Jak už bylo ze všech stran komentováno, Jiří Ovčáček, místo informace o důvodu, proč prezident do nemocnice zamířil, zveřejnil tři verše třetího biblického Žalmu.
Proč si vybral právě tento Žalm a tyto tři verše? To samozřejmě nevíme. Zato víme něco jiného. Kdo je autorem zmíněného Žalmu a za jaké situace byl napsán. Víme-li toto, lépe porozumíme smyslu celého Žalmu; nikoli ovšem smyslu toho, proč jeho část Ovčáček publikoval v době, kdy veřejnost, novináři a politici od něj čekali něco jiného.
Žalm 3 napsal staroizraelský král David, druhý panovník sjednocené monarchie. V situaci, kdy „prchal přes svým synem Absolonem“.
Proč prchal? Čelil vzpouře. Adolf Novotný ve svém Biblickém slovníku píše:
Ač (Absolon) uznán za následníka trůnu, zosnoval proti svému otci povstání v Hebronu, svém rodišti, jehož obyvatelé žárlili na Jerusalem, kam bylo přeneseno královské sídlo. Povstání bylo tak silné, že David pokládal za nutné s několika věrnými opustiti Jerusalem, jehož se Absolon brzy poté zmocnil se vším, co náleželo Davidovi.
Proto král David, který byl literárně činný, pojal Žalm 3 jako žalozpěv. Konstatuje:
Hospodine, jak mnoho je těch, kteří mě souží, mnoho je těch, kdo proti mně povstávají! Mnoho je těch, kteří o mně prohlašují: „Ten u Boha spásu nenalezne.“
Proti tomu staví jistotu své víry:
Ze všech stran jsi mi však, Hospodine, štítem, tys má sláva, ty mi pozvedáš hlavu.
Proto v této situaci, zoufalé z jeho osobního pohledu i z hlediska dění v monarchii, píše:
Pozvedám hlas k Hospodinu, a on ze své svaté hory mi už odpovídá. Ulehnu, usnu a probudím se, neboť Hospodin mě podepírá. Nebojím se davu desetitisíců, kteří kolem proti mně se kladou.
Závěr Žalmu obsahuje prosbu:
Povstaň, Hospodine, zachraň mě, můj Bože! Rozbiješ čelisti všem mým nepřátelům, svévolníkům zvyrážíš zuby. V Hospodinu je spása. S tvým lidem je tvoje požehnání!
Jak již uvedeno, známe-li okolnosti, Davidovým slovům velice dobře porozumíme. Pro úplnost dodejme, že v rozhodující bitvě v Efraimském lese byli vzbouřenci poraženi a Absolon potupně zabit. Odboj skončil fiaskem, David trůn uhájil.
Můžeme si lámat hlavu nad tím, proč Jiří Ovčáček bez bližšího vysvětlení zveřejnil část Žalmu 3 zhruba hodinu poté, co byl Miloš Zeman hospitalizován. Na některé pozorovatele tuzemské politické scény, kteří historické souvislosti Žalmu 3 neznají, mohly působit ony tři verše dojmem, že prezidentův stav se výrazně zhoršil a Jiří Ovčáček jako relativně novopečený katolík se obrací o pomoc k nebesům.
Je tomu opravdu tak? Je snad Miloš Zeman v tak vážném, ba smrtelném nebezpečí jako byl ve starověku král David? Anebo je to další projev arogance státního úředníka, který už dávno hraje za autovou čárou?