Když už nevěříte mně, věřte alespoň kunsthistorikům
V něm se vyslovili proti obnově Mariánského sloupu. Argumentují jednak odborně, jednak z hlediska historicko-politického kontextu.
Jejich odborný pohled: neexistuje dostatek podkladů pro vytvoření věrohodné kopie, jde jen o nevěrohodnou, banálni atrakci.
Pro mě osobně je ale důležitější tento argument:
- Panna Marie na vrcholu byla zpodobena jako tzv. Panna Marie Neposkvrněného početí, která byla symbolem obnovy (v českém prostředí často násilné) katolické víry. Andělé, umístění v přízemí sousoší, byli zpodobeni v boji s ďábly a dalšími příšerami. Ty byly jako bytosti temna a zla v dobové symbolice a aktuálním protireformačním kontextu chápány jako pokoření nekatoličtí „kacíři“. Tedy stejně, jako političtí nepřátelé Habsburků – tj. české nekatolické stavy poražené na Bílé hoře. Pražský Mariánský sloup tedy nebyl jen memoriální památkou, ale také symbolem expanzivní habsburské katolicko-protireformační propagandy. V tomto kontextu je zřejmé, že v žádném případě nemůže fungovat jako deklarace ekumenického smíření mezi církvemi.
Opakuji: to netvrdím já, bezvýznamný český bloger, jeden z deseti milionů občanů, ale přední a respektované osobnosti z oblasti historie umění. Jejich seznam uvádím v příloze.
Za sebe dodám ještě jednu myšlenku. Proč nemůže být sloup symbolem smíření, zatímco v sousedství stojící socha M. Jana Husa ano? Protože katolická církev, která se k Husovi zachovala v Kostnici tak, jak se zachovala (a před koncilem se k němu chovala tak, jak se chovala), změnila na tuto osobnost názor. Tehdy ho sice ze svých řad potupně vyloučila jako kacíře a předala světské moci k mučivé smrti jako nejhoršího vyvrhele, v naší době je ovšem mnohé jinak.
Připomeňme slova nejvyššího představitele papežské církve. Jan Pavel II. v prosinci 1999 označil Husa za „jednoho z nejproslulejších z mnoha slavných mistrů, kteří vzešli z pražské univerzity“ a vyjádřil už legendární politování:
- Dnes, v předvečer velkého jubilea, cítím povinnost vyjádřit hlubokou lítost nad krutou smrtí Jana Husa a nad z toho plynoucí ranou, která se tak otevřela v myslích a srdcích českého národa a která byla zdrojem konfliktů a rozdělení.
Co to znamená? Nic víc a nic méně než to, že pokud do to doby pohlíželi katoličtí křesťané na sochu „kacíře“ s jistými rozpaky, tak Wojtylova slova je tohoto trápení zbavila. V tom smyslu, že Hus už národ rozdělovat nemusí.
Jinak se to má ovšem s Mariánským sloupem.
Stejný papež při návštěvě Olomouce v květnu 1995 pronesl památné prohlášení:
- Dnes já, papež římské církve, jménem všech katolíků prosím za odpuštění křivd, spáchaných na nekatolících v pohnutých dějinách tohoto národa; zároveň ujišťuji, že katolická církev odpouští všechno zlé, co vytrpěly zase její děti.
Požádal o odpuštění – a sám odpustil. Jsme povinni jeho slova přijmout. Nepochybuji, že byla myšlena upřímně. Jejich smysl ovšem poněkud devalvuje počin, kterého jsme byli svědky o čtvrt století později - 4. června 2020.
Vztyčení Mariánského sloupu, který můžeme právem chápat jako oslavu všech pobělohorských křivd spáchaných na nekatolících (kacířích) v českých zemích, je aktem popírajícím smysl výše uvedených papežových slov. Nelze přece žádat o odpuštění křivd a současně tyto křivdy glorifikovat (byť je to rafinovaně maskováno tak, jak to aktéři vztyčení sloupu soustavně předvádějí). Slova papeže a tento čin nejsou v souladu.
Poněkud to připomíná chování představitelů Palestinskoarabské autonomie. Pokud slovně odsoudí akty teroru a současně zlikvidované teroristy prohlásí za mučedníky a uvězněným vrahům posílají měsíc co měsíc tučnou finanční odměnu, pak je to vrchol pokrytectví a důvod pro to, abychom takové politiky nebrali vážně.
Uvědomili si aktéři vztyčení sloupu, že svým počinem degradovali papežovu omluvu?
•
PŘÍLOHA
Seznam 26 kunsthistoriků - signatářů dopisu pražskému primátorovi, v němž se vyslovili proti obnově Mariánského sloupu:
Milena Bartlová, vedoucí Katedry teorie a dějin umění Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze.
Richard Biegel, ředitel Ústavu pro dějiny umění Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.
Jiří Fajt, bývalý generální ředitel Národní galerie v Praze.
Ivan Foletti Ivan, Seminář dějin umění Filozofické fakulty Masarykovy univerzity.
Kateřina Horníčková, Ústav věd o umění a kultuře Filozofické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
Lada Hubatová-Vacková, Ústav věd o umění a kultuře Filozofické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
Ondřej Jakubec, proděkan pro bakalářské a magisterské studium Filozofické fakulty Masarykovy univerzity.
Marie Klimešová, Ústav pro dějiny umění Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.
Radka Nokkala Miltová, vedoucí Semináře dějin umění Filozofické fakulty Masarykovy univerzity.
Jaromír Olšovský, vedoucí Katedry dějin umění a kulturního dědictví, Filozofická fakulta Ostravské univerzity.
Michaela Ottová, Ústav pro dějiny umění Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.
Martina Pachmannová, Katedra teorie a dějin umění, Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze.
Alena Pomajzlová, Seminář dějin umění Filozofické fakulty Masarykovy univerzity.
Daniela Rywiková, Katedra dějin umění a kulturního dědictví Filozofické fakulty Ostravské univerzity a proděkanka pro zahraniční a vnější vztahy.
Lubomír Slavíček, Seminář dějin umění Filozofické fakulty Masarykovy univerzity.
Lubomír Sršeň, Národní muzeum, oddělení starších českých dějin.
Pavel Suchánek, Seminář dějin umění Filozofické fakulty Masarykovy univerzity.
Michal Šroněk, zástupce ředitele Ústavu věd o umění a kultuře Filozofické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích a kontaktní osoba signatářů.
Vít Vlnas, vedoucí Ústavu dějin křesťanského umění Katolické teologické fakulty Univerzity Karlovy.
Pavel Vlček, Ústav dějin umění Akademie věd České republiky.
Radim Vondráček, ředitel sbírek a výzkumu, Uměleckoprůmyslové museum v Praze.
Tomáš Winter, ředitel Ústavu dějin umění Akademie věd České republiky.
Marius Winzeler, ředitel Sbírky starého umění, Národní galerie Praha.
Jana Zapletalová, vedoucí katedry dějin umění Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.
Eliška Zlatohlávková, Ústav dějin křesťanského umění Katolické teologické fakulty Univerzity Karlovy.
Martin Zlatohlávek, Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy.
Lubomír Stejskal
K odchodu R. Kielbergerové (z blogu)
Z četby článků a diskusí na blogu iDNES jsem před pár dny pochopil, že stránka autorky Radky Kielbergerové bude 23. dubna 2024 zrušena. Se vším všudy.
Lubomír Stejskal
Řešení pro Íránce
Existuje vůbec? Někteří z nich jsou přesvědčeni, že ano. A také na tom řešení aktivně pracují. Samozřejmě v zahraničí.
Lubomír Stejskal
Teror v Jeruzalémě. Zajímá to vůbec někoho?
Představte si, že stojíte na chodníku a se třemi přáteli o něčem diskutujete. Pak se přiřítí bílé osobní auto, vaše přátele nabere na kapotu, vymrští je do vzduchu a pokračuje do prudké pravotočivé zatáčky.
Lubomír Stejskal
Proč jsem měl rád Josefa Laufera
Mám rád každého umělce, který tak či onak participoval na fenoménu známém jako Křesťanské songy Luboše Svobody, potažmo manželů Svobodových.
Lubomír Stejskal
Sebevražedná adorace teroristů
Zilveren Camera (Stříbrná kamera) je nejprestižnější nizozemská cena pro fotožurnalisty a fotografy – dokumentaristy.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Podezřelé nákupy zbraní se mají hlásit už od července, schvaluje vláda
Prodejci mají mít už od července povinnost hlásit podezřelé nákupy zbraní. Počítá s tím novela...
ANO nemá představu o budoucnosti, odpověděl Fiala Babišovi ohledně důchodové reformy
Šéf ANO Andrej Babiš na svém účtu na sociální síti X tento týden zveřejnil video, ve kterém...
Kdo pošle hlas do voleb z ciziny poštou, bude moci jít volit znovu a jinak
Pravidla pro volby poštou ze zahraničí se ještě oproti původnímu vládnímu návrhu změní....
Senior přivezl granáty na služebnu v Prostějově autobusem, ukradl je na vojně
Osmdesátiletý muž, který minulý týden přinesl na policejní služebnu v Prostějově v igelitové tašce...
Prodej RD Tísek 200 m2, FVE, tep. čerpadlo, garáž, zahrada 520 m2
Tísek, okres Nový Jičín
4 990 000 Kč
- Počet článků 4807
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 838x
https://forum.eretz.cz/index.php/board,9.0.html - to nejpodstatnější z izraelského sportu na jednom místě
/* 1956.
V letech 2012 až (duben) 2023 bloger na hlavní stránce iDNES. Předtím na BigBlogeru Lidovek. V období prosinec 2020 až únor 2023 též na Blogosféře.cz. Od 11. dubna 2023 na platformě Blogosvět.cz . Jako autor spolupracuji s internetovým deníkem Neviditelný pes. Od 18. 4. 2023 aktivní také na Seznamu Médium. (Po vyloučení z hlavní stránky iDNES jsem aktivní pouze na tomto soukromém blogu na iDNES.)
eContact: mrstejskal@gmail.com
Nejoblíbenější relax: fotografování fauny pod hladinou Rudého moře. Viz zde: http://www.flickr.com/mrstejskal