Rudé moře poosmnácté

Je riziko odletět do Egypta za situace, kdy vás pár dnů předtím začne bolet zub, váš stomatolog má dovolenou a nechcete si chrup nechat rozvrtat na pohotovosti? Ne nutně, pakliže se můžete spolehnout na pomoc shůry.

Můj letošní případ. A jak jsem dopadl? Nečekejte hororovou zkušenost z afrického zubařského křesla – a zkažený pobyt. Nic takového. S dnem odjezdu na letiště jako když utne. Bolest ustala – neozvala se v letadle, v hotelu, při šnorchlování v moři ani v bazénu. A když, tak jen mírně a krátkodobě, vlastně jen jednou. S vděčností vzhlížím k nebesům. Další splněné přání: toužil jsem po tom, aby mě v Egyptě zub nebolel. Stalo se. Děkuji za to.

Bylo to Rudé moře po bezmála třech letech. Naposledy v září 2019 v jižní části destinace Marsa Alam. Pak přišel covid, zdravotní problémy mé a mojí ženy – a až letos se objevil nový impuls. Letěla s námi naše 3,5letá vnučka. Protože její maminka z pracovních důvodů nemohla a tatínek by na ni byl sám (což jsem já osobně považoval za ne právě nejlepší nápad – naše princezna je totiž mimořádně živá a ani na okamžik ji nelze spustit z očí), rozhodli jsme se se ženou, že poletíme s nimi. Ukázalo se, že to bylo prozíravé.

Rudé moře, jak známo, omývá břehy několika států. Proč tedy právě do Egypta, ptají se mě někteří, a ne třeba na koráli do izraelského Eilatu. Nebo do jordánské Akaby. Odpověď je prostá. Není to záležitost ničeho jiného než peněženky. Přesněji: byla-li to záležitost peněženky před penzí, tak o to víc nyní. Jde o poměr služby vs cena za ně. A v tom je Egypt suverénně nejvýhodnější. (Dovolenou v Saúdské Arábii, Súdánu, Eriteji či Jemenu jsem vskutku neřešil.) Proto letos do Egypta poosmnácté.

Vzhledem k tomu, že „účastnicí zájezdu“ byla zmíněná vnučka (která nahradila svého bratra, mého dlouholetého šnorchlařského parťáka; brali jsme ho k Rudému moři od jeho pěti let a naposledy byl s námi, když mu bylo dvanáct), měl prioritu při výběru hotelový akvapark. Tím byla nabídka poněkud omezená, ale vyplatilo se. Malá se ocitla ve vodním ráji, kterého si užila víc než dosyta.

(Jezdívala s námi také druhá, starší vnučka. Letos si přidala před jméno titul „ing.“ a o několik hodin před námi zamířila i se svým chlapcem do New Yorku. O tom jsme mohli v jejich věku nanejvýš snít.)

Po nočním letu s dítětem člověk ocení, že po příjezdu vše navazuje jak na drátkách. Na letišti zakoupení víz, pasová kontrola, krátké čekání na zavazadla a jejich RTG kontrola, u východu se dozvíte číslo autobusu, který vás odveze do hotelu. Čekali jsme o něco déle na pokoje, ale vyplatilo se. Dostali jsme dva vedle sebe a navíc průchozí, pro náš rodinný tým ideální. Ještě předtím snídaně, ačkoli se oficiálně ubytovává až do 14 hodin, ale když se chce a je dobrá vůle, tak to prostě jde.

Shrneme-li časové údaje: 00,35 SELČ (je totožný s egyptským časem) odlet z Ruzyně, přistání v Marse Alam v 04:40 hod., odjezd busem na hotel v 6:00, na hotelu jsme byli asi za 15 minut – nachází se v blízkosti letiště. V této souvislosti může být užitečné říci něco o destinaci známé jako Marsa Alam, a to ze zeměpisného hlediska. Řekneme-li, že letíme do Marsy Alam, pak hovoříme o oblasti připomínající vzdálenost mezi Chebem a Děčínem. Zhruba tak jsou v této destinaci rozprostřeny hotely.

Jak ukazuje mapa na obrázku 1, destinaci Marsa Alam lze rozdělit do tří částí. Především ale: samotné letiště Marsa Alam neleží na okraji města Marsa Alam (na rozdíl od Ruzyně ležící na okraji Prahy), nýbrž je do něj vzdáleno bezmála 80 km (po silnici). Z toho také vychází mé rozdělení destinace na části „a“, „b“ a „c“.

Část „a“ … Od letiště směrem na sever. Tato oblast je dlouhá asi 80 km, počítáno k hotelu Rohanou Beach Resort jižně od Quseiru.

Část „b“ … Od letiště směrem na jih, a to až k samotnému městu Marsa Alam (necelých 80 km).

Část „c“ … Od města Marsa Alam dále k jihu, k hotelu Gorgonia je to zaokrouhleně 50 km.

Jak patrno, mezi hotelem Rohanou na serveru destinace a Gorgonií na jihu je vzdálenost přes 200 km. Řekneme-li někomu „jedeme do Marsy Alam“, může dotyčný namítnout cosi o širokém pojmu – a bude mít pravdu.

A nyní – obrazová část.  K tomu poznámka stran autorství obrázků. S výjimkou mapy na obr. 1 (viz */) je autorem snímků v drtivé většině autor článku, v několika případech se jedná o režim „archiv autora“. */ V případě mapového podkladu jde o volnou licenci s povinnou atribucí: https://freevectormaps.com/egypt/EG-EPS-02-0001?ref=atr

FOTOKOLEKCE

... obr. 1/Orientační mapa. L - letiště Marsa Alam; MA - město Marsa Alam; a, b, c - oblasti popsané v článku, K - Káhira, H - Hurghada, Š - Šarm aš Šajch.

... obr. 2/TIP JAK NA HORKO. Je to prosté. Velký kýbl excentricky uchycený v horní části.

... obr. 3/Stačilo chvíli počkat až se naplní - a převrátí.

... obr. 4/Nemělo to chybu.

... obr. 5/Dobré časné ráno. Vítejte v Egyptě.

... obr. 6/Na konci mola jsou ty nejkrásnější poklady moře. Půjdeme se na ně podívat, budeme-li mít štěstí na vítr. My ho první dva a půl dne neměli.  Červená vlajka znamenala zákaz vstupu na molo. Nezbývalo než trpělivě čekat.

... obr. 7/ Kdo si počká, ten se dočká. Čtvrtý den se vítr dostatečně utišil,  plavčík na molu vztyčil žlutou vlajku a bylo možné začít šnorchlovat a fotit. Moře nebylo zcela klidné, to by signalizovala zelená vlajka, ale dalo se. Úvodní setkání: kněžík Klunzingerův.

... obr. 7/Čtverzubec běloskvrnný. Má 2 + 2 zuby a smrtelně jedovaté vnitřnosti.

... obr. 8/Perutýn žoldnéř. Ten má pro změnu zase jedovaté ostny. I když smrtelný je zcela výjimečně. Ale bolestivé jeho bodnutí je, není o co stát.

... obr. 9/Krása na korálech, rozmanitost barev. Do červena zbarvený 3x očař obecný, níže bodlok žlutoocasý.

...obr. 10/Bodlok jednorohý. Nebezpečné jsou dvojice ostrých ostnů (bodlin) u ocasní ploutve. Mohou nepříjemně pořezat, narušíme-li jejich teritorium, byť toto nebezpečí je nevelké. Dá-li tento či  jiný bodlok s ostny najevo svoji nelibost z naší blízké přítomnosti, stačí  odplout opodál.

... obr. 11/Kanic modroskvrnný.

... obr. 12/Jedna z barevných perel. Pomec královský.

... obr. 13/Ostenec oranžovoproužkatý.

... obr. 14/Dvě klipky pološkraboškové. Ano, obvykle se vyskytují ve dvojicích.

... obr. 15/Právě jsem zamířil k výstupním schodům, když pode mnou proplula kareta. Taková chvíle vždy potěší.

... obr. 16/Malé překvapení na výstupních schodech. Copak ti krabi asi dělají?

... obr. 17/"Rodinné stříbro" zdejšího moře. Bodlok rudomořský zvaný Sohal.

... obr. 18/S plavčíkem sloužícím na molu.

... obr. 19/Jsem asi jediný, kdo na pláži měří teplotu. Vzduchu i moře. Jak patrno, pod vodou nad korálem  měla voda téměř 30 stupňů (měřeno před 7:00 místního času), při dalších měřeních to bylo 27 až 29 stupňů. Naproti tomu vzduch nebyl o mnoho teplejší, žádné "atakování" čtyřicítky, jak  varovala předpověď.  Časně ráno 26, během dne obvykle 33 až 34, jednou 35 stupňů. Doma tou dobou bylo místy  tepleji. Paradox doby.

... obr. 20/A zpět do vody. Za závěrečnou sérií korálových ryb. Zde hejno chňapalů rudomořských.

... obr. 21/Chňapalové proužkatí. Působivé modré hejno.

... obr. 22/Kanic tmavý.

... 23/Další rybou, kterou potkáme  v hejnu, je chňapal černoskvrnný.

... obr. 24/Štíhlá jako proutek. Lulanka Commersonova. Pojmenována na počest francouzského přírodovědce Commersona (1727-1773).

... 25/Čtverzubec maskovaný. Při nebezpečí se dokáže nafouknout. K vidění je pouze v Rudém moři.

... obr. 26/Obzvláště milé setkání. Ježík obecný. Působí dojmem, jako by se stále usmíval. Věčné dítě. I on se dokáže při ohrožení nafouknout a přitom vztyčí ostny. To jsem ovšem nikdy neviděl, protože mě ani nenapadlo ho ohrožovat. Stačilo mi, že se nechal zvěčnit pro český internet ...

... obr. 27/V průrvě pod rybami, jak ukazuje šipka, se na okamžik mihla muréna žlutolemá.

... obr. 28/Dvojice klipek prostředních.

... obr. 29/Vynechat nemůžeme ani bodloka vláknoploutvého (s oranžovými ostny u ocasní ploutve) a v pozadí ostence arabského vypadajícího jako hračka z umělé hmoty.

... obr. 30/Kněžík doutníkový.

... obr. 31/A když už byl zmíněn doutník, zde jsou dvě klipky tabákové. Jimi se také s magickým světem pod hladinou rozloučíme a vrátíme se na pevnou zem.

NA PEVNINĚ A MĚLČINĚ

... obr. 32/Při pohledu na tento obrázek nelze nevzpomenout na Noema a jeho archu, z níž vypustil holubici a ta se k němu v jednom případě vrátila s olivovým lístkem v zobáku. V našem resortu ovšem olivy nerostly.

... obr. 33/S budoucí šnorchlařskou parťačkou, která nyní poctivě trénuje v mělkých vodách plážové laguny.

... obr. 34/"Čestná stráž" u egyptské vlajky.

... obr. 35/Devatero rad jak na covid. Roušky ovšem nenosil nikde nikdo. Tato povinnost byla zrušena stejně jako u nás.

... obr. 36/Říkáme jim ježci a máme z nich respekt. Ve skutečnosti jsou to ježovky diadémové.

... obr. 37/Má nakročeno.

... obr. 38/Nejen mořem živ je člověk. Prodejní výstava obrazů.

... obr. 39/Větrem ošlehaná žlutá vlajka na molu. Vstup do moře povolen.

... obr. 40/Beach Art.

... obr. 41/Nejmladší člen výpravy šťasten a spokojen.

... obr. 42/Jsme na konci. Mechanik zavře dveře letadla, odveze schůdky a my se vrátíme domů. Odlet z Marsy Alam v 5:45 SELČ, přistání v Praze v 9:53 SELČ.

DOSLOV

Kdybych měl jmenovat jednu věc, která by si zasloužila kritiku, pak to byla příliš nízko nastavená teplota na klimatizaci na letišti v Marse Alam. Za předpokladu, že v Praze nebudu bundu potřebovat jsem ji zapakoval do kufru a tři hodiny na letišti zápasil jen v košili se zimou. (Poučení pro příště.) Výsledek se dostavil: rýma a škrábání v krku. Další z paradoxů doby. Nenachladil jsem se až doma, ale ještě tam. Zbytečně.

Autor: Lubomír Stejskal | sobota 23.7.2022 19:38 | karma článku: 16,28 | přečteno: 471x

Trochu jiné eurovizní postřehy

Není nad to dívat se, jak demonstranti s kefíjemi a v houštině vlajek Palestinské autonomie šlapou na zemi po vlajce izraelské. Tak jako 9. května na náměstí Stortorget v jihošvédském Malmö.

10.5.2024 v 8:59 | Karma: 0 | Přečteno: 23x | Diskuse| Ostatní

K 8. květnu

Nahlížím na závěr druhé světové války v Evropě nikoli prizmatem „osvobození Prahy“, ale preferuji globální pohled.

8.5.2024 v 10:21 | Karma: 0 | Přečteno: 23x | Diskuse| Osobní

Kauza učitelky Bednářové: Definitivní úleva

Vrátila se mi alespoň z části naděje, že žiju v normální zemi. Učitelka Bednářová, která prezentovala na své hodině alternativní výklad ruské agrese proti Ukrajině (2022), je nevinná.

6.5.2024 v 13:08 | Karma: 0 | Přečteno: 33x | Diskuse| Osobní

Lubomír Stejskal

Blízký východ: Otázky pro dnešek i budoucnost

Často se sám sebe ptám, co všechno by se muselo stát, čeho všeho by se musel Hamas dopustit, aby svět prozřel.

6.5.2024 v 9:13 | Karma: 0 | Přečteno: 21x | Diskuse| Společnost

Na okraj ortodoxních Velikonoc

Letos připadá Velikonoční neděle v některých pravoslavných a starobylých orientálních církvích na 5. května. Týká se to také Koptské ortodoxní církve.

5.5.2024 v 13:07 | Karma: 0 | Přečteno: 14x | Diskuse| Společnost

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média

6. května 2024  12:35

Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...

S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti

6. května 2024  12:02,  aktualizováno  13:46

Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...

„Jen jsem bral peníze. Na loď chtěli oni.“ Jak BBC našlo iráckého pašeráka lidí

11. května 2024  19:08

Sedím v iráckém nákupním středisku tváří v tvář jednomu z nejnechvalněji proslulých pašeráků lidí v...

Rumunsko vozí gastarbeitery z Asie, lepí tak díry po vlastní migraci

11. května 2024

Premium Východobalkánská země to dělá chytřeji než západ Evropy: jde o gastarbeitery na smlouvy, nikoliv o...

Polární záře, potíže s komunikací. Zemi zasáhla obří geomagnetická bouře

11. května 2024  10:15,  aktualizováno  18:50

Zemi zasáhla v pátek geomagnetická bouře nejvyššího stupně, uvedl americký Národní úřad pro oceán a...

V kulturistice jsem srdcařka. Hejtři mi pomohli k popularitě, říká Mikulcová

11. května 2024  17:56

Seriál Ke kulturistice se Věra Mikulcová dostala náhodou, když jí lékař řekl, že je obézní a musí...

Tip:

https://forum.eretz.cz/index.php/board,9.0.html - to nejpodstatnější z izraelského sportu na jednom místě

/* 1956.

V letech 2012 až (duben) 2023 bloger na hlavní stránce iDNES. Předtím na BigBlogeru Lidovek. V období prosinec 2020 až únor 2023 též na Blogosféře.cz. Od 11. dubna 2023 na platformě Blogosvět.cz . Jako autor spolupracuji s internetovým deníkem Neviditelný pes. Od 18. 4. 2023 aktivní také na Seznamu Médium. (Po vyloučení z hlavní stránky iDNES  jsem aktivní pouze na tomto soukromém blogu na iDNES.)

eContact:  mrstejskal@gmail.com

Nejoblíbenější relax: fotografování fauny pod hladinou Rudého moře. Viz zde:  http://www.flickr.com/mrstejskal