„Lidlovská“ diskuse pokračuje. Tentokrát o černochovi

Zeptal se mě v blogerské diskusi pan Jakub Kos: „Proč považujete za rasizmus, když odmítnu, třeba jako zadavatel reklamy, model tmavé pleti?“

 

A pokračoval:

 

  • Prostě chci z nějakého důvodu prezentovat své zboží na modelu světlé kůže a motiv může být prozaický, třeba aby barvy oblečení vynikly. Model odmítnu, protože je to černoch, ale s rasizmem to nemá nic společného. S postupující ekologickou, rasovou a genderovou hysterií za chvíli nebudete moci odmítnout pánského manekýna s chlupatýma nohama, který se přihlásí na prezentaci dámských plavek, Protože máme genderovou rovnoprávnost?

 

Moje odpověď: Ale takto to přece v případě černého modela jménem Alpha Dia nebylo!

 

Černocha neodmítl zadavatel reklamy (jinak by v reklamě neúčinkoval; nemýlím-li se, zadavatel, který si reklamu zaplatí, má do jejího obsahu co mluvit), ale část veřejnosti. Nikoli z odborných důvodů (kvůli kontrastu nebo proto, že by měl „chlupaté nohy“), ale z důvodů čistě rasových. A to za rasismus považovat lze.

 

Nemyslím si, že je rasismus, když odmítnu černocha, aby jako model prezentoval černé kalhoty s černou mikinou. To je odborná záležitost. Rasismus je, když odmítnu černocha proto, že je černoch, tedy bez ohledu na to, jaký oděv by mohl prezentovat. Třeba bílé kalhoty a bílou mikinu.

 

Je to stejně nepřijatelný rasismus jako kdybychom odmítli, aby na TV obrazovce účinkovali Ray Koranteng nebo Zuzana Tvarůžková. S poukazem na to, že vytvařejí falešný obraz toho, jak vypadají autentičtí Češi.

 

Musíme si vybrat: buď Alpha Dia v reklamě Lidlu ANO, a pak ANO také Koranteng a Tvarůžková v TV, anebo Alpha Dia v reklamě Lidlu NIKDY, a pak ani Koranteng a Tvarůžková na obrazovce NIKDY. To druhé by ovšem byl čistokrevný rasismus. 

 

Podle mého soudu nevede "červená linie" mezi póly černoch ANO - černoch NE, ale jinudy: Dia v reklamě a Koranteng s Tvarůžkovou v televizi ANO - odstraňování křížů z obrázků kostelů (půlměsíců ze snímků mešit a Davidových hvězd ze záběrů synagog) NE.

 

Takový byl můj postoj tehdy a takový je i nyní. Nejsem totiž přesvědčen o tom, že problém začal umístěním  černého modela do reklamy Lidlu v lednu 2017 (nebyl to zdaleka první případ tohoto druhu), ale až na konci srpna 2017, kdy byly "zmrzačeny" křesťanské svatostánky v reklamě téhož řetězce.

 

Autor: Lubomír Stejskal | neděle 3.9.2017 9:15 | karma článku: 24,38 | přečteno: 1374x
  • Další články autora

Lubomír Stejskal

Slovo k migračnímu paktu

18.4.2024 v 21:36 | Karma: 0

Lubomír Stejskal

Je válka na spadnutí?

13.4.2024 v 23:55 | Karma: 0

Lubomír Stejskal

Už půl roku...

6.4.2024 v 23:12 | Karma: 0
  • Počet článků 4799
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 839x
Tip:

https://forum.eretz.cz/index.php/board,9.0.html - to nejpodstatnější z izraelského sportu na jednom místě

/* 1956.   

V letech 2012 až (duben) 2023 bloger na hlavní stránce iDNES. Předtím na BigBlogeru Lidovek. V období prosinec 2020 až únor 2023 též na Blogosféře.cz. Od 11. dubna 2023 na platformě Blogosvět.cz . Jako autor spolupracuji s internetovým deníkem Neviditelný pes. Od 18. 4. 2023 aktivní také na Seznamu Médium. (Po vyloučení z hlavní stránky iDNES  jsem aktivní pouze na tomto soukromém blogu na iDNES.) 

 eContact:  mrstejskal@gmail.com

Nejoblíbenější relax: fotografování fauny pod hladinou Rudého moře. Viz zde:  http://www.flickr.com/mrstejskal