Ke kauze „Stejskal proti Trčálkovi“ ve světle Kodexu blogera

26. 07. 2021 11:23:29
Napsal jsem 25. 7. na blogu článek „Porovnejme a posuďme“, v než jsem na konkrétních příkladech ukázal, že kolega Karel Trčálek použil v jednom svém článku několik vět z jiného mého článku, aniž by uvedl zdroj.

Konkrétně jde o můj text „OH: Hanebnost alžírského judisty má dohru“ (24. 7. 2021; 18:00 SELČ) a Trčálkův text „OH v Tokiu, protiizraelská hanebnost alžírského judisty má dohru“ (24. 7. 2021 20:22 SELČ).

Ačkoli jsem původně neměl v úmyslu „šermovat“ Kodexem blogera, a tedy uchopit kauzu z „právního“ hlediska, ale šlo mi o to, aby sami čtenáři posoudili, zda se Karel Trčálek chová či nechová na blogu jako „vykradač hrobek“ (s touto myšlenkou přišel náš někdejší exilový kolega bloger Martin Braun), po vyhodnocení diskusních příspěvků jsem dospěl z názoru, že je třeba říci také „B“.

Jako základ tohoto vyjádření mi posloužil diskusní příspěvek Zdeňka Bárty určený mé maličkosti:

  • Tak nevím, co řešíte. Pan Trčálek používá jako inspiraci k napsání svého blogu článek jiného autora, který zpracuje na vtipný blog dost často. Je to jeho způsob psaní a jistě i zábavy. Některé "smrtelně vážné blogy" jsou opravdu zábavou naruby. Je to zajímavý způsob psaní a Vy tu hysterčíte jako kdyby šlo o něco vážného. Jen jste se nechal vyprovokovat a jste směšný.

Pokusím se vysvětlit, co „řeším“.

Administrace blogu iDNES důsledně dbá na dodržování Kodexu blogera, pokud jde o publikování obrázků převzatých z jiných internetových stránek.

Příslušné ustanovení kodexu zní takto:

  • Bloger nesmí používat ve svých textech obrázky z jiných internetových stránek, pokud mu držitel autorských práv neudělil souhlas na jejich použití (ať už osobně nebo v pravidlech stanovujících podmínky přebírání jeho děl). Ve všech případech je bloger povinen uvést zdroj, odkud obrázek pochází.

Patřím k těm, kdo toto ustanovení opakovaně porušili. Pořizoval jsem screenshoty obrázků z jiných webových stránek a přestože jsem vždy uvedl zdroj (příslušnou stránku, odkud jsem screenshot pořídil), neměl jsem samozřejmě svolení držitele autorských práv ke zveřejnění jeho obrázku (obvykle šlo o foto), což administrace vyhodnotila jako porušení Kodexu. Nechci zde na toto téma rozvíjet polemiku, pouze uvedu, že jsem se s administrací dostal do sporu, který jsem nemohl vyhrát.

Když jsem nedávno zveřejnil screenshot hlavičky instituce, o níž jsem v článku psal, nevšiml jsem si, že ona instituce v pravidlech použití (Terms of Use) něco takového zakazuje. Moje chyba. Vzhledem k tomu, že jsme na téma zveřejňování obrázků z jiných webů vedli s administrací dlouhodobou polemiku, náš spor (spíše odlišný úhel pohledu) vyvrcholil sdělením, které mi administrace poslala 14. 6. 2021:

  • Váš blog jsem stáhla na soukromou stránku, pokud obrázek neodstraníte, blog deaktivujeme. Vzhledem k tomu, že jsme tuto záležitost s Vámi řešili již nesčetněkrát, považujte to prosím zároveň také za poslední varování, než bude Váš blog definitivně stažen z titulní strany jako celek.

Jinými slovy na titulní straně blogu jsem takříkajíc jako odsouzenec „v podmínce“. Jakékoliv další porušení Kodexu bude znamenat, že můj blog z titulní strany definitivně zmizí. (To je také důvod, proč si při publikování obrázků počínám nanejvýš obezřetně a častěji používám fotoodkazy.)

Ještě jinak řečeno: myslet si o tom mohu cokoli, ale pravidlům Kodexu se podřídit musím.

Logicky se přitom nabízí otázka, máme-li striktní pravidla týkající se autorských práv pro oblast fotografie (dnes může být jejich držitelem každý amatér, který si pořídí mobil s fotoaparátem), existují podobně přísná pravidla i pro oblast psaného slova?

Ano, i na to Kodex pamatuje, cituji:

  • Bloger nesmí uveřejnit pod vlastním jménem cizí text nebo jeho část. To platí i pro texty, jejichž autor není znám - například ty, které dostal e-mailem. Cizí text lze v článku použít pouze v rámci citace v souladu s autorským zákonem, tedy zejména tehdy, pokud souvisí s obsahem článku, netvoří-li však větší část textu tohoto článku. Přitom je nezbytné uvést zdroj textu a jeho autora, je-li znám.

Z výše uvedeného je zřejmé, že nejde o to, jestli mi kopírování mých textů jiným blogerem, aniž by ten uvedl zdroj textu a jméno autora, vadí nebo nevadí; nejde ani o to, zda upozorněním na takovýto způsob psaní onoho blogera jsem či nejsem směšný, zda "hysterčím" či nikoli, zda píšu „smrtelně vážně“ nebo jinak ... a tak podobně.

Jde o něco jiného – o princip. Tedy o to, že Karel Trčálek činí to, co dle ustanovení Kodexu činit nesmí. Sám přiznává, že si tak počíná dlouhodobě a část čtenářské komunity blogu mu za to dokonce tleská.

Závěr. Není na mně, abych tuto záležitost soudil. Nemám na to právo. Chtěl jsem na ni pouze upozornit – v jistých širších souvislostech. S dovětkem: máme-li jako blogeři pocit, že se měří všem stejným metrem, může to prestiž mateřského serveru v našich očích jen zlepšit.

Autor: Lubomír Stejskal | pondělí 26.7.2021 11:23 | karma článku: 31.38 | přečteno: 966x

Další články blogera

Lubomír Stejskal

Odpověď panu Pohankovi: Proč jsem byl vyhozen z blogu iDNES

Přesněji vyloučen z hlavní stránky a vyřazen z blogerské komunity. Můj soukromý blog na iDNES mi byl ponechán.

28.3.2024 v 20:44 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 19 | Diskuse

Lubomír Stejskal

O čem je můj Velký pátek, o čem jsou mé křesťanské Velikonoce

Důkaz budiž položen na přívlastek „křesťanské“, neboť o takové svátky v mém článku jde. Budeme v příštích dnech slyšet o Velikonocích mnoho slov, zejména v kázáních, číst spoustu úvah, zamyšlení a rozjímání.

28.3.2024 v 18:39 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 6 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Patří do porodnice automatické pušky, granáty, výbušniny a minomety?

Nesmyslná otázka, ovšem pokud hovoříme o porodnicích v českých zemích. Je ale na místě, jde-li o porodnici v Pásmu Gazy.

26.3.2024 v 13:27 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 15 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Premiéra: Poprvé v Praze trolejbusem

Od mládí, pravidelně od svých patnácti let, používám veřejnou dopravu. Vypěstoval jsem si k ní kladný vztah a rád se seznamuji s novinkami.

25.3.2024 v 21:39 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 25 | Diskuse

Další články z rubriky Média

Jaroslav Herda

Psala o strachu voličů Zemana ve svém blogu jinak, než jak napsaly Parlamentní listy.

Pedagožka, spisovatelka, blogerka a mluvčí Společnosti učitelů českého jazyka paní Veronika Valíková Šubová oslovila kováře - redakci Parlamentních listů.

28.3.2024 v 7:22 | Karma článku: 16.43 | Přečteno: 602 |

Martin Faltýn

Trochu se nám ty (dez)informace rozmáchly

Zažil jsem poměrně drzý článek, navážející se do jistých aktivit. Cožpak, to navážení by bylo v pořádku. Horší bylo, že autor neochvějně odkazoval na důkazní fakta. Což byla ovšem speciálně z jeho strany dezinformace, jako hrom!

18.3.2024 v 9:09 | Karma článku: 28.03 | Přečteno: 3853 | Diskuse

Jan Pavelec

ČT je hlásnou troubou pětikoalice

Je to zjevné ze způsobu vedení TV debat, z otázek, kterou jsou kladeny, z odpovědí, které jsou souhlasně rozvíjeny nebo naopak nesouhlasně ostrakizovány, a hlavně z témat, která jsou nastolována nebo naopak zcela ignorována.

9.3.2024 v 9:35 | Karma článku: 20.98 | Přečteno: 369 |

Jaroslav Herda

Do politiky často vstupují pohádky, někdy i drogy.

Když děti politiků experimentují s drogami, mohou nastat nečekané situace, však v tomto případě, v samém závěru příběhu, je droga jako příčina nedorozumění nakonec vyloučena. I nedorozumění.

4.3.2024 v 23:45 | Karma článku: 7.56 | Přečteno: 226 | Diskuse

Jiří Turner

Prima zprávy

Pamatuji, jak za bolševika byla média přehlídkou vítězství, úspěchů, pozitiv a jistot. Dnes jsou to katastrofy, neúspěchy, hrozby, varování, katastrofální vyhlídky a prognózy vyvolávající strach, nejistotu, zklamání a skepsi.

4.3.2024 v 14:27 | Karma článku: 30.53 | Přečteno: 796 | Diskuse
Počet článků 4768 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 844

Tip:

https://forum.eretz.cz/index.php/board,9.0.html - to nejpodstatnější z izraelského sportu na jednom místě

/* 1956.   

V letech 2012 až (duben) 2023 bloger na hlavní stránce iDNES. Předtím na BigBlogeru Lidovek. V období prosinec 2020 až únor 2023 též na Blogosféře.cz. Od 11. dubna 2023 na platformě Blogosvět.cz . Jako autor spolupracuji s internetovým deníkem Neviditelný pes. Od 18. 4. 2023 aktivní také na Seznamu Médium. (Po vyloučení z hlavní stránky iDNES  jsem aktivní pouze na tomto soukromém blogu na iDNES.) 

 eContact:  mrstejskal@gmail.com

Nejoblíbenější relax: fotografování fauny pod hladinou Rudého moře. Viz zde:  http://www.flickr.com/mrstejskal  

 

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...