Na začátku uvedu, že nikterak nezpochybňuji mimořádný spisovatelský talent pana Trčálka (myšleno bez ironie).
Položím otázku. Stalo se vám někdy, že jste při návštěvě burzy za městem narazili na předmět, který byl prokazatelně váš, někdo vám ho nedávno ukradl – a ejhle, kdosi ho tu nabízí?! Dokonce je na první pohled zřejmé, že ta věc byla znehodnocena.
Neptám se na právní stránku celé věci, ale na to, jaké jste měli v daném okamžiku pocity, co jste prožívali.
Nebudu chodit kolem horské kaše. V sobotu 24. 7. 2021 v 18:00 SELČ jsem na blogu iDNES publikoval článek s nadpisem „OH: Hanebnost alžírského judisty má dohru“. O dvě hodiny a 22 minut později publikoval K. Trčálek text s titulkem „OH v Tokiu, protiizraelská hanebnost alžírského judisty má dohru“.
(Zde musím úlevně konstatovat. Ještě štěstí, že na blogu je uváděn čas zveřejnění, jinak by si mohl ledaskdo myslet, že opisuji já od něj.)
V další části tohoto článku uvedu věty, které jsem napsal já a které se objevily v materiálu K. Trčálka.
STEJSKAL:
Pokud se někdo rozhodne na olympiádu jet, musí počítat s tím, že po něm bude požadováno, aby respektoval stanovená pravidla včetně losu v jeho disciplíně. Což platí pro všechny bez výjimky.
TRČÁLEK:
Napsal do písmene stejný text, ale jako přímou řeč – nikoli proto, aby upozornil, že autorem té věty jsem já; místo toho ji vložil do úst samotnému Hospodinu (což mimochodem považuji za neuvěřitelnou opovážlivost): „Pokud se někdo rozhodne na olympiádu jet, musí počítat s tím, že po něm bude požadováno, aby respektoval stanovená pravidla včetně losu v jeho disciplíně. Což platí pro všechny bez výjimky. ... “
STEJSKAL:
Odejít z olympiády z politických důvodů a ještě ze sebe dělat hrdinu je sice možné, ovšem pak je nutné vzít do úvahy, že příslušná mezinárodní federace bude mít na takové gesto poněkud jiný názor.
TRČÁLEK:
Výše uvedenou větu mírně poopravil; jde o pokračování předchozí Hospodinovy přímé řeči (ovšem pouze v Trčálkově fantazii): „ ... Odejít z olympiády z politických důvodů a ještě ze sebe dělat hrdinu je sice možné, ovšem pak je nutné vzít do úvahy, že já, Hospodin, budu mít na to jiný názor,“ hřímal Hospodin ... .
Následuje Trčálkova klasická fantasmagorie o výběru ze tří trestů; zde opsal a upravil k obrazu svému biblický příběh zapsaný v Druhé knize Samuelově, kapitole 24. Co nejstručněji: Tenkrát se král David rozhodl provést sčítání lidu v monarchii a Hospodin ho za to potrestal. Mohl si vybrat ze tří postihů, o nichž ho informoval prorok Gád: 1/Sedm let hladu v zemi; 2/Tři měsíce pronásledování od protivníků; 3/Tři dny moru.
Karel Trčálek „transponoval“ tento biblický příběh do svého textu (aniž by uvedl, odkud pochází) takto (slova opět vkládá do úst Hospodinu): "...Tři roky zákazu činnosti od judistické federace, nebo tři měsíce drancování, kdy vás bude stíhat meč vašich nepřátel, anebo tři dny meče Hospodinova, kdy bude ve vaší zemi řádit covid a Hospodinův anděl bude rozsévat zhoubu po celé vaší zemi! ... "
STEJSKAL:
Jasný postoj, jasné prohlášení, jasné principy.
TRČÁLEK:
Jasný Hospodinův postoj, jasné Hospodinovo prohlášení, jasné Hospodinovy principy, (s dovětkem) prostě žádné sraní, když jde o Izrael.
STEJSKAL:
Pokud chce někdo řešit „palestinskou otázku“ či jiná politická témata, nechť je řeší. Ale jinde a jinak. Nikoli bojkotem jedné národní reprezentace a urážením její vlajky na olympijských hrách.
TRČÁLEK:
Pokud chce někdo řešit palestinskou otázku (jako například Samuel Hugo Bergmann*), či jiná politická témata, nechť je řeší. Ale jinde a jinak. Nikoli bojkotem jedné národní reprezentace a urážením Hospodina na olympiádě!
*/ židovský filosof (1883-1975), pražský rodák, první rektor jeruzalémské Hebrejské univerzity
Závěrem. Karel Trčálek cituje ve svém blogu věty, jejichž autorem jsem já – převzal je z mého blogu, aniž by se obtěžoval o tom zmínit. Z velké časti na nich pak vystavěl svůj text. Taková je skutečnost. Připomíná, nebo nepřipomíná tento způsob veřejného psaní – myšleno obrazně – jednání vykradačů hrobek?