Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ke kauze Zavoral versus Kroupa. Trochu jiný pohled

8. 02. 2018 8:00:33
Tak dlouho jsem to téma nosil v hlavě, až mě předběhl novinář Petr Holec. Na serveru Info.cz zveřejnil 5. února komentář „Kroupa není neomylný Bůh. I kvůli němu nám lidé věří méně než uklízečkám“.

... ilustrační foto. Zdroj: Web Pixabay.

Holcův titulek naznačuje směr uvažování, kterým jsem šel i já. Ale abych nezačínal „od prostředka“ (pro ty, kdo snad nevědí, o čem je řeč): tématem je spor mezi generálním ředitelem Českého rozhlasu René Zavoralem a investigativním redaktorem téže instituce Jankem Kroupou týkající se Kroupových reportáží o tom, že Agrofert hospodaří na pozemcích (a bere na ně dotace), které mu nepatří. Generální ředitel měl (a má) výhrady vůči způsobu zpracování reportáží, jejich autor to odmítá.

Následně se rozhořel spor, který velice rychle přesáhl stěny rozhlasové budovy na Vinohradské 12 a vstoupil do veřejného prostoru. Vytvořily se dva tábory (Zavorala podpořila rozhlasová rada, Kroupu někteří zaměstnanci rozhlasu včetně šéfredaktora zpravodajství Jana Pokorného) – a následně se začalo v komentářích psát o tom, že ve veřejnoprávním rozhlase je ohrožena investigativní žurnalistika, potažmo svoboda slova. (Něco podobného jsme měli možnost slyšet v průběhu mediálního cirkusu zvaného krize v České televizi z přelomu let 2000/2001.)

Dění v médiích patří mezi oblasti, které mě zajímají, proto jsem si pročetl a poslechl dostupné materiály týkající se kauzy Zavoral vs Kroupa (alias kauzy Agrofert) – všechny tři analýzy, rozhovory obou hlavních aktérů a navazující hodnocení publicistů, stížnost Agrofertu a odpověď Reného Zavorala aj.

Je v ČRo ohrožena investigativní žurnalistika, tedy svoboda slova?

Odpověď nenabízím. Nejsem totiž tak docela přesvědčen, že právě o to primárně jde. Místo toho jsem si položil jiné otázky:

  • Je Krupova reportáž o Agroferu stoprocentně OK?

  • Pokud ne, je Janek Kroupa ochoten to uznat a přiznat dílčí pochybení (o které podle Zavorala jde, domnívám se)?

Jinými slovy: Je nebo není Janek Kroupa neomylný? To je, oč tu běží.

Když o současné kauze přemítáme, nemůžeme nevzpomenout na kauzu jinou: Budišov. Tu zpracoval pro TV Nova také Janek Kroupa a jeho lidé. Tato Kroupova reportáž figuruje v pasáži „Odůvodnění“ v usnesení o trestním stíhání Věry Jourové a tří dalších obviněných ze dne 11. října 2006. Což znamená, že i díky vyznění této reportáže skončila ve vazební věznici, ačkoli byla nevinná, což má dnes soudně potvrzené černé na bílém. Z toho plyne, že jistou morální (opakuji: morální) spoluzodpovědnost za její vazbu má i Janek Kroupa. Jelikož byla Jourová nevinná, nemohla být Kroupova reportáž stoprocentně OK.

A tady se dostává ke slovu první citace z komentáře Petra Holce:

  • Na celém případu Budišov ale nejvíc děsí Kroupova absolutní neochota uznat byť jen píď vlastní chyby. A stejně tak i jeho trapné vymlouvání, i když ho doslova usvědčuje vlastní reportáž i slova policie, že do vazby poslala nevinné lidi na jejím základě.

V době, kdy k excesu s Jourovou došlo, byl šéfem Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu Jan Kubice, jehož lidé ji z braní úplatků v kauze Budišov obvinili. Kubice pro Aktuálně.cz v rozhovoru datovaném 1. prosince 2008 přiznal:

  • Když čtu rozhovory, které s ní (Jourovou – LS) vycházejí, tak je mi jí vždycky líto. Samozřejmě, že mám výčitky svědomí. Nicméně ty výčitky by měli mít i ti lidé, kteří o ní mluvili jako o Věře, která má dostat odměnu.

Zdá se, že jediný, kdo výčitky nemá je Janek Kroupa, řečeno v nadsázce. Petr Holec si všímá, že podobně je tomu i v současné kauze. Doslova píše:

  • Pusťte si Kroupův rozhovor pro DVTV a vrátí vás do Budišova. Ani teď si Kroupa nepřipouští absolutně žádnou možnost vlastní chyby a místo toho jen zpochybňuje univerzitní analýzu i celou strukturu a hierarchii Českého rozhlasu včetně funkce jeho ředitele. V podstatě říká, že nic z toho nerespektuje a že ho prostě máme nechat dělat jeho práci, protože on se neplete.

Pozoruhodné je, že jistý vlastní omyl v hodnocení Kroupovy reportáže přiznal René Zavoral. Ve společném prohlášení, které on a šéf zpravodajství Jan Pokorný (který v této „kauze Agrofert“ stojí na straně Janka Kroupy) zveřejnili 5. února 2018, Zavoral píše:

  • Za výroky o účelovosti jsem se zároveň omluvil v rozhovoru pro DVTV zveřejněném 2. 2. 2018, což bych rád udělal i dnes; beru tak tyto výroky zpět.

Také Jan Pokorný ve zmíněném prohlášení ukázal ochotu ke kompromisu:

  • Chci jasně prohlásit, že si dodané analýzy k tzv. kauze Agrofert ještě důkladněji prostuduji a nad jejich závěry budu diskutovat s redaktory, editory, ale i s autory analýz, generálním ředitelem, případně dalšími odborníky.

A bezprostřední reakce Janka Kroupy? Našel jsem ji na Twitteru pořadu newsroom České televize:

  • Musím říct, že to společné prohášení mě otrávilo mimořádným způsobem.

Nemá nakonec v obecné rovině pravdu Petr Holec, když ve svém komentáři píše (nikoli v reakci na předchozí Kroupovu větu):

  • Tohle není názorová konzistence, jak říkají politici; tohle už je obyčejná umanutost a nebezpečné přesvědčení o vlastní neomylnosti.

A když už jsme u té rádoby neomylnosti, ještě jedna myšlenka z Holcova komentáře – myšlenka sebekritická:

  • ... ve skutečnosti chybujeme (rozuměj: novináři – LS) častěji než zmíněné uklízečky. Ty možná občas neuklidí, jak měly, načež to napraví. My se místo nápravy schováváme za svobodu slova.

Základní otázka: Je v Českém rozhlase ohrožena svobodná žurnalistika? Ledacos může napovědět zmíněné společné prohlášení Zavoral – Pokorný, z něhož cituji dva klíčové body:

  • Garantuji, že v Českém rozhlase budou nadále, stejně jako dosud, zajištěny podmínky pro svobodnou žurnalistickou práci včetně investigativní žurnalistiky. (Zavoral)

  • Společně ... garantujeme, že bude naplněný zásadní bod uvedený v čl. 1.2 Kodexu: “Český rozhlas neumožní nikomu mimo jeho platnou organizační strukturu rozhodovat o zařazení nebo nezařazení určité informace nebo materiálu do programu.“ (Oba)

Odpovědět na základní otázku si musíme každý sám.

Autor: Lubomír Stejskal | čtvrtek 8.2.2018 8:00 | karma článku: 27.04 | přečteno: 993x


Další články blogera

Lubomír Stejskal

Předvolební kampaň začala

Pokud se chystáte v příštích dnech či týdnech za egyptským sluncem, jako bonus vás čeká prezidentská předvolební kampaň. Ta byla oficiálně zahájena v sobotu 24. února.

24.2.2018 v 14:12 | Karma článku: 7.18 | Přečteno: 336 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Ptám se podruhé: Naplní se Staromák? (Aktualizováno)

Ester Ledecká v rozhovoru po zlatém velkém finále ve snowboardovém paralelním G slalomu naznačila, že ona na Staromáku bude. Zatím se neví kdy, ale náměstí by se rozhodně naplnit mělo. Jako vždy, když se přepisují dějiny.

24.2.2018 v 8:10 | Karma článku: 28.85 | Přečteno: 1120 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Odlomená pečeť (Doplněno)

Izraelská a některá světová média referují v těchto dnech o unikátním objevu, k němuž došlo v jeruzalémské archeologické lokalitě Ofel v těsném sousedství Chrámové hory.

23.2.2018 v 9:10 | Karma článku: 24.81 | Přečteno: 735 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Prezident to vidí jinak

Zdá se, že pro mnohé Egypťany kontroverzní dohoda o prodeji zemního plynu jejich zemi z izraelských nalezišť získala klíčového podporovatele. Samotného prezidenta Sisiho.

22.2.2018 v 9:40 | Karma článku: 16.15 | Přečteno: 560 | Diskuse

Další články z rubriky Média

Tomáš Flaška

A už je to tady - zavřou se ústa ČT

Záminkou je opětovně Ester Ledecká. Kdyby chudák tušila, co všechno spustí, možná by jí ta medaile zhořkla v ústech.

23.2.2018 v 5:37 | Karma článku: 34.10 | Přečteno: 2128 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Večery se strýčkem Jaromírem

Kdekdo má svého strýčka. Stanislav Grooss měl bohatého strýčka Vika, prezident Zeman má strýčka Si (tak prý mu familiárně říkají jeho poddaní) neboli prezidenta komunistické kontinentální Číny. A diváci TV Barrandov?

21.2.2018 v 17:07 | Karma článku: 39.12 | Přečteno: 4078 | Diskuse

Karel Stryczek

Ester Ledecká povýšila NBC na královnu falešných zpráv

Americká televize NBC ve svém přímém přenosu prohlásila Annu Veithovou za olympijskou vítězku a přepnula z probíhajícího superobřího slalomu na krasobruslení. Vítěznou jízdu Ester Ledecké později odvysílala potupně ze záznamu.

18.2.2018 v 8:25 | Karma článku: 41.90 | Přečteno: 3684 | Diskuse

Robert Troška

Organizátoři levicového happeningu-perfektně připravené divadlo proti kardinálu Dukovi

Jedno se exhibicionistům ve středu na Hradčanském náměstí musí uznat, dokázali v médiích vytvořit pocit „spontánnosti a upřímnosti“ i když opak byl pravdou. Měli vše do puntíku připravené včetně strnule působících dialogů.

16.2.2018 v 12:08 | Karma článku: 43.04 | Přečteno: 2755 | Diskuse

Denis Doksanský

Když se kácí les, lítají třísky…

To, že se novináři a prezident Zeman nemají příliš rádi, nikoho nepřekvapuje. Nikdo o sobě a své profesi neslýchá rád negativní slova či urážky. Novináři je slýchají...

12.2.2018 v 20:14 | Karma článku: 28.87 | Přečteno: 924 | Diskuse
Počet článků 2088 Celková karma 21.66 Průměrná čtenost 954

 Find more about Weather in Hurghada, EG
Click for weather forecast

Mým premiérovým  blogem byly Pohledy a postřehy na Lidovkách. Toto jsou NOVÉ Pohledy a postřehy. neboli "My Blog 2".

* 1956, nejen internetový publicista. Nabízím často menšinové náměty, neb i ty mají  mít své místo ve veřejném prostoru.  Hlavní okruhy: Izrael, Egypt,  politika i sport - a ledacos jiného. 

Spolupracovník torontského Nového domova a ČRo Plzeň. Na serveru Eretz.cz mám na starosti sportovní sekci. Mé příspěvky vycházejí mimo jiné na Neviditelném psu, na slovenském portálu Delet.sk a občas na serveru Forum 24.

Motto blogu: Co jsem napsal, napsal jsem (Pilatus Pontius).

Nejoblíbenější relax: fotografování fauny pod hladinou Rudého moře.

Tolik  úvodem  a nyní již - buďte vítáni.

A ještě jeden odkaz:

 http://www.flickr.com/mrstejskal

 





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.