Společnost Evergreen Line, jejíž součástí je i Evergreen Marine Corporation (Taiwan), která má kontejnerovou loď Ever Given pronajatou, v tiskové zprávě (obr. 1) uvedla, že k uvolnění lodě došlo v 15:04 egyptského času (15:04 SELČ). Ve zprávě potvrdila, že plavidlo bude odtaženo do Velkého Hořkého jezera (mezitím se tak stalo - obr. 2) ke kontrole technického stavu. Výsledek kontroly určí další postup. Po jejím skončení budou také přijata opatření týkající se nákladu na palubě.
... obr. 1/Část tiskové zprávy společnosti Evergreen Line. (Zdroj: Web Evergreen Line)
... obr. 2/Mapa Suezského průplavu. x - místo nehody lodě Ever Given, o - v 18:45 SELČ se loď již nacházela ve Velkém Hořkém jezeře. (Podklad: En. wikipedia.org/Licence: Volné dílo.)
Kromě zmíněné tchajwanské společnosti jsou součástí Evergreen Line také rejdařství Evergreen Marine ve Spojeném království, Hongkongu a Singapuru a Italia Marittima v Itálii. (I když je na boku lodi napsáno obřím písmem EVERGREEN, nejde o jméno lodi, ale o název společnosti.)
Správa Suezského kanálu odpoledne (29/3) oznámila, provoz bude obnoven večer po 20. hodině místního času (který je totožný se SELČ, pouze v době platnosti SEČ je v Egyptě o hodinu víc).
Leth Agencies, egyptský poskytovatel globálních námořních služeb, který zabezpečuje logistiku v Suezském kanálu, v pondělí v podvečer na svém Twitteru (obr. 3) oznámil, že ve Velkém Hořkém jezeře je připraveno k cestě na jih 43 plavidel a dalších 30 se vydá v konvoji na jih z kotviště Port Said. Informace o konvojích mířících opačným směrem budou aktualizovány později.
... obr. 3/Informace na Twitteru spol. Leth Agencies, pondělí 29/3, čas cca 17:00 SELČ.
Pohyb lodí měl nastat po 20:30 hod. Když jsem se krátce poté podíval na na mapu webu Vesselfinder.com, byla plavidla skutečně seřazena za sebou ve směru na jih (obr. 4).
... obr. 4/Šipky ukazují seřazení lodí od Velkého hořkého jezera směrem k jihu. Pondělí 29/3, čas 20:37 SELČ (Zdroj: Web Vesselfinder.com).
Kolem půl desáté večer SELČ přinesl portál Ahramonline zprávu, že podle šéfa kanálu propluje do (úterý) 08:00 GMT (10:00 SELČ) 113 lodí oběma směry. To by znamenalo něco víc než třetinu těch, které čekaly, až se problém se zablokovanou kontejnerovou lodí vyřeší.
Situace v průplavu se tedy po týdenní mimořádné situaci dostává pozvolna k normálu. Nějaký čas to ještě potrvá, ale nejhorší je za námi. Ano, za námi: v globalizovaném světě je totiž každý závažný problém v Suezském průplavu i naším problémem.
Jsme bohatší o další nepříjemnou zkušenost.