Ještě k tragédii na trati u Perninku: Jednou se to stát muselo
Tato ale byla fatální.
Myslím i na zhrouceného strojvedoucího. Nikdo si nic takového nepřál. Tím méně on. Kolikrát ve své profesi přivezl na té trati cestující bezpečně do cíle. Do Nové Role, Nejdku, Perninku, Potůčků, Johanngeorgenstadtu. A v opačném směru až do Karlových Varů. Byly těch jízd bezpochyby stovky.
Pak přišla pracovní směna, během níž došlo k fatálnímu rozhodnutí, které ve zlomku času změnilo životy tolika lidem. Obrovským štěstím v neštěstí bylo, že v obou vlacích jelo relativně málo pasažérů. Kdyby byly ty vlaky plné … raději nedomýšlet.
Viník bude bezpochyby potrestán, ale upřímně řečeno to nám, cestujícím veřejnou dopravou, příliš nepomůže.
Měli bychom chtít od kompetentních (a ne špatně placených) osob slyšet, co udělají pro to, aby podobná tragédie za stávajícího systému (D3 – zjednodušené řízení) nehrozila kdykoli v budoucnu. Jsou-li naše životy a naše bezpečí závislé pouze na lidském faktoru, jak se v perninském případu vyjevilo, pak se nelze divit, že lidé budou mít oprávněné obavy.
Dokud neznali podrobnosti o tom, jak systém D3 funguje, nastupovali do vlaků Krušnohorského Semmeringu, aniž by se zabývali otázkami, co když se náhodou stane … však víte. Kdo tam jezdí či v minulosti jezdil častěji, dobře ví, že na jednokolejné trati s obousměrným provozem na sebe vlaky v určených stanicích musejí čekat (Nová Role, Nejdek, Nové Hamry, Pernink). V dobách, kdy na každém z těchto nádraží byl výpravčí, který – obrazně řečeno – hvizdem píšťalky a zvednutím plácačky ručil za to, že se proti našemu vlaku nevyřítí jiný, jsme se cítili jistější než později, kdy se výpravčí vytratili – a my jsme do „útrob“ systému, jak vlastně funguje, neviděli.
Nebyl ovšem důvod se znepokojovat, věřili jsme odborníkům Až nyní, po sedmém červenci.
Je to podobné jako s Boeingy 737 MAX. Když jsem do něj v roce 2018 v Egyptě nasedal, nebyl důvod se jakkoli znepokojovat. Pak ale v březnu 2019 jeden z MAXů havaroval v Etiopii, následně vyšlo najevo, jaké má problémy s řídícím systém a všechny tyto stroje byly uzemněny. Zpětně si říkám, že kdybych tenkrát na letišti v Marse Alam věděl, jaké nedostatky tento typ stroje má, let do Evropy (obr. 1/1a) bych si rozhodně nevychutnal. Nevědomost je někdy osvobozující.
Podíváme-li se do jízdního řádu IDOS (obr. 2,3,4,5), lépe porozumíme tomu, co se u Perninku stalo. Jeden vlak na ten druhý nepočkal, vyjel kdy neměl a neštěstí se už nedalo zabránit. Problémem ovšem je, že vlaky tam na sebe čekají v různých dnech různě. Velký předpoklad pro lidskou chybu, dál nijak nejištěnou. Jednou se to stát muselo.
Asi jako kdyby letecké společnosti šetřily na pilotech a v dopravních letounech by v kokpitu seděl pouze jeden. Dříve či později by za to lidé zaplatili životem.
•
OBRAZOVÁ PŘÍLOHA
... obr. 1/Není to nádhera? Vychutnávat si svět z nadoblačných výšin? Z Boeingu 737 MAX? Pod námi břeh Afriky a tříhodinový let do Prahy. (Foto: Autor článku)
... obr. 1a/Bezpečné přistání s Boeingem 737 MAX na ruzyňském letišti. Po určité době byl i tento stroj s registrací OK-SWE s šesti dalšími MAXy společnosti Smartwings uzemněn. (Foto: Autor článku)
POHLED DO JÍZDNÍHO ŘÁDU
... obr. 2/Toto je jízdní řád vlaku z Karlových Varů do Johanngeorgenstadtu z 6. července 2020, tedy v den státního svátku. Všimněme si fialové šipky. V 15:30 má odjíždět zNových Hamrů. (Zdroj zde i níže: IDOS.cz)
... obr. 3/Zde je z téhož dne (6. 7.) jízdní řád v opačném směru, z Německa do K. Varů. Zelená šipka ukazuje odjezd tohoto vlaku. Z obr. 2 a 3 je zřejmé, že oba vlaky se křižují v Nových Hamrech (tam na sebe musejí počkat).
... obr. 4/Na tomto obrázku máme jízdní řád vlaku z K. Varů do Německa v onen osudný den 7. července. Červená šipka ukazuje na Pernink, odkud měl odjíždět směr Johanngeorgenstadt v 15:08 hod.
... obr. 5/Poslední obrázek ukazuje jízdní řád vlaku z opačného směru, tedy z Johanngeorgenstadtu, jehož strojvedoucí měl čekat na protijedoucí vlak z obrázku 4 a teprve po jeho příjezdu mohl odjet v 15:07 hod (modrá šipka).. Časy jsou ovšem pouze plánované dle jízdního řádu, ve skutečnosti musí tento vlak počkat na příjezd soupravy z opačného směru a dokud se tak nestane, nesmí vyjet. Přesto k tomu došlo.
Z výše uvedeného je zřejmé, že tyto odpolední vlaky se kříží jinde ve všedních dnech (Pernink), jinde během svátků a víkendů (Nové Hamry). Strojvedoucí vlaku jedoucího z Německa se zjevně spletl - výsledek se dostavil zakrátko.
Nelze nevzpomenout na leteckou nehodu v Rusku v září 2011, při níž zahynuli tři naši a jeden slovenský hokejista (kromě jiných). Tam si také jeden z pilotů laicky řečeno "spletl pedály", neboť byl zvyklý létat s JAKem 40 a neuvědomil si, že pilotuje JAK 42, který se ovládá poněkud jinak. A nechtěně při vzletu brzdil.
Nemyslím si, že v kauze Pernink lze vinu přičíst pouze strojvedoucímu, který neměl z Perninku předčasně vyjet, ale že jsme tu svědky i chyby systémové. Neboli: bylo by nespravedlivé hodit to celé pouze na nešťastného mašinfíru.
Lubomír Stejskal
K demisi ministryně Langšádlové
Prý nebyla příliš vidět. A to je hodnoceno mnohými veskrze negativně. Taková paní Columbová, říkají. Je to ale fér?
Lubomír Stejskal
Drží OSN nad Hamasem ochrannou ruku?
Přesněji: drží ji nad teroristickými vládci Pásma Gazy sám generální tajemník Guterres? Dělá všechno proto, abychom si mysleli, že ano.
Lubomír Stejskal
K odchodu R. Kielbergerové (z blogu)
Z četby článků a diskusí na blogu iDNES jsem před pár dny pochopil, že stránka autorky Radky Kielbergerové bude 23. dubna 2024 zrušena. Se vším všudy.
Lubomír Stejskal
Řešení pro Íránce
Existuje vůbec? Někteří z nich jsou přesvědčeni, že ano. A také na tom řešení aktivně pracují. Samozřejmě v zahraničí.
Lubomír Stejskal
Teror v Jeruzalémě. Zajímá to vůbec někoho?
Představte si, že stojíte na chodníku a se třemi přáteli o něčem diskutujete. Pak se přiřítí bílé osobní auto, vaše přátele nabere na kapotu, vymrští je do vzduchu a pokračuje do prudké pravotočivé zatáčky.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol
Přímý přenos Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...
Byl na vozíku, po výměně kyčlí běhá, trénuje na maraton. Pomáhá mu konopí
Jakub Kryšpín pracoval, dálkově studoval vysokou školu, měl plány do budoucna. Ty ale v roce 2006...
Z mrazu konečně do tepla. Už dnes bude 17 stupňů, o víkendu i přes 20
Chlad a mráz zřejmě končí. Meteorologové avizují už na pátek teploty přes patnáct stupňů, o víkendu...
Ukrajinci dočasně stahují tanky Abrams. Jsou zranitelné při nasazení dronů
Ukrajina dočasně stáhla z boje americké tanky Abrams M1A1, které se ukázaly být zranitelné při...
Prodej bytu 3+kk, Manilva, Costa del Sol, Španělsko
Manilva, Costa del Sol, Španělsko
4 150 575 Kč
- Počet článků 4809
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 838x
https://forum.eretz.cz/index.php/board,9.0.html - to nejpodstatnější z izraelského sportu na jednom místě
/* 1956.
V letech 2012 až (duben) 2023 bloger na hlavní stránce iDNES. Předtím na BigBlogeru Lidovek. V období prosinec 2020 až únor 2023 též na Blogosféře.cz. Od 11. dubna 2023 na platformě Blogosvět.cz . Jako autor spolupracuji s internetovým deníkem Neviditelný pes. Od 18. 4. 2023 aktivní také na Seznamu Médium. (Po vyloučení z hlavní stránky iDNES jsem aktivní pouze na tomto soukromém blogu na iDNES.)
eContact: mrstejskal@gmail.com
Nejoblíbenější relax: fotografování fauny pod hladinou Rudého moře. Viz zde: http://www.flickr.com/mrstejskal