Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

V Izareli pouze otázky rodinného práva (manželství a zejména rozvod) spadají pod jurisdikci náboženských soudů. Stát pro potřeby náboženských komunit podporuje rabinské soudy, soudy Šaria, kanonické soudy. Všichni soudci jsou státní úředníci a požaduje se po nich aby také prosazovali obecné právo. Vrchní soud slouží jako odvolací instance všech náboženských soudů. Židovské náboženské autority jsou pod kontrolou kanceláře premiéra a vrchního rabína. Tyto soudy mají pravomoce pouze v pěti oblastech: kašrut, šabat, židovský pohřeb, rozvody náboženské otázky a židovské imigranty. Další velká náboženství v Izraeli, jako je Islám a křesťanství jsou dohlíženy jejich vlastními institucemi náboženských zákonů. Tyto soudy mají podobnou jurisdikci nad svými následníky, ačkoliv muslimské náboženské soudy mají více kontroly nad rodinnými záležitostmi.

2 0
možnosti

Soudy a zákony mají být pro všechny jedny a tečka. Založené na demokracie. Ať mi teď ještě někdo tvrdí, že islám je jen náboženství jako každé jiné.

2 0
možnosti

J49a53n 72R87á62ž

25. 4. 2017 17:49

Nemám problém s tím, že v některých zemích je právo šaria fundamentem tamního právního řádu. Dokonce nemám vnitřní problém ani s tím, jak je toto právo uplatňováno v zemích, jako je Saudská Arábie, či Katar, Omán a Kuvajt. Jsou to státy zcela odlišného civilizačního vnímání co je to právo a jak má být efektivně uplatňováno. lslámské právo je v arabských zemích právem zvykovým a nějak komentovat zvyklosti států, jejichž občané by si v současnosti ani na jiná pravidla nezvykli, nepovažuji za vhodné.

Z čím ovšem problém mám je, že muslimové, kteří chtějí žít v Evropě jako součást společnosti, kde humánní a demokratický způsob uplatňování práva se stal obecně vnímanou zvyklostí, chtějí, aby v jejich komunitě bylo právo šaria nadřazeno obecně závazným právním normám státu, ve kterém muslimská komunita působí. S tím se nikdy smířit nesmíme a tento způsob odlišného a pro evropany nepřijatelného výkladu práva pro skupiny občanů žijících v jedné zemi musíme zamezit všemi prostředky.

3 0
možnosti

jenomže to jejich právo "je nadřazené". Jak z toho kola ven.

1 0
možnosti

;-DOpravdu neprekvapive

0 0
možnosti
Foto

Pane Stejskale, děkuji za info. Jenom mně zajímá, jak to mají v Izraeli ošetřené z hlediska izraelského práva. Je jasné, pokud to v Izraeli prošlo, že muslimové v evropských zemích jistě budou chtít následovat tenhle precedens.

Jak je to právně ošetřené, to by mě zajímalo.

Ostatně další docela zajímavé téma by bylo, i když to souvisí s vaším článkem jenom trochu. Jak byly v minulosti, tj. ve středověku, ošetřené právně rabínské soudy a jejich rozhodnutí z hlediska právních systému konkrétních zemí, v kterých se Židé nacházeli.

1 0
možnosti
Foto

Pro p. Sýkoru: Jen stručná odpověď. Nejvyšší soud Státu Izrael je oprávněn přezkoumat verdikty náboženských soudů, byť za určitých podmínek. Jmenovitě v případech ultra vires, tedy překročení pravomocí. Jak výše uvedl již pan Kindl, náboženští soudci jsou státními úředníky a požaduje se po nich, aby prosazovali také obecné (a tedy nejen výlučně náboženské) právo.

2 0
možnosti
Foto

V každém případě zajímavá informace. R^

1 0
možnosti
Foto

taky si myslím, viz můj dotaz na pana Stejskala výše...

0 0
možnosti

Dobrá informace, stát Izrael to má takto nastavené; zajímalo by mne, zda také šária soudy rozhodují o věcech majetkových a to jak rodinných (součást rozvodového řízení), tak i firemních, tedy samozřejmě jde-li o obě strany muslimské.

Srandisti, jako p. Bárta, si neuvědomují, že v Izraeli NENÍ evropské právo. Náš právní systém nepřipouští souběh dvojího práva. Na každého muslima se v každé vteřině vztahují platné zákony a nějaké islámské soudy jsou jen nezávazný kolorit islámské víry v ČR. V okamžiku, kdy bude v jakémkoli společenství uplatňována nezákonnost, viz třeba nerovnost pohlaví, je zcela na místě takový spolek rozpustit, zrušit.

0 0
možnosti
Foto

Rozpustit? Když některá z politických stran bude požadovat změnu ústavy v tom či onom bodě, tedy například monarchii, tak je zralá pro rozpuštění?

0 0
možnosti

T59o68m47á28š 52P82í59c21l

25. 4. 2017 16:09

Šaría soudy jsou zejména rezignací na vymahatelnost práva pro všechny skupiny obyvatel. Zaštiťují zejména dědické právo v muslimských rodinách (aby se náhodou nějaká muslimka nedomáhala stejného podílu jako její bratr) a rozhodují i o dalších věcech na základě práva šaría. Stát, který legitimizuje jakékoli působení šaría soudů, v podstatě dává ruce pryč od ochrany svých sekulárních obyvatel a v podstatě hází přes palubu lidi z muslimského prostředí, kteří se dle svého okolí nechovají dostatečně muslimsky.

Prostě a jednoduše, když se narodíte jako muslim (nebo v horším případě muslimka) ve státě, který legitimizuje šaría soudy, a po čase zjistíte, že vás ten islám moc nebere, nemáte ve značném množství záležitostí šanci na zjednání spravedlnosti.

1 0
možnosti

Karma.Děkuji za zajímavé informace.Ovšem pro zdejší "odborníky na islám" už navždy zustane právo šaria pouze "kamenování a sekání rukou".Dál vzdělávat se nepotřebují,vzdělání je přece největším nepřítelem fanatismu...

3 6
možnosti
Foto

V Izraeli - ale ve středověku, tj v době diaspory, měli Židé vlastní rabínské soudy v zemích, kde se zrovna nacházeli. Tak se mi zdá, že asi ctí tenhle princip. Pokud měli vlastní soudy, proč by nemohli umožnit muslimům něco podobného. Předpokládám, že kdyby bylo něco podobného potřeba u nás u křesťanů, zřejmě by tomu dali Židé také zelenou...

0 0
možnosti

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS