nové lékárničky, kterých má naše rodina už slušnou sbírku.

Za vodu platím Francouzům nesmyslné peníze a mám se bát nacismu nebo komunismu?

To je vtip?

Já se bojím politiků. Těch našich i EU - jaký nesmysl je zase napadne.

+12/0
3.7.2018 20:46
Foto

T34o43m57á76š 82V92o11d98v40á79ř94k57a 3103101967744

Ta paralela s obdobím protektorátu je dobrá a děkuji za ni. R^

+7/0
3.7.2018 20:00
Foto

J15i98ř82í 38H62e37r74m35á95n67e94k 4246862892550

Myslím, že je zcela nesmyslná.

0/−2
4.7.2018 6:44

M23a52r44e17k 56T17r80i18z83u37l10j26a67k 8490606497377

Ano, Tomáši, ta paralela dává velký smysl. Totalitní režimy se liší ve vnějškových detailech, podstata je stejná.

0/0
6.7.2018 9:09

P84a67v97e74l 77K31u21c95h67t32a 4806241967864

Otázka je co je ten lepší kapitalismus. Zatím se to v Evropě moc nedaří. Důvodů je hodně ale svádět to stále na "bolševiky" je sice populární, ale podle mne hodně zjednodušující.

+1/−3
3.7.2018 19:52

P22a50v33e81l 14K65u91c49h67t33a 4896981107614

Režim, kde chybí soukromé vlastnictví a soutěž subjektů je odsouzen k zániku. To určitě ví i Filip, možná i Skála se Semelovou, jen to nepřiznají. Kapitalismus se ale podstatně změnil, vlastnictví je často zprostředkované, soutěž je deformována, v politické rovině se objevily různé neo přístupy. Klasické politické uspořádání - souboj tradičních stran - má velké problémy. Posiluje manažerský přístup, státní mašinerie na rozdíl od soukromých fondů je většinou zadlužená.

Babiš jako symbol nové doby nemá s komunismem ani reálným socialismem nic společného. Proto se ukájet, že až zhyne KSČM a pro staré soudruhy si přijde zubatá, bude blaze - je nesmysl.

+4/0
3.7.2018 21:55

M16i84l44a27n 66B38a28r91t80o44s 9310324216875

Plne s Vami souhlasim R^, osobne si jeste kladu otazku, jestli je horsi vladu jedne tridy glorifikovat a obhajovat, nebo se o to vubec nezajimat a i nadale korouhvit podle smeru vetru ...

+2/0
3.7.2018 19:29

J83i98ř93í 85Ř50e87z75n44í67k 4552832453455

Není hlavně pravdou, že z paměti jsou vytěsňovány nepříjemné zážitky. Spíše naopak. Fakt někomu zapomenete, že vás shodí ze štaflí, na které se budete muset znovu vyšplhat?

+1/−4
3.7.2018 19:05

M10i73r83o77s30l59a84v 60B47u45č96e40k 6573923571524

Socialismus, je cesta od kapitalismu ke kapitalismu. Ten je přirozený, doprovází nás od jeskyně po současnost. Jsou obrovské rozdíly pojmů - Budovat socialismus a trvrdě si vydřít , žitelnou - sociálně funční a svobodnou společnost. To je celé, zbytek je bludařství ... :-)

+1/−1
3.7.2018 19:03

M47a82r42t80i60n82a 33M95o23u59d72r44á 7710263886439

Na "klíčovém" postřehu není nic klíčového. Platí totiž univerzálně, ne tedy jen pro komunisty.

Ale s Vaším závěrem samozřejmě souhlasím. Bohužel k tomu komunismu nás chtějí dostrkat stůj co stůj, ovšem nejsou to naši komunisté, kdo strká. Uvědomme si, kdo co dnes prosazuje. Některé nápady na hony činí totalitou a řadu komunistických blábolů snad dokáží i předčít.

+4/0
3.7.2018 19:00

A31n92t28o27n95í65n 10K71o35u36n46o63v95s54k91ý 9948270918308

Ano, bohužel i teď vznikají některé znepokojivé paralely s minulým režimem.

+2/0
3.7.2018 21:34

S72l50a63v83o26m50í87r 64B70e86n50e88š 6302567620184

Já sioce souhlasím s tou nejostřejší kritikou komuismu, ale současně opatřím k lidem, kteří se domnívají, že se nelze ohlížet jen na hrůzy komunismu, nýbrž je nutné se mít na pozoru, aby sem nepřišly jiné hrůzy, které tady dosud nebyly.

Někdy mi připadá, že mnozí lidé se natolik vrací ve svých pohledech zpět a vidí jen to nebezpečí komunismu, že podceňují všechno ostatní.

+11/−1
3.7.2018 18:57

M64a74r40t55i80n81a 70M54o33u45d69r98á 7670663776279

Oni často vedou jen své vnitřní boje. Po třiceti letech od Sametu se cítí do té míry bezpeční, že se konečně chtějí očistit.

+2/0
3.7.2018 19:01

J79i95ř25í 92Ř66e19z11n76í17k 4112382843845

lze se obávat, že vedení minulých válek špatnými metodami bude natolik vyčerpávající, že udatným bojovníkům nezbudou síly na války budoucí.

+2/−4
3.7.2018 19:53

A47n26t16o43n46í37n 29K85o45u48n89o78v18s59k80ý 9798880958148

Pokud se nemýlím, tak jednou ze základních myšlenek komunismu je společné vlastnictví výrobních prostředků.

Zkouším si představit jak by je současní politici (a řada z nich je velmi bohatá) - s miliardářem v čele - chtěli odevzdávat společnosti.

Stejně komická je pro mne tedy i představa návratu ke komunismu.

Zažili jsme socialismus sovětského typu a je fajn, že je pryč. Byl to špatný systém, který ale měl i kladné stránky (třeba nízkou kriminalitu).

Ale že by mě náš lichvářsko-exekutorsko-mafiánský kapitalismus nějak euforizoval, to nemohu říct.

Něco třetího, třeba ještě nepojmenovaného, by nebylo?

Za sebe mohu říct, že návrat zpět ne, radši bych šel dopředu ke třeba ještě nepoznanému - to je moje ideální cesta.

+5/0
3.7.2018 20:59

K18a32r19e33l 40M69a50r55t72i63n48e79c 6538848696854

Naprostý souhlas s poslední větouR^

+1/0
3.7.2018 21:11

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz