Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Znovu ke kauze letu boeingu s jedním motorem z Řecka do Prahy

Po 11 měsících se vrací do médií případ stroje společnosti Smartwings, který letěl od Egejského moře do Prahy na jeden motor. Případ vyvolal tehdy mnoho otázek, na které jsme dostali odpovědi až nyní.

 

Konkrétně 23. července 2020.

 

Toho dne vydal Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod k této záležitosti závěrečnou zprávu. I s přílohami obsahuje 69 stránek odborného textu.

 

Krátké připomenutí: 22. 8. 2019 startoval v 06:23 Boeing 737 z ostrova Samos do Prahy, v 06:46 dosáhl na Egejským mořen letové hladiny FL360 (orientačně: 10,97 km) a vzápětí došlo k vysazení motoru č. 1. Ve zprávě se hovoří o  flame out, což je anglický termín pro poruchu proudového motoru. V 06:49 řízeně klesl stroj do výšky FL240 (7,32 km) a takto pokračoval až do Prahy, kde bezpečně přistál v 09:06 hod.

 

V čase (všechny údaje jsou ve světovém koordinovaném čase UTC) od 06:47 do 09:06 byl tedy provozován na jeden motor.

 

Základní otázka, která tehdy napadla každého, kdo se o tomto případu dozvěděl zněla: Bylo to bezpečné?

 

Jako člověk používající a milující leteckou dopravu a letecký spotter jsem k tomu napsal na svém blogu na iDNES 27. 8. 2019 článek nazvaný „K letu boeingu s jedním motorem … až do Prahy“, který jsem uzavřel otázkou:

 

  • Znovu se tedy ptám a jistý si nejsem: Byl nebo nebyl dvouapůlhodinový let se strojem pouze s jedním motorem nepřiměřeným hazardem?

 

Mluvčí Smartwingsu Vlaďka Dufková nás tehdy poučila:

 

  • Posádka postupovala v souladu s bezpečnostními a provozními postupy pro tyto případy a letadlo bezpečně přistálo. Velitel letadla patří k nejzkušenějším ve společnosti, posádka měla situaci pod kontrolou a rozhodně by nic nepodcenila.

 

Mnozí z nás měli ovšem své pochybnosti. U vědomí toho, že kdyby došlo k poruše motoru č. 2, hrozila by další letecká katastrofa. Dodejme že zbytečná, neboť řešení existovalo: přistát na nejbližším vhodném letišti. Nejen proto, že tak hovoří pravidla (ta my, cestující, většinou neznáme), ale proto, že tak velí zdravý rozum.

 

Kapitán vyhodnotil ovšem situaci jinak, doletěl bezpečně až do Prahy – a měl štěstí, že neohrozil 170 cestujících, 4 palubní průvodčí, prvního důstojníka a v posledku sám sebe.

 

Hrdina, nebo hazardér?

 

Kdyby to celé skončilo bezpečným přistáním na Ruzyni, mohl by snad být považován za hrdinu. Jenomže mimořádné situace pokračují obvykle vyšetřováním – a lidé, špičkoví odborníci z daného oboru, stejně obvykle pro podobné hrdinství velké pochopení nemají.

 

Po prostudování zprávy, která kapitánovi klade za vinu 21 provinění (dlužno ovšem dodat, že ne všechna jsou stejně závažná), jsem nebyl dojmu, že mé obavy byly oprávněné. Letadlo nemělo za dané situace pokračovat do Prahy, ale přistát na nejbližším vhodném letišti. Vyšetřovací komise určila tři: vzhledem k tomu, že druhý neúspěšný pokus o aktivaci motoru č. 1 proběhl v 07:07 hod., jsou jmenována letiště LGKV, LBSF a LYBE. Tedy Kavala na severu Řecka, Sofie a Bělehrad.

 

(Zmíněné zkratky, kterými se to ve zprávě vyšetřovací komise jen hemží) jsou kódy letišť podle Mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO. Sestávají ze 4 písmen, přičemž první dvě znamenají kód země a zbývající dvě kód letiště. ČR má přidělenou dvojici LK, a tak Praha-Letiště VH má kód LKPR, Brno-Tuřany LKTB a Ostrava-Mošnov LKMT.)

 

Jak tedy komise počin kapitána hodnotila?

 

V odstavci „3.2 Příčina“ je uvedeno:

 

  • Příčinou vážného incidentu byl vadný rozhodovací proces velitele letounu po ztrátě pohonné jednotky, který nebyl v souladu s postupy QRH (Příručka s rychle přístupnými instrukcemi) a FCTM (Příručka pro výcvik letových posádek).

 

Dále se v témže odstavci hovoří o  zjevném ignorování a porušení letových provozních postupů, příslušných předpisů, ustanovení a bezpečnostních doporučení  a nikoli v poslední řadě o  vadném stanovení vhodného letiště pro provedení bezpečnostního přistání s jednou nepracující pohonnou jednotkou.

 

To tedy říká vyšetřovací komise.

 

Připomeňme ještě jednou, čím nám (jménem letecké společnosti Smartwings) krmila tehdy uši její tisková mluvčí Vlaďka Dufková:

 

  • Posádka postupovala v souladu s bezpečnostními a provozními postupy pro tyto případy a letadlo bezpečně přistálo. Velitel letadla patří k nejzkušenějším ve společnosti, posádka měla situaci pod kontrolou a rozhodně by nic nepodcenila.

 

Porovnejme – a závěry si udělejme každý sám.

ODKAZ: Závěrečná zpráva ÚZPLN je  ZDE

 

Autor: Lubomír Stejskal | pátek 24.7.2020 13:25 | karma článku: 28,61 | přečteno: 1307x
  • Další články autora

Lubomír Stejskal

Izrael a poválečná obnova Pásma Gazy

V souvislosti s nynější protiteroristickou válkou v Pásmu Gazy byl Izrael opakovaně kritizován za to, že nemá žádný poválečný plán týkající se tohoto území.

4.5.2024 v 23:18 | Karma: 0 | Přečteno: 5x | Diskuse| Politika

Lubomír Stejskal

Karlovy Vary: Lázeňská sezona 2024 zahájena

Bohatý program je v Karlovarských radničních listech popsán na jejich dvoustraně – tolik bodů zahrnuje. Začal v úterý 30. dubna a skončí v neděli 5. května odpoledne.

4.5.2024 v 22:07 | Karma: 0 | Přečteno: 2x | Diskuse| Osobní

Lubomír Stejskal

Bible versus věda? Nikoli. Bible a věda

Pravidelně dostávám na gmailový účet newslettery izraelského ministerstva zahraničí. Ten poslední [1], datován je 2. května, stojí za širší publicitu.

2.5.2024 v 22:20 | Karma: 0 | Přečteno: 13x | Diskuse| Společnost

Lubomír Stejskal

Ještě k Prvnímu máji za komunistické éry

Kolega bloger Pavel Ďuran napsal 1. 5. 2024 článek o tom, že za minulého režimu chodil do prvomájového průvodu dobrovolně a rád. Upřímně: věřím mu to.

2.5.2024 v 11:06 | Karma: 0 | Přečteno: 22x | Diskuse| Osobní

Lubomír Stejskal

Premiér Fico na noční směně

Politicky stojíme každý jinde. On, slovenský premiér, vlevo. Já, český bloger, vpravo. Přesto ho musím pochválit.

1.5.2024 v 18:48 | Karma: 0 | Přečteno: 21x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Mexičtí narkos už nepašují peníze, platí si šmouly. Je to legální a bez rizika

5. května 2024

Premium Vsaďte se, že nevíte, jak mexičtí narkos pašují peníze z Ameriky. Jistě, viděli jste v seriálech na...

Nová vlna podvodů. Vyluxovaným účtem to nekončí, přeprodávají se osobní data

5. května 2024

Premium Kyberzločinu dlouhodobě přibývá, v Česku se s končící lhůtou pro daňová přiznání podvodníci...

Životní prostředí v Československu patřilo k nejhorším na světě, líčí vědec

5. května 2024

Premium V roce 1989 se stal vůbec prvním ministrem životního prostředí. Profesor Bedřich Moldan patří mezi...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  21:52

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 4818
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 836x
Tip:

https://forum.eretz.cz/index.php/board,9.0.html - to nejpodstatnější z izraelského sportu na jednom místě

/* 1956.   

V letech 2012 až (duben) 2023 bloger na hlavní stránce iDNES. Předtím na BigBlogeru Lidovek. V období prosinec 2020 až únor 2023 též na Blogosféře.cz. Od 11. dubna 2023 na platformě Blogosvět.cz . Jako autor spolupracuji s internetovým deníkem Neviditelný pes. Od 18. 4. 2023 aktivní také na Seznamu Médium. (Po vyloučení z hlavní stránky iDNES  jsem aktivní pouze na tomto soukromém blogu na iDNES.) 

 eContact:  mrstejskal@gmail.com

Nejoblíbenější relax: fotografování fauny pod hladinou Rudého moře. Viz zde:  http://www.flickr.com/mrstejskal