Znovu k době pobělohorské

8. 11. 2022 18:09:18
Milý kolega Honza Ziegler nabídl čtivě pojatou recenzi knihy „Temno“ Ivany Čornejové. Ano, týká se pobělohorského období našich dějin. Protože jsem knihu (zatím) nečetl, přidám několik obecných poznámek.

S Honzou Zieglerem jsme v naprosté většině politických pohledů ve shodě. Oba stojíme vpravo, ctíme demokracii a svobodu a hodnoty s nimi související. Lišíme se ovšem v hodnocení oné doby „temna“ (pro mě bez uvozovek). Honza ji vnímá – zjednodušeně řečeno – katolickým, já protestantským pohledem. (U mě je to ještě umocněno rodinnou tradicí: z otcovy strany jsem potomkem pobělohorských emigrantů, kteří kvůli pronásledování tajných evangelíků katolickou vrchností a v zájmu nezpronevěření se vlastnímu svědomí a zachování rovné páteře odešli z vlasti – nejprve do pruského Slezska, odtud pak do dnešního Polska.)

Náš vzájemně odlišný pohled na pobělohorské období je tedy pochopitelný. Dovolím si drsný příklad, aniž bych kohokoli k čemukoli přirovnával, jde jen o ilustraci. Jiný názor na komunistickou totalitu, jmenovitě na období pookupační „normalizace“, budou mít tehdejší členové KSČ, kteří zastávali vyšší či vysoké funkce v systému, tak či onak z něj tyli a byli s komunistickým režimem ztotožněni – a jiný signatáři Charty a disidenti obecně; při vědomí toho, že režim všemožně pronásledoval a šikanoval je i členy jejich rodin.

Chci tím říci, že pro nás pronásledování evangelických předků (nemyslím tím jen příbuzné, ale tajné evangelíky jako celek) a způsob, jakým s nimi bylo zacházeno, je dost podstatným negativním aspektem pobělohorské doby, ba aspektem zásadním. Dovolím si opět přirovnání. Nelze přece říkat něco v tom smyslu, že komunistický režim sice vraždil nevinné, zavíral disidenty za vyjádření názoru, ukradl co mohl a tak dále, ale svým způsobem to “omlouvat“ tím, že rudý režim se mohl chlubit řadou úspěchů v nejrůznějších oborech (dosaďte si sami). Nepíšu to rád, ale podobný dojem ve mně vyvolává Honzův (a zřejmě i Čornejové) pohled na rekatolizační (protireformační) éru našich dějin, když si dám do souvislosti jejich negativní hodnocení povinné rekatolizace a poukaz na „obrovský rozkvět barokního stavitelství, umění a kultury“. Já nehodnotím pobělohorský režim pouze na základě fascinujících barokních skvostů, ale také podle toho, jak se choval ke svým obyvatelům, kteří nechtěli zradit své svědomí.

Kdyby se Československá republika nedostala v roce 1948 do pazourů ruského bolševického medvěda, ale šla obdobnou cestou jako země na západ od nás, byla by na tom po všech stránkách lépe než pod nadvládou z Kremlu řízené KSČ. Obdobně, a raději to budu formulovat jako otázku: Kdyby v českých zemích nebyli evangelíci pronásledováni, ba co víc, kdyby na Bílé hoře protestantské strany vyhrály a v zemi pokračovala vláda evangelické vrchnosti (která byla vůči katolíkům, pokud jde o jejich právo vyznávat jinou víru, tolerantní), opravdu je to tak, že by v monarchii nedošlo k baroknímu rozkvětu, byť mi měl nejspíš jinou podobu? Opravdu jen katolická vrchnost mohla být garantem takového rozkvětu? Což neměla například Jednota bratská vynikající školy, špičkově vzdělanou inteligenci, světově uznávané autory (nejen Komenského)? Což v zemích, kde byli u moci evangelíci, nezaznamenáváme rozkvět ve všech oblastech lidské činnosti – ve zmíněném stavitelství, umění, kultuře? A konečně, neměl snad lví podíl na rozmachu kapitalismu protestantismus, zejména pak jeho kalvínská větev (a nikoli katolicismus)?

Honza Ziegler zmiňuje důležitou součást našich dějin, totiž že „až do Bílé hory u nás žili společně katolíci a protestanti se zaručenou svobodou svědomí. To ovšem v té době byla v Evropě výjimečná situace ...“. Ano, jak Kutnohorský náboženský mír 1485, pak především Rudolfův majestát 1609 je něco, co bylo vskutku výjimečné a na co bychom měli být náležitě hrdí. Ukázali jsme Evropě, že navzdory všem problémům lze existovat ve vzájemném vztahu, který znamená snesitelné poměry pro oba tábory. To vše ale vzalo nedlouho po Bílé hoře za své a z tohoto úhlu pohledu představoval vítězný totalitní katolický režim krok zpět.

Souběžně s tím musím zmínit, a udělal to správně i Honza Ziegler, zásadu „cuius regio, eius religio“. Také pro tento kompromis platí to, co Honza zmínil v pasáži o českém katolicko-protestantském soužití: že to byla „spíše snášenlivost z nutnosti. Ani jedna ze stran si totiž dlouhou dobu netroufala definitivně vyřídit tu druhou.“ Nešlo o žádný ideál, nicméně uplatnění této zásady umožňovalo za situace, kdy si papežská církev dělala nárok na udržení duchovní nadvlády nad západním světem (což se jí v českých zemích po Bílé hoře podařilo), de facto zrovnoprávnit alespoň luterství s katolicismem (později se to týkalo i kalvinismu); hovoříme samozřejmě o poměrech v Německu (zjednodušeně vyjádřeno).

Domnívám se ovšem, že poukazem na existenci zmíněné zásady platné „u sousedů“ nelze relativizovat poměry u nás, které byly vůči evangelíkům kruté, nelidské (docházelo k mučení těch, kdo „věřili jinak“ a odmítli svoji víru zradit) a absurdní (není větší absurdity v životě křesťana, než když mu křesťanská vrchnost zakazuje vlastnit a číst Bibli). Řečeno soudobým jazykem: na jedné straně vznešenost baroka, na druhé drastické potlačování lidských práv.

Jedním dechem musím ale dodat: pokud se stejným způsobem chovala protestantská vrchnost na územích pod svou vládou vůči katolickým věřícím, je naší (mojí) povinností to odsoudit stejně důrazně, což tímto činím. Jde o hrubé znevážení ducha Ježíšova učení, z něhož je zřejmé, že ve věcech víry nesmí být použito násilí. Ale pouze slovo svědectví, kázání evangelia. Apoštolové nebyli poslání Kristem do světa, aby šířili křesťanskou víru mečem, ale právě jen slovem. Tomuto principu se zpronevěřily obě strany, přiznejme si to.

Je tedy evidentní, že k úplné shodě obě strany dojít nemohou. Tak jako se nacisté provinili vůči Židům, provinila se katolická moc během pobělohorské protireformace vůči evangelíkům (a ovšem jindy a jinde zase nekatolíci vůči katolíkům). Lze odpustit, nikoli zapomenout. A vždy, když se objeví tendence vyvyšovat krásu barokních skvostů a v jejich stínu nechat v polozapomnění utrpení těch, kdo si zachovali čest, čisté svědomí a rovnou páteř, je povinností nás, jejich potomků, připomenout pravdu.

Psáno 8. listopadu 2022 ve výroční den bitvy na Bílé hoře, která znamenala konec České konfederace. Tedy stavovskou monarchii s panovníkem voleným generálním sněmem a bez práva založit dynastii. V kontextu výše uvedeného a v porovnání s protireformační praxí vůči evangelíkům garantoval dokument o ustavení Konfederace stavů zemí Koruny české katolíkům ochranu před nepřáteli, a to v článku 45:

A ačkoliv stavové pod obojí v nadepsaných zemích sami toliko tuto konfederací a defensí činí, však nicméně stavové katoličtí a lidé duchovní, když se nadepsaným způsobem k tomu, že majestáty a jiné potvrzení strany náboženství, též i tuto unii zdržeti chtějí, zaváží a pokojně bez škodlivých praktik proti podobojím chovati se budou, mají též v tomto sjednocení obsažení býti, ochrany proti svým a našim nepřátelům užiti.

Konfederace tedy nebyla protestantskou totalitou, byť katolíci měli omezený přístup k moci. Naproti tomu režim, který zde (v českých zemích) vládl po pádu Konfederace byl totalitou katolickou se vším všudy. Můžeme si tedy odpovědět na otázku, každý sám za sebe, který z obou systémů byl demokratičtější.

Autor: Lubomír Stejskal | úterý 8.11.2022 18:09 | karma článku: 17.86 | přečteno: 467x

Další články blogera

Lubomír Stejskal

Odpověď panu Pohankovi: Proč jsem byl vyhozen z blogu iDNES

Přesněji vyloučen z hlavní stránky a vyřazen z blogerské komunity. Můj soukromý blog na iDNES mi byl ponechán.

28.3.2024 v 20:44 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 25 | Diskuse

Lubomír Stejskal

O čem je můj Velký pátek, o čem jsou mé křesťanské Velikonoce

Důkaz budiž položen na přívlastek „křesťanské“, neboť o takové svátky v mém článku jde. Budeme v příštích dnech slyšet o Velikonocích mnoho slov, zejména v kázáních, číst spoustu úvah, zamyšlení a rozjímání.

28.3.2024 v 18:39 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 9 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Patří do porodnice automatické pušky, granáty, výbušniny a minomety?

Nesmyslná otázka, ovšem pokud hovoříme o porodnicích v českých zemích. Je ale na místě, jde-li o porodnici v Pásmu Gazy.

26.3.2024 v 13:27 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 15 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Premiéra: Poprvé v Praze trolejbusem

Od mládí, pravidelně od svých patnácti let, používám veřejnou dopravu. Vypěstoval jsem si k ní kladný vztah a rád se seznamuji s novinkami.

25.3.2024 v 21:39 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 25 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Jindřich Kubánek

Zkreslené vidění - Návod k použití

Každý si myslí, že mozek má a že ho používat umí. Přesto stačí, když ztratí klíč od bytu nebo založí kamsi brýle, aby vše ztratilo smysl a začala panika a zoufalství.

29.3.2024 v 13:30 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 35 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Takže Velký pátek

Čtu radostné ódy na Velký pátek a trochu mi trnou zuby. Tedy stručně: na Velký pátek předhodila jedna náboženská parta vrchnosti nepohodlného proroka inovující party a okupační mocnost ho na nátlak jeho souvěrců nechala popravit.

29.3.2024 v 11:16 | Karma článku: 15.11 | Přečteno: 184 |

Rudolf Pekař

Velikonoce nebo svátky jara a tolerance?

Připomínka jara nám přináší příjemné počasí, kvetoucí zahrady a zároveň i změnu názvu Velikonoc na Jarní svátky či Svátky jara. Jaký to má důvod?

29.3.2024 v 10:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 41 | Diskuse

Vlastík Fürst

Velkopáteční zastavení může prospět i ateistům

Velký pátek není v naší zemi svátkem moc dlouho. Volný den máme až od roku 2016. Otázkou je, jak s tímto volnem naložíme. Můžeme vyrazit na nákupy či za zábavou, nebo je možné se rozhodnout, že ho budeme „slavit“.

29.3.2024 v 9:05 | Karma článku: 10.79 | Přečteno: 133 | Diskuse

Karel Trčálek

Fialova vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že se v Česku už žije líp!

ANO, bude líp! Pan premiér se opakovaně vyjádřil, že díky vládě se občanům žije už jen lépe a že téměř vše bylo vyřešeno. Tuto skutečnost je však nutné vtělit do vládního nařízení, neboť je smutné, že ne všichni občané to chápou

29.3.2024 v 8:16 | Karma článku: 18.86 | Přečteno: 238 | Diskuse
Počet článků 4768 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 844

Tip:

https://forum.eretz.cz/index.php/board,9.0.html - to nejpodstatnější z izraelského sportu na jednom místě

/* 1956.   

V letech 2012 až (duben) 2023 bloger na hlavní stránce iDNES. Předtím na BigBlogeru Lidovek. V období prosinec 2020 až únor 2023 též na Blogosféře.cz. Od 11. dubna 2023 na platformě Blogosvět.cz . Jako autor spolupracuji s internetovým deníkem Neviditelný pes. Od 18. 4. 2023 aktivní také na Seznamu Médium. (Po vyloučení z hlavní stránky iDNES  jsem aktivní pouze na tomto soukromém blogu na iDNES.) 

 eContact:  mrstejskal@gmail.com

Nejoblíbenější relax: fotografování fauny pod hladinou Rudého moře. Viz zde:  http://www.flickr.com/mrstejskal  

 

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...