Sobota 16. října 2021, svátek má Havel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 16. října 2021 Havel

Tak trochu fake news, tak trochu Rádio Jerevan

18. 08. 2021 21:25:25
Začněme tím, co se objevilo 18. srpna na serveru Seznam Zprávy. Titulek: „Tálibán poskytl omylem rozhovor izraelské televizi“ (obr. 1). Svého druhu senzace, která se ale skutečně stala.

... obr. 1/Zdroj: Seznam Zprávy, datum: 18. 8. 2021.

Problém je ale v tom, že Seznam Zprávy jako důkaz použil příspěvek z Twitteru Asaada Hanny, novináře na volné noze. Ten zveřejnil snímek (screenshot TV obrazovky), na němž nejmenovaný novinář hovoří s mluvčím Tálibánu pro zahraniční média Suhailem Shaheenem (Šahínem). Obrázek doplnil titulkem „Taliban’s spokesperson gives an interview to an Israeli journalist.“ (Mluvčí Tálibánu poskytuje rozhovor izraelskému novináři.)

Zde technická poznámka. Kodex blogera zapovídá autorům na blogu iDNES publikovat obrázky z internetu, k nimž nemají autorská práva. Týká se to i screenshotů, proto nemohu čtenářům nabídnout snímek Asaada Hanny, ale pouze FOTOODKAZ (ZDE).

Pokud si ho podrobně prohlédneme, zjistíme několik nesrovnalostí. V pravém dolním rohu je logo katarské televize Al Jazeera, v pravém horním rohu pak logo izraelské veřejnoprávní televize KAN 11. Titulky v dolní části obrazovky jsou v hebrejštině? Jak si to vysvětlit?

Jednoduše. Jde o vysílání Al Jazeery převzaté izraelskou stanicí KAN 11 – proto její logo, proto hebrejské titulky.

Pozornější pozorovatel si také všimne nápisů na čelní stěně zjevně konferenční místnosti. A vskutku. Anglický text uvádí:

Afghanistan Peace Negotiations

Doha – Qatar

12 Sep 2020

Novinář Asaan Hanna tedy použil rok starý záběr z mírového jednání o Afghánistánu, které se konalo 12. září 2020 v katarském Dauhá. A Seznam Zprávy jeho tweet použily, aniž by ho podrobily kritické analýze.

Zbývá odpovědět na otázku, zda mluvčí Tálibánu na onom snímku skutečně hovoří s izraelským žurnalistou. Pravda je taková, že nikoli. Jde o redaktora Al Jazeery, alžírsko-francouzského novináře Sofianeho Tabeta.

Představa, že by jeden z představitelů Tálibánu takto ochotně hovořil s kýmkoli z izraelských médií je poněkud iluzorní.

Přesto ale Suhail Shaheen s redaktorem izraelské televize hovořil. Ovšem jindy a jinak. Podrobnosti přinesl web The Times of Israel (viz obr. 2 – titulek):

... obr. 2/Zdroj: Server The Times of Israel, datum: 7. 8. 2021.

Jak k tomu došlo? Roi Kais, reportér televize KAN 11, který s Shaheenem telefonicky (nikoli tváří v tvář) mluvil, to vysvětlil takto: „Identifikovali jsme se jako zpravodajský kanál Kan, ale nezdůraznili jsme, že jsme izraelské médium.“

„Jaká jste televize?“ zeptal se Shaheen. „KAN News, KAN News,“ zněla odpověď. S tím se mluvčí Tálibánu spokojil, nezajímal se o to, z jaké země televize KAN je a odpovídal na otázky.

Později ovšem zjistil, co se stalo a na svém Twitteru se k celé věci vyjádřil následovně (obr. 3):

... obr. 3/Zdroj: Twitter Suhaila Shaheena, datum: 17. 8. 2021.

Shaheen píše: Dělal jsem mnoho rozhovorů s žurnalisty každý den poté, co padla provinční centra Afghánistánu a hlavní město Kábul do rukou islámského emirátu, někteří novináři možná vystupovali v přestrojení, ale neposkytl jsem interview někomu, kdo by se představil jako zástupce izraelských médií.

Položme si otázku. Poskytl by Shaheen rozhovor Roi Kaisovi, kdyby věděl, že KAN 11 je izraelská televize? Anebo by mu položil telefon? To už se asi nedozvíme.

Autor: Lubomír Stejskal | středa 18.8.2021 21:25 | karma článku: 20.34 | přečteno: 690x

Další články blogera

Lubomír Stejskal

Stačí jen dívat se - a žasnout

Je to Kocourkov? Absurdistán? Švejkov? Jsou to paralelní světy? Od každého něco? Nejspíš. V každém případě nám tady někdo lže. Předseda dolní parlamentní komory, nebo policie?

15.10.2021 v 15:19 | Karma článku: 29.09 | Přečteno: 682 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Kauza Peroutka: K rozhodnutí Nejvyššího soudu

Stát se musí omluvit. Ale jen za něco z nepravd, které vyslovil prezident Miloš Zeman 27. ledna 2015 na pražské konferenci „Let My People Live!“ na adresu spisovatele a novináře Ferdinanda Peroutky.

15.10.2021 v 0:02 | Karma článku: 14.65 | Přečteno: 298 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Když firmy krachují ...

Bylo to na samém začátku 90. let (minulého století). Jako růže z Jericha po potřebné dávce vody rozvíjely se soukromé rozhlasové stanice. Nacházel jsem se v redakci jedné z nich; působil jsem tam jako moderátor.

13.10.2021 v 23:23 | Karma článku: 20.15 | Přečteno: 691 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Na pozadí výpadu K. Trčálka proti R. Jochovi: Reakce Radky K.

Konzervativní politický analytik Roman Joch se v Lidových novinách vyjádřil kriticky k textu písně Johna Lennona „Imagine“ - a zle to na blogu iDNES schytal. Na paškál si ho vzal Karel Trčálek.

12.10.2021 v 23:17 | Karma článku: 34.69 | Přečteno: 1111 | Diskuse

Další články z rubriky Média

Lubomír Stejskal

Na pozadí výpadu K. Trčálka proti R. Jochovi: Reakce Radky K.

Konzervativní politický analytik Roman Joch se v Lidových novinách vyjádřil kriticky k textu písně Johna Lennona „Imagine“ - a zle to na blogu iDNES schytal. Na paškál si ho vzal Karel Trčálek.

12.10.2021 v 23:17 | Karma článku: 34.69 | Přečteno: 1111 | Diskuse

Lubomír Stejskal

K reakci Karla Trčálka na článek Romana Jocha

Obětí Trčálkovy fantasmagorie i s „povinnou“ dehonestací se tentokrát stal Roman Joch. Významný český konzervativec, publicista, brilantní politický analytik, překladatel, vysokoškolský učitel.

12.10.2021 v 0:18 | Karma článku: 33.24 | Přečteno: 880 | Diskuse

Ivo Cerman

ODS má co říct, ale nemá jak. Babiš má větší dosah

Namísto hesla „Babišova drahota“ se prosadil novinářský mikromanagement. ODS vlastní média nemá a Forum24 pustí ven jen to, co projde filtrem novinářského DOBRA.

8.10.2021 v 15:47 | Karma článku: 16.78 | Přečteno: 489 | Diskuse

Jiri Borovy

Far Cry 6

Dneska vychází už šestý díl 3D akce z vlastního pohledu série Far Cry 6 . Po tropickém ostrově, Himalájích a Americe se hráč ocitá v ostrově podobnému Kubě, kde má za úkol svrhnout diktátora.

7.10.2021 v 9:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 73 | Diskuse

Martin Faltýn

Televizní, veřejnoprávní předsednická předvolební bramboračka

Právě nám ji naservírovala Česká televize. Z jejího pohledu bylo nejdůležítejší self-promo, kterým nás zásobovala celé odpoledne. A pak také:

6.10.2021 v 22:52 | Karma článku: 32.15 | Přečteno: 1354 | Diskuse
Počet článků 3738 Celková karma 20.65 Průměrná čtenost 958

Odkaz na portál Eretz (nová doména)

https://eretz.eu

 

Můj tip:

https://blogosfera.cz

 

/* 1956.   Toto je "my blog 2". Primárně o Izraeli, sekundárně o všem ostatním. Často nabízím menšinové náměty, neb i ty mají mít  své místo ve veřejném prostoru.

 

eContact:  mrstejskal@gmail.com


Motto blogu:  Co jsem napsal, napsal jsem.  (Pilatus Pontius).

 

K zamyšlení: Neřešme autora, ale obsah jeho textů.


Nejoblíbenější relax: fotografování fauny pod hladinou Rudého moře. Viz zde:

 http://www.flickr.com/mrstejskal

 

Od ledna 2020 jsem také na Instagramu:

http://www.instagram.com/mrstejskal1

 

 

Najdete na iDNES.cz