Středa 5. října 2022, svátek má Eliška
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 5. října 2022 Eliška

Zastavení u jednoho článku na blogu iDNES

8. 08. 2022 8:49:23
Zdá se, že Jan Želivský tematicky táhne. Jmenovitě v souvislosti s 600. výročím jeho popravy. Nejprve napsal svůj pohled na tuto osobnost Jan Ziegler (2. 8.), pak moje maličkost (3. 8.) a posléze Jan Stifter (5. 8.)

Všichni tři jsme se, každý po svém, pohybovali v realistických mantinelech. Záhy (5. 8.) se připojil Karel Trčálek, který nás zavedl do říše bezbřehé fantazie: „K článku Jana Zieglera o svatém Janu Želivském“.

Všimněme si: „ ... o svatém Janu Želivském“. Problém – J. Ziegler o žádném svatém Janu Želivském nepsal a ani psát nemohl, neboť Jan Želivský nebyl kanonizován.

Proč tedy K. Trčálek představuje Jana Želivského jako svatého? (Jak uvádím níže, pouze v nadpise a perexu.)

Správnou odpověď zná jen on sám (a možná i jeho skalní sympatizanti), já se mohu pouze domýšlet. A proč bych měl? Z jediného důvodu.

K. Trčálek se opět uchýlil k praktice, kterou – podle mého soudu – kodex blogera zapovídá (a která je v jeho případě administrací blahosklonně tolerována). Tentokrát okopíroval kompletně celý perex mého článku z 3. 8. („K článku J. Zieglera o Janu Želivském), ale s jednou výjimkou: zatímco já píšu o Janu Želivském, kolega Trčálek o svatém Janu Želivském. Porovnejme obrázky 1 a 2:

... obr. 1/Perex mého článku z 3. 8. 2022. (Zdroj: Blogerská stránka na serveru iDNES.cz)

2/Perex článku Karla Trčálka z 5. 8. 2022. (Zdroj: Blogerská stránka na serveru iDNES.cz)

Jak rafinované! Aby nemohl být obviněn z porušení kodexu blogera (v němž je uvedeno, že bloger nesmí uveřejnit pod vlastním jménem cizí text nebo jeho část, přičemž cizí text lze v článku použít pouze v rámci citace v souladu s autorským zákonem, tedy zejména tehdy, pokud souvisí s obsahem článku a v takovém případě je nezbytné uvést zdroj textu a jeho autora, je-li znám), udělal z Jana Želivského svatého Jana Želivského – a je z toho venku. Pozoruhodné je, že v Trčálkově textu samotném (tedy kromě nadpisu a perexu) se už termín svatý ve spojení se jménem Jana Želivského nevyskytuje.

Nerad používám silné výrazy na hranici vulgarity, ale nemohu se nezeptat: není toto ukázka klasické české vyčuranosti?

V minulé debatě na podobné téma jsem byl v diskusi na blogu iDNES poučen, že kolega Trčálek „ty citace (rozumějme: okopírované cizí texty bez uvedení autora) používá ne jako plagiát, ale jako overturu k oponentuře“. Jednak tuto variantu rčení „účel světí prostředky“ nemohu z principu akceptovat (naopak by měl autory, které cituje, uvádět, aby všichni, nejen každodenní čtenáři blogů iDNES věděli, ke kterému textu píše oponenturu), jednak příliš nerozumím tomu, proč musel zkopírovat (a výrazem svatý navíc zdeformovat) perex mého článku, když se o žádnou oponenturu v jeho textu nejedná – a pozor, neoponuje ani názorům obsaženým v mé reakci na Zieglerův článek, ani na původní Zieglerův text; pouze popsal svoji fantaskní vizi Jana Želivského, jejíž smysl je obtížné pojmout, má-li vůbec nějaký. (S trochou nadsázky bychom mohli říci, že K. Trčálek mně ani J. Zieglerovi oponovat nemohl, když píše o jiné osobě než my dva.)

Záhadou tedy zůstává, proč K. Trčálek vůbec musel použít (a výrazem svatý upravit) můj původní perex, když představuje vlastní obraz Jana Želivského (v jeho textu překvapivě už nikoli svatého). Zkusme si představit, že by Trčálkův text perex opsaný (a upravený) z mého článku neobsahoval. Mohl by takový text publikovat, mohl by se bez mého perexu obejít? Bezpochyby ano, do problému by se dostal pouze v samotnému závěru, v němž svoji fantazii náhle spoutává a vrací se reality – to je ona zmínka o kopírování cizích perexů.

Nelze se zbavit dojmu, že K. Trčálek sepsal svou na fantazii založenou konstrukci týkající se Jana Želivského jenom proto, aby „po trčálkovsku“ zdůvodnil, proč se dopouští literárního lupu, vykrádání cizích perexů.

Nehledě k tomu, že závěr Trčálková článku se mi jeví jako zcela nefér vůči všem nezasvěceným čtenářům. Blogy na iDNES patří mezi otevřená média přístupná všem. Nevíme, kolik z oněch nezasvěcených se – více méně náhodně - v tomto prostoru zastaví během svého surfování po internetu. Budou tito lidé alespoň tušit, čeho se „temná výstraha před kopírováním cizích perexů“ týká, proč o něčem takovém kolega Trčálek (v souvislostí s Janem Želivským) píše?

Nemělo by být ambicí autora, aby jeho texty byly srozumitelné co nejpočetnější množině čtenářů?

V povídce Svatopluka Čecha o výletu pana Broučka do minulosti je také použito cestování v čase – napříč staletími (Matěj Brouček z 19. století se setkává s lidmi včetně Jana Žižky ze století patnáctého). V případě tohoto literárního díla, této Čechovy brilantní satiry, je ovšem zcela srozumitelné, o co autorovi šlo. Je ale stejně tak zřejmé, o co jde K. Trčálkovi ve stati „K článku Jana Zieglera o svatém Janu Želivském“? Kdo to ví, odpoví.

P. S.: V minulé diskusi na „téma Trčálek“ pod jedním mým článkem se přispěvatel LS ptá: „A jak by to mělo podle vás skončit? Zakázat Trčálka? To mi k vám nepasuje.“ Má pravdu, zakázat K. Trčálka zde na blogu v žádném případě!

Odpověď je velice prostá. Vyžadovat po něm striktní dodržování kodexu blogera, jak to administrace vyžaduje po mně a po každém dalším blogerovi. Nic víc, nic méně. Nechť K. Trčálek i nadále uplatňuje svůj nesporný literární talent, ale - sportovně řečeno – ať se tak děje na vymezeném dvorci, nikoli už mimo něj. Na tribuně pro diváky se tenis prostě nehraje.

Autor: Lubomír Stejskal | pondělí 8.8.2022 8:49 | karma článku: 15.19 | přečteno: 306x

Další články blogera

Lubomír Stejskal

K článku M. Šupy o zásadním omylu křesťanství

Publikován byl na blogu iDNES 4. října 2022 pod názvem „Definování zásadního omylu křesťanství“ a obsahuje několik kategorických tvrzení, která nelze nechat bez povšimnutí.

5.10.2022 v 9:17 | Karma článku: 14.19 | Přečteno: 336 | Diskuse

Lubomír Stejskal

K článku Z. Hornera aneb Muskovo mnichovanství

Musím kolegu Z. Hornera pochválit. Díky jeho článku „Mírový plán Elona Muska“ (4. 10. 2022) jsem se s tímto nesmyslem amerického byznysmena jihoafrického původu blíže seznámil, jinak bych mu pozornost nevěnoval.

4.10.2022 v 23:59 | Karma článku: 21.37 | Přečteno: 389 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Námořní dohoda mezi Izraelem a Libanonem finišuje

V neděli 2. října 2022 přinesly izraelské servery velice důležitou zprávu, která může mít dalekosáhlý význam pro lepší ekonomickou budoucnost blízkovýchodního regionu a přispěje ke snížení napětí mezi Izraelem a Libanonem.

3.10.2022 v 0:06 | Karma článku: 11.84 | Přečteno: 168 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Tak nám A. Babiš zhodnotil volby

Julius Fučík na poznámku nacistického vyšetřovatele Böhma o kráse Prahy reagoval: „A bude ještě krásnější, až vy tu nebudete“. Vzpomněl jsem si na tuto povinnou četbu z doby mládí, když Babiš hodnotil senátní volby.

2.10.2022 v 19:20 | Karma článku: 43.50 | Přečteno: 4911 | Diskuse

Další články z rubriky Média

Lubomír Stejskal

K článku Z. Hornera aneb Muskovo mnichovanství

Musím kolegu Z. Hornera pochválit. Díky jeho článku „Mírový plán Elona Muska“ (4. 10. 2022) jsem se s tímto nesmyslem amerického byznysmena jihoafrického původu blíže seznámil, jinak bych mu pozornost nevěnoval.

4.10.2022 v 23:59 | Karma článku: 21.37 | Přečteno: 389 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Nehorázný požadavek íránského prezidenta

Poté, co v Teheránu zemřela mladá žena v souvislosti se zadržením mravnostní policií kvůli tomu, že neměla řádně uvázaný muslimský šátek, vypukly v zemi protesty, které si vyžádaly řadu mrtvých.

22.9.2022 v 23:50 | Karma článku: 26.33 | Přečteno: 505 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Polemika: Hornerovo nakládání se Stejskalem

Kolega bloger Zdenek Horner zareagoval 22. září 2022 polemickým článkem „Stejskalovo nakládání s pravdou a lží“ na můj text „Putin a jeho projev“ (21. 9. 2022). Dovolím si nabídnout svůj úhel pohledu.

22.9.2022 v 14:00 | Karma článku: 24.67 | Přečteno: 471 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Průvodní jevy Putinova projevu

Považoval jsem už v úterý večer (20. 9. 2022) avizovaný Putinův projev za zásadní. Proto jsem chtěl jeho slova nejen slyšet, ale také si je přečíst a podrobně prostudovat. Při hledání zdrojů mě čekalo několik zajímavostí.

21.9.2022 v 10:42 | Karma článku: 28.55 | Přečteno: 870 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Írán: K rozhovoru prezidenta pro CBS

Natáčet v Íránu rozhovor s tamním prezidentem Ebráhímem Raísím vyžaduje jisté sebezapření. A pokud jste žena ze Západu, pak sebezapření dvojnásobné, neboť je po vás povinně vyžadován hidžáb, ačkoli ho běžně nenosíte (viz odkaz).

20.9.2022 v 17:01 | Karma článku: 13.51 | Přečteno: 211 | Diskuse
Počet článků 4178 Celková karma 18.86 Průměrná čtenost 922

Od 28. září 2022 je aktivována webová stránka http://www.eretz.cz

 

Můj tip: https://blogosfera.cz

 

/* 1956.   Toto je "my blog 2". Primárně o Izraeli, sekundárně o všem ostatním. Často nabízím menšinové náměty, neb i ty mají mít  své místo ve veřejném prostoru.  

 

eContact:  mrstejskal@gmail.com

 

Motto blogu:  Co jsem napsal, napsal jsem.  (Pilatus Pontius).  

 

Nejoblíbenější relax: fotografování fauny pod hladinou Rudého moře. Viz zde:  http://www.flickr.com/mrstejskal  

 

Najdete na iDNES.cz