Staronový prezident: Zlověstná pravda

Server Lidovky.cz podrobil analýze první slova prezidenta Zemana pronesená krátce poté, co v sobotu 27/1 zvítězil. K vyjádření přizval kromě Karla Olivy, někdejšího šéfa Ústavu pro jazyk český, také Denisu Hejlovou.

 

Denisa je expertkou na komunikaci z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. Kompletní zhodnocení slov staronového prezidenta je k dispozici na jmenovaném serveru v článku „Mutant a pitomí novináři vs. méně arogance. Co říkají experti na Zemanův projev“(29. 1. 2018).

 

Prezidentova slova jsem si i já podrobně prostudoval a v tomto textu se zastavím u jednoho odstavce. U zmínky o tom, že Miloš Zeman nezapomíná. Doslova řekl:

 

  • Když jsem se stal předsedou ČSSD, tak drtivá většina českých médií napsala, že je to konec této strany, které hrozí v nejbližší době absolutní rozpad. Nevím, jestli je tady Franta Ringo Čech, ale byl jediný, kdo se mě v té době v rozhlase zastal. Já mu za to děkuji. Nezapomínám, Františku. Já nezapomínám.

 

Zajímalo mě, jak tato slova Denisa Hejlová vyhodnotí. Tady je její vyjádření:

 

  • Zdůrazněná věta ‚Já nezapomínám‘ je mnohoslibná pro všechny, kdo mají pocit, že by se jim od prezidenta mělo dostat jisté reciprocity – a ta je, jak víme z poznatků sociální psychologie, velmi silným mezilidským poutem.

 

Ano, ovšem ono nezapomínání může mít i jiné, podstatně děsivější souvislosti. Zde připomenu pohled Petra Piharta na Miloše Zemana, který přinesl 25. ledna server FORUM24:

 

  • Já jsem před tou volbou (Miloše Zemana – LS) varoval. Soustředil jsem se na to, protože všichni si myslí, že hlavní motiv v politice je touha po moci, ale je tady ještě jeden skoro silnější motiv, a to je pomsta. Viděl jsem to na Mečiarovi. Co to dělá, když se člověk rozhodne, že se začne mstít. Zeman to v sobě měl a vůbec to nepopíral, když si tenkrát sestavil 24 karet těch, kteří pro něj (v roce 2003 - LS) nehlasovali.

 

Pithart v jiném rozhovoru, bylo to pro Seznam TV 28. ledna s moderátorkou Renatou Kalenskou, vysvětlil, jak neblahé je, když politik nezapomíná – myšleno na oponenty:

 

  • To v politice nemůžete, protože kdybyste musela se všemi, kteří se vás někdy dotkli, nepřesně nebo lživě vás charakterizovali, a vy byste jim to neodpustila – to já si vůbec nedovedu představit; já si myslím, že to je jedna z ctností politika, že to tak jaksi odsune do zadní místnosti paměti, protože jinak by nemohl vyjednávat, hledat kompromisy.

 

Renata Kalenská se poté zeptala: Podle vás Miloši Zemanovi chybí velkorysost?

 

Petr Pithart: To určitě, to určitě.

 

Tady Pithart uhodil hřebík na hlavičku. Přesně o to jde. Máme prezidenta s výbornou pamětí, ovšem to je dvojsečné. Prezidenta bytostně mstivého, jehož politické činy ovládá právě tato neblahá vlastnost. Celá jeho dosavadní politická kariéra je přehlídkou důkazů, že tomu tak je. Kdo se mu z jakéhokoliv důvodu znelíbil, tomu přimaloval rohy a kopyta – a ten člověk byl navěky ocejchován jako pitomec. Jiří Paroubek by mohl vyprávět. Nebyl jediný.

 

Také proto Pithart na Seznam TV říká, v reakci na poznámku Renaty Kalenské, že Andrej Babiš si do Miloše Zemana několikrát rýpnul, třeba kvůli spolupracovníkům:

 

  • Ten mu to dřív nebo později dá zbaštit.

 

Musíme-li se bavit a psát o takovýchto vlastnostech hlavy státu, pak nechť nám voliči Miloše Zemana vysvětlí, proč bychom si ho měli vážit. Převažuje-li tak často osobní ego nad vším ostatním.

 

Miloš Zeman nám připomenutím své skvělé paměti dal jasně najevo, že žádná změna k lepšímu nebude. Jak včera večer (29/1) řekl v TV pořadu Události, komentáře komentátor Českého rozhlasu Petr Nováček: Starého psa novým kouskům nenaučíš.

 

Beznadějné? Žel, ano.

 

 

Autor: Lubomír Stejskal | úterý 30.1.2018 11:10 | karma článku: 27,62 | přečteno: 1068x
  • Další články autora

Lubomír Stejskal

Je válka na spadnutí?

13.4.2024 v 23:55 | Karma: 0

Lubomír Stejskal

Už půl roku...

6.4.2024 v 23:12 | Karma: 0

Lubomír Stejskal

Glosa k dění na blogu

4.4.2024 v 22:49 | Karma: 0
  • Počet článků 4794
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 840x
Tip:

https://forum.eretz.cz/index.php/board,9.0.html - to nejpodstatnější z izraelského sportu na jednom místě

/* 1956.   

V letech 2012 až (duben) 2023 bloger na hlavní stránce iDNES. Předtím na BigBlogeru Lidovek. V období prosinec 2020 až únor 2023 též na Blogosféře.cz. Od 11. dubna 2023 na platformě Blogosvět.cz . Jako autor spolupracuji s internetovým deníkem Neviditelný pes. Od 18. 4. 2023 aktivní také na Seznamu Médium. (Po vyloučení z hlavní stránky iDNES  jsem aktivní pouze na tomto soukromém blogu na iDNES.) 

 eContact:  mrstejskal@gmail.com

Nejoblíbenější relax: fotografování fauny pod hladinou Rudého moře. Viz zde:  http://www.flickr.com/mrstejskal