Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejen Letecké katastrofy

1. 09. 2017 17:10:10
Netajím se tím. Jsem velkým fanouškem letectví a létání. Každou cestu vzdušným prostorem si patřičně vychutnávám. Zejména start a přistání. Jistě nejsem sám.

Jsem ovšem nejen fanouškem letectví a létání, ale také ZPŮSOBU UVAŽOVÁNÍ, který musí být v letecké dopravě uplatněn. Kdysi jsem řekl manažerovi jedné velké akciové společnosti:

  • „Víte, mám jedno přání.“

  • „Tak povídejte.“

  • „Přál bych si, aby se všichni manažeři v této firmě povinně dívali na seriál Letecké katastrofy. Tam by se totiž naučili tomu správnému uvažování.“

Odezva nebyla kdoví jaká, ale to není podstatné. Proč jsem něco takového řekl? Banální odpověď. Protože to, co si můžeme dovolit na zemi, ve vzduchu nelze. Třeba: Poruchy se řeší zásadně v hangáru, nikoli deset kilometrů nad ním. Nebo: Každá lehkovážnost, nezodpovědnost, každý šlendrián se tragicky vymstí – vlastně něco takového je nepřípustné. A tak dále. Sledovat skvělý kanadský seriál Mayday - Letecké katastrofy znamená nenechat si ujít šanci naučit se trochu jinak přemýšlet o věcech kolem nás.

Je pravda, že jsem lidi pracující v letectví vždy dával ostatním za příklad. Jako špičkové profesionály. Mým přesvědčením, že si počínám správně, poněkud otřásl nedávný případ opilého stevarda Travel Servisu na lince z Korfu do Brna, nicméně jedna vlaštovka jaro nedělá.

Stále platí, čeho je moc, toho je příliš. Anebo obráceně - čeho je málo, toho bývá paradoxně také příliš. Namátkou: jste v supermarketu vybaveném patnácti pokladnami, nakupujících jako Hujerů, ale otevřené pokladny pouze tři. Důvod? Člověka napadne jediný. Společnost snížila stavy, aby ušetřila na platech a odvodech za zaměstnance. Řeknete si: piloti nemají nejnižší platy, a tak by jistě letecké společnosti ušetřily, kdyby v kabině seděl pouze jeden místo dvou. Je to samozřejmě šílený nápad a v letectví neakceptovatelný. Kvůli úspoře riskovat životy dvou stovek, případně většího počtu cestujících (v jednom letadle)? Ani omylem!

Myslím si, že nemálo čtenářů těchto řádků zná ve svém okolí případy snižování stavu zaměstnanců, nejednou za hranici, která je považovaná za únosnou. Buďme rádi, že něco takového se neděje v letecké dopravě. Tam musí myslet jinak.

Prestiž pracovníků v této oblasti, konkrétně řídících letového provozu (osobně preferuji výraz letečtí dispečeři), stoupla v mých očích do raketových výšin po zhlédnutí reportáže, kterou jsem našel na portále Seznam Zprávy. Reportér Pavel Cyprich nás zavedl do prostor simulátoru v budově ŘLP v Jenči, kde trénují budoucí dispečeři. Několik minut instruktáže stačí k tomu, abychom si uvědomili, jak extrémně náročná a vysoce zodpovědná je práce řídících letového provozu.

Patří jim za to naše uznání – a určitě vzpomínka, až se bude právě ten náš letoun zvedat z ruzyňského letiště směrem k exotické destinaci. Nad tím, abychom bezpečně odletěli a také se bezpečně vrátili, bdí muži a ženy dole na zemi, v jenečském sídle Národního integrovaného centra řízení leteckého provozu. Reportáž byla na web Seznam Zprávy umístěna 31/8. Má titulek „Nebe nad Českem je plné. Řízení letového provozu hlásí rekordy“. Nemohu nedodat: Ti profíci mají samozřejmě nadstandardní platy. Plným právem!

... záběr z reportáže popisované v článku. Zdroj: Seznam Zprávy (screenshot). V popředí reportér, s brýlemi instruktor.

... západní okraj obce Jeneč, budova Řízení leteckého provozu ČR. Patrná cestou po dálnici D6 z Nového Strašecí do Prahy. Zdroj: Česká Wikipedie.

Autor: Lubomír Stejskal | pátek 1.9.2017 17:10 | karma článku: 15.13 | přečteno: 386x

Další články blogera

Lubomír Stejskal

Politický zázrak

Mám sen. Velký, obtížně splnitelný, vyžadující trpělivost, víru a naději. A také nezměrné úsilí a ovšem i nezbytnou dávku zvláštního druhu štěstí.

20.11.2017 v 10:05 | Karma článku: 9.42 | Přečteno: 358 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Kuvajtská stupidita. S požehnáním německé justice

Adar S. chtěl loni v srpnu letět se společností Kuwait Airlines z Frankfurtu n. M. do Bangkoku. S mezipřistáním v Kuwait City. Ačkoli měl zakoupenou letenku, vstup na palubu mu byl odepřen. Proč?

18.11.2017 v 8:00 | Karma článku: 41.42 | Přečteno: 5220 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Na okraj přírodní katastrofy v Íránu

Překvapivé u zemětřesení, které postihlo pomezí Iránu a Íránu v neděli 12/11, byla rychlost, s jakou byly v Íránu ukončeny záchranné práce. V médiích jsme se dočetli, že k tomu došlo praticky den poté, v pondělí 13/11.

17.11.2017 v 8:00 | Karma článku: 20.47 | Přečteno: 475 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Jak zpolitizovat selfie

Ve středu 15/11 jsem psal o společném fotu dvou účastnic letošní Miss Universe, kterou obě zveřejnily na svém Instagramu. Pozoruhodné na celé věci je to, že jde o královnu krásy z Izraele a Iráku.

16.11.2017 v 8:00 | Karma článku: 13.30 | Přečteno: 296 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Šárka Bayerová

Nápad, který přišel za svinského počasí

A dostala ho zase ženská. I když byl tenhle převratný zlepšovák vlastně jen pro muže.Tenkrát. Šlo totiž o trable v dopravě...

20.11.2017 v 12:53 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Karel Janďourek

Domácí doktorka... aneb: Hned je mi líp!

Proběhla nám bytem nějaká čtyřiadvacetihodinová virová lapálie. Jak už to tak bývá, coby silný jedinec jsem odolával nejdéle a tudíž v okamžiku, kdy skolila mě, už byl zbytek rodiny pln sil a energie.

20.11.2017 v 12:01 | Karma článku: 6.24 | Přečteno: 102 | Diskuse

Josef Hejna

Návraty

Občas se vracím do minulosti, ačkoliv nežiju špatnou přítomnost. Možná ty vzpomínky pár čtenářů potěší i zaujmou. Jenom pro výši karmy jsem nepsal nikdy!

20.11.2017 v 12:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 44 | Diskuse

Josef Nožička

Na rozdíl od některých stoupenců „pravdy a lásky“ projevili příbuzní pana Hradílka rozum

Dle dnešních zpráv ukončil bývalý disident a signatář Charty 77 Tomáš Hradílek hladovku, kterou držel na protest proti prezidentské kandidatuře Miloše Zemana.

20.11.2017 v 11:15 | Karma článku: 25.83 | Přečteno: 488 | Diskuse

Ladislav Větvička

Rodinna Unie aneb Budeme řidit rodinu jako statni firmu

Začalo to tak, že sem valil ze šichty, a na Vozovně mi jakysik cizi chlop daroval koblihu, nic za to nechtěl, a ještě měl plno chytrych kecu, že bude řidit firmu jako stat. To mě zaujalo.

20.11.2017 v 11:11 | Karma článku: 31.83 | Přečteno: 851 | Diskuse
Počet článků 1959 Celková karma 19.03 Průměrná čtenost 940

 Find more about Weather in Hurghada, EG
Click for weather forecast

Mým premiérovým  blogem byly Pohledy a postřehy na Lidovkách. Toto jsou NOVÉ Pohledy a postřehy. neboli "My Blog 2".

* 1956, nejen internetový publicista. Nabízím často menšinové náměty, neb i ty mají  mít své místo ve veřejném prostoru.  Hlavní okruhy: Izrael, Egypt,  politika i sport - a ledacos jiného. 

Spolupracovník torontského Nového domova a ČRo Plzeň. Na serveru Eretz.cz mám na starosti sportovní sekci. Mé příspěvky vycházejí mimo jiné na Neviditelném psu, na slovenském portálu Delet.sk a občas na serveru Forum 24.

Motto blogu: Co jsem napsal, napsal jsem (Pilatus Pontius).

Nejoblíbenější relax: fotografování fauny pod hladinou Rudého moře. Servis pro vás: v ikoně nad tímto textem  najdete informaci o počasí v Hurghadě. Po rozkliknutí se dozvíte víc.

Tolik  úvodem  a nyní již - buďte vítáni.

A ještě jeden odkaz:

 http://www.flickr.com/mrstejskal

 



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.