Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

K letu boeingu pouze s jedním motorem … až do Prahy

Ten argument používají obvykle odpůrci letecké dopravy. Kdyby prý Stvořitel chtěl, aby lidé létali, vybavil by je křídly. Vidím to jinak: Tvůrce nás vybavil mozkem a schopností si ta křídla zkonstruovat.

 

Nikoli ta, jaká sestrojil Daidalos pro sebe a svého syna, nýbrž jiná: ta, která používáme dnes – křídla letadel. A také motory a vše ostatní, co je potřeba k tomu, abychom zažívali ten fantastický pocit v okamžiku, kdy se stroj odlepí od země směrem k nebesům.

 

Když jsem s manželkou a strýcem Dennisem stál u zábradlí Niagarských vodopádů, zazněla z jeho úst tato slova: „Byl jsem tu už mnohokrát (na kanadské poměry bydlel vlastně nedaleko – LS), ale pokaždé mě vodopády fascinují.“

 

Mohu jeho slova parafrázovat: I kdybych letěl tisíckrát za život, nikdy mě ten moment, kdy se stroj odpoutá od země, nepřestane vzrušovat. Je to možná ještě víc fascinující než Horseshoe Falls v Ontariu.

 

Ano, jsem obdivovatelem letecké dopravy. Miluji letiště, letadla, leteckou dopravu se vším všudy. A obdivuji ty, kteří se na ní podílejí – piloty, letušky, dispečery letového provozu, pozemní personál. Mají moji hlubokou úctu a respekt. (Občas doprovázím členy rodiny na vyšetření v nemocnici Na Homolce. Brzy ráno na lačno odběry, pak asi čtyři hodiny času před návštěvou ordinace – a víte, kam jezdíme na snídani? Na letiště! Jenom pro tu báječnou atmosféru.)

 

Někdy jsem s tím ve svém okolí možná až otravný, ale dávám leteckou dopravu jako příklad dokonale fungujícího oboru. Občas se ale stane, že … jak to říci. Prostě, že jsem i já nemile překvapen.

 

Na mysli mám onen kontroverzní let QS1125 společnosti Smartwings z ostrova Samos do Prahy 22. srpna 2019 Boeingem 737 s jedním fungujícím motorem. Zpráva říká, že když na to piloti přišli, údajně už nad Egejským mořem, nerozhodli se přistát na nejbližším vhodném letišti (jak by velel zdravý rozum), ale pokračovali až do Prahy, tedy zhruba dvě a půl hodiny. (Podle webu Flightradar24.com stroj vzlétl v 08:28 SELČ a přistál v 11:08 SELČ.)

 

Přitom každému, ať už má k letectví vztah jakýkoli, musela hlavou proletět otázka: Kdyby k došlo k fatální poruše druhého motoru, následovala by tragédie? Nejspíš ano. Tedy: šel kapitán do nepřijatelného rizika?

 

Vlaďka Dufková (mluvčí aerolinek) říká, že se vlastně nic nestalo:

 

  • Posádka postupovala v souladu s bezpečnostními a provozními postupy pro tyto případy a letadlo bezpečně přistálo. Velitel letadla patří k nejzkušenějším ve společnosti, posádka měla situaci pod kontrolou a rozhodně by nic nepodcenila.

 

To ovšem není odpověď na výše uvedenou otázku.

 

Absolvoval jsem se Smartwings (dříve Travel Service) víc letů než s jakoukoli jinou společností. Pokaždé jsme personálem ujišťování, že prioritou priorit je bezpečnost cestujících (nikdy jsem o tom ani na sekundu nezapochyboval). Mimořádnou událost jsem zažil pouze jednu. Bylo to v září 2009 před odletem do sinajského Šarm aš Šajchu. Do deníku jsem si tehdy zapsal:

 

  • 23,30 SELČ nástup do letadla
  • 00,05 plánovaný čas odletu – zatím nic
  • 00,45 odchod z letadla zpět do haly
  • 01,15 návrat do letadla
  • 01,30 odlet

 

Co se stalo? Údajně jedna z radiostanic měla poruchu, a tak došlo k její výměně (nebo opravě, to jsem přesně nezjistil). Proč tuto epizodu připomínám? Nikdo tehdy neřekl (omlouvám se za použitou formulaci): „To je dobrý, máme ještě další radiostanici, můžeme startovat.“ Nic takového. Museli jsme počkat, až bude vše stoprocentně OK.

 

Tomuto postupu jsem rozuměl a téměř bez výhrad jsem jej přijal. Jen s poznámkou, že personál měl dříve a lépe informovat cestující, co se děje. (Jeden z nich dostal menší hysterický záchvat a v důsledku toho jsme byli svědky jeho konfliktu s letuškou: „Když to neumíte, tak to nedělejte!“ Takové menší zpestření před odletem, jinak to byla vcelku nuda.)

 

Když jsem se loni v červnu (2019) vracel z egyptské Marsy Alam, poprvé jsem si vychutnal let typem Boeing 737 MAX 8. Bylo to příjemné, jsem dost vysoký na to, abych považoval obvykle používaný Boeing 737-800 s nadsázkou za „letadlo pro Vietnamce“ (kvůli místu mezi sedadly ve většině řad). Netušil jsem tehdy, jaký mají MAXY problém – a že za několik měsíců tento problém vyústí v tragédii v Etiopii. K té došlo v neděli 10. března 2019 a už za dva dny byl vydán pro Evropu platný striktní (a po mém soudu diskutabilní) příkaz, že od 20 hodin SEČ nesmí nad kontinent žádný stroj typu Boeing 737 – MAX (osm nebo devět).

 

Jak si možná vzpomenete, postihlo to tehdy i dva spoje Smartwingsu mířící do Prahy:

 

  • spoj Dubaj – Praha … MAX přistál v Ankaře (Turecko)
  • spoj Kapverdy – Praha … MAX přistál v Tunisu (Tunisko)

 

Asi jsem nebyl sám, kdo si kladl otázku: když dosud byly MAXY běžně provozovány, nebylo by bývalo rozumnější nechat je doletět do cílového letiště a nekomplikovat situaci výše uvedeným striktním příkazem? Asi ne, bezpečnost je bezpečnost.

 

Máme tu tedy dvojí přístup. Na jedné straně „příběh s vysílačkou“ (a podobných zážitků mají jistě čtenáři bezpočet) nebo příběh s uzemněním MAXŮ po katastrofě v Etiopii, na druhé straně příběh „boeingu z ostrova Samos“.

 

Znovu se tedy ptám a jistý si nejsem: Byl nebo nebyl dvouapůlhodinový let se strojem pouze s jedním motorem nepřiměřeným hazardem?

... mapa letu boeingu s jedním motorem z ostrova Samos do Prahy. Letišť pro přistání v mimořádné situaci bylo na trase dost. (Zdroj: Web Flightradar24.com)

 

... červen 2018. Nástup do Boeingu 737 - MAX 8. Na delší dobu naposledy. (Foto: Autor článku)

Autor: Lubomír Stejskal | úterý 27.8.2019 8:00 | karma článku: 26,84 | přečteno: 1499x
  • Další články autora

Lubomír Stejskal

K dění v kampusech amerických univerzit

V reakci na antisemitské a protiizraelské nepokoje na amerických vysokých školách se v jedné internetové diskusi objevila otázka: „ Kde se ta rostoucí nenávist k Židům skoro po celém světě bere?“

26.4.2024 v 16:51 | Karma: 0 | Přečteno: 10x | Diskuse| Společnost

Lubomír Stejskal

K demisi ministryně Langšádlové

Prý nebyla příliš vidět. A to je hodnoceno mnohými veskrze negativně. Taková paní Columbová, říkají. Je to ale fér?

25.4.2024 v 22:38 | Karma: 0 | Přečteno: 14x | Diskuse| Politika

Lubomír Stejskal

Drží OSN nad Hamasem ochrannou ruku?

Přesněji: drží ji nad teroristickými vládci Pásma Gazy sám generální tajemník Guterres? Dělá všechno proto, abychom si mysleli, že ano.

24.4.2024 v 22:39 | Karma: 0 | Přečteno: 13x | Diskuse| Společnost

Lubomír Stejskal

K odchodu R. Kielbergerové (z blogu)

Z četby článků a diskusí na blogu iDNES jsem před pár dny pochopil, že stránka autorky Radky Kielbergerové bude 23. dubna 2024 zrušena. Se vším všudy.

23.4.2024 v 23:18 | Karma: 6,52 | Přečteno: 128x | Diskuse| Osobní

Lubomír Stejskal

Řešení pro Íránce

Existuje vůbec? Někteří z nich jsou přesvědčeni, že ano. A také na tom řešení aktivně pracují. Samozřejmě v zahraničí.

23.4.2024 v 17:24 | Karma: 0 | Přečteno: 19x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

  • Počet článků 4810
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 838x
Tip:

https://forum.eretz.cz/index.php/board,9.0.html - to nejpodstatnější z izraelského sportu na jednom místě

/* 1956.   

V letech 2012 až (duben) 2023 bloger na hlavní stránce iDNES. Předtím na BigBlogeru Lidovek. V období prosinec 2020 až únor 2023 též na Blogosféře.cz. Od 11. dubna 2023 na platformě Blogosvět.cz . Jako autor spolupracuji s internetovým deníkem Neviditelný pes. Od 18. 4. 2023 aktivní také na Seznamu Médium. (Po vyloučení z hlavní stránky iDNES  jsem aktivní pouze na tomto soukromém blogu na iDNES.) 

 eContact:  mrstejskal@gmail.com

Nejoblíbenější relax: fotografování fauny pod hladinou Rudého moře. Viz zde:  http://www.flickr.com/mrstejskal