K letu boeingu pouze s jedním motorem … až do Prahy
Nikoli ta, jaká sestrojil Daidalos pro sebe a svého syna, nýbrž jiná: ta, která používáme dnes – křídla letadel. A také motory a vše ostatní, co je potřeba k tomu, abychom zažívali ten fantastický pocit v okamžiku, kdy se stroj odlepí od země směrem k nebesům.
Když jsem s manželkou a strýcem Dennisem stál u zábradlí Niagarských vodopádů, zazněla z jeho úst tato slova: „Byl jsem tu už mnohokrát (na kanadské poměry bydlel vlastně nedaleko – LS), ale pokaždé mě vodopády fascinují.“
Mohu jeho slova parafrázovat: I kdybych letěl tisíckrát za život, nikdy mě ten moment, kdy se stroj odpoutá od země, nepřestane vzrušovat. Je to možná ještě víc fascinující než Horseshoe Falls v Ontariu.
Ano, jsem obdivovatelem letecké dopravy. Miluji letiště, letadla, leteckou dopravu se vším všudy. A obdivuji ty, kteří se na ní podílejí – piloty, letušky, dispečery letového provozu, pozemní personál. Mají moji hlubokou úctu a respekt. (Občas doprovázím členy rodiny na vyšetření v nemocnici Na Homolce. Brzy ráno na lačno odběry, pak asi čtyři hodiny času před návštěvou ordinace – a víte, kam jezdíme na snídani? Na letiště! Jenom pro tu báječnou atmosféru.)
Někdy jsem s tím ve svém okolí možná až otravný, ale dávám leteckou dopravu jako příklad dokonale fungujícího oboru. Občas se ale stane, že … jak to říci. Prostě, že jsem i já nemile překvapen.
Na mysli mám onen kontroverzní let QS1125 společnosti Smartwings z ostrova Samos do Prahy 22. srpna 2019 Boeingem 737 s jedním fungujícím motorem. Zpráva říká, že když na to piloti přišli, údajně už nad Egejským mořem, nerozhodli se přistát na nejbližším vhodném letišti (jak by velel zdravý rozum), ale pokračovali až do Prahy, tedy zhruba dvě a půl hodiny. (Podle webu Flightradar24.com stroj vzlétl v 08:28 SELČ a přistál v 11:08 SELČ.)
Přitom každému, ať už má k letectví vztah jakýkoli, musela hlavou proletět otázka: Kdyby k došlo k fatální poruše druhého motoru, následovala by tragédie? Nejspíš ano. Tedy: šel kapitán do nepřijatelného rizika?
Vlaďka Dufková (mluvčí aerolinek) říká, že se vlastně nic nestalo:
- Posádka postupovala v souladu s bezpečnostními a provozními postupy pro tyto případy a letadlo bezpečně přistálo. Velitel letadla patří k nejzkušenějším ve společnosti, posádka měla situaci pod kontrolou a rozhodně by nic nepodcenila.
To ovšem není odpověď na výše uvedenou otázku.
Absolvoval jsem se Smartwings (dříve Travel Service) víc letů než s jakoukoli jinou společností. Pokaždé jsme personálem ujišťování, že prioritou priorit je bezpečnost cestujících (nikdy jsem o tom ani na sekundu nezapochyboval). Mimořádnou událost jsem zažil pouze jednu. Bylo to v září 2009 před odletem do sinajského Šarm aš Šajchu. Do deníku jsem si tehdy zapsal:
- 23,30 SELČ nástup do letadla
- 00,05 plánovaný čas odletu – zatím nic
- 00,45 odchod z letadla zpět do haly
- 01,15 návrat do letadla
- 01,30 odlet
Co se stalo? Údajně jedna z radiostanic měla poruchu, a tak došlo k její výměně (nebo opravě, to jsem přesně nezjistil). Proč tuto epizodu připomínám? Nikdo tehdy neřekl (omlouvám se za použitou formulaci): „To je dobrý, máme ještě další radiostanici, můžeme startovat.“ Nic takového. Museli jsme počkat, až bude vše stoprocentně OK.
Tomuto postupu jsem rozuměl a téměř bez výhrad jsem jej přijal. Jen s poznámkou, že personál měl dříve a lépe informovat cestující, co se děje. (Jeden z nich dostal menší hysterický záchvat a v důsledku toho jsme byli svědky jeho konfliktu s letuškou: „Když to neumíte, tak to nedělejte!“ Takové menší zpestření před odletem, jinak to byla vcelku nuda.)
Když jsem se loni v červnu (2019) vracel z egyptské Marsy Alam, poprvé jsem si vychutnal let typem Boeing 737 MAX 8. Bylo to příjemné, jsem dost vysoký na to, abych považoval obvykle používaný Boeing 737-800 s nadsázkou za „letadlo pro Vietnamce“ (kvůli místu mezi sedadly ve většině řad). Netušil jsem tehdy, jaký mají MAXY problém – a že za několik měsíců tento problém vyústí v tragédii v Etiopii. K té došlo v neděli 10. března 2019 a už za dva dny byl vydán pro Evropu platný striktní (a po mém soudu diskutabilní) příkaz, že od 20 hodin SEČ nesmí nad kontinent žádný stroj typu Boeing 737 – MAX (osm nebo devět).
Jak si možná vzpomenete, postihlo to tehdy i dva spoje Smartwingsu mířící do Prahy:
- spoj Dubaj – Praha … MAX přistál v Ankaře (Turecko)
- spoj Kapverdy – Praha … MAX přistál v Tunisu (Tunisko)
Asi jsem nebyl sám, kdo si kladl otázku: když dosud byly MAXY běžně provozovány, nebylo by bývalo rozumnější nechat je doletět do cílového letiště a nekomplikovat situaci výše uvedeným striktním příkazem? Asi ne, bezpečnost je bezpečnost.
Máme tu tedy dvojí přístup. Na jedné straně „příběh s vysílačkou“ (a podobných zážitků mají jistě čtenáři bezpočet) nebo příběh s uzemněním MAXŮ po katastrofě v Etiopii, na druhé straně příběh „boeingu z ostrova Samos“.
Znovu se tedy ptám a jistý si nejsem: Byl nebo nebyl dvouapůlhodinový let se strojem pouze s jedním motorem nepřiměřeným hazardem?
•
... mapa letu boeingu s jedním motorem z ostrova Samos do Prahy. Letišť pro přistání v mimořádné situaci bylo na trase dost. (Zdroj: Web Flightradar24.com)
... červen 2018. Nástup do Boeingu 737 - MAX 8. Na delší dobu naposledy. (Foto: Autor článku)
Lubomír Stejskal
Reakce na informaci v článku blogerky Kielbergerové z 18. dubna
Blogerka Radka Kielbergerová v závěru svého článku (údajně jednoho z posledních na serveru iDNES) z 18. dubna 2024 prozradila, že požádala šéfadministrátora Patrika Bangu, aby mě vrátil na hlavní stránku.
Lubomír Stejskal
Slovo k migračnímu paktu
Kdyby nešlo o tak závažné téma, byla by to docela zábava. Evropská unie připomíná člověka plačícího nad rozlitým mlékem.
Lubomír Stejskal
Video, které by měl vidět každý
Izraelský prezident Isaac Herzog sdílí na svém účtu na síti X nové video z barbarského únosu Yardena Bibase, jednoho z těch, kdo byli 7. 10. 2023 gangsterky odvlečeni teroristy do Pásma Gazy.
Lubomír Stejskal
Brusel: Ke skandálnímu pokusu levice zakázat pravicovou konferenci
V pátek 12. dubna rozpustila berlínská policie propalestinskou konferenci podporovatelů teroristických agresorů. K podobnému kroku sáhl o čtyři dny později starosta jedné obce v metropolitní oblasti Bruselu.
Lubomír Stejskal
Několik poznámek k článku Jana Fikáčka z 16. 4. 2024
Bloger Jan Fikáček publikoval 16. dubna 2024 článek „Proč jsou izraelská média daleko méně proizraelská než česká?“.
Lubomír Stejskal
Na okraj zákazu propalestinské konference v Berlíně
Na pátek 12. dubna byla do Berlína svolána Palestinská konference 2024. Krátce po začátku ji německá policie zakázala.
Lubomír Stejskal
Pravda vyšla najevo: Írán se spolupodílel na masakru ze 7. října 2023
Teheránský režim se opakovaně dušuje, že s masakrem provedeným Hamasem v Izraeli loni 7. října nemá nic společného. Máme tomu věřit?
Lubomír Stejskal
Agrese proti Izraeli: Tuto bitvu Írán prohrál
Bylo to úlevné probuzení do nedělního rána 14. dubna. Dlouho po půlnoci jsem šel spát s obavami, jak rozsáhlé škody drony a střely agresora v Izraeli způsobí.
Lubomír Stejskal
Je válka na spadnutí?
Tuto otázku jsem si kladl v sobotu 13. dubna na začátku večera, kdy to tak skutečně vypadalo. Soudě podle obsahu zpráv a řady opatření, z nichž zásadní byla vydána v Izraeli.
Lubomír Stejskal
Válka va Gaze: K novému videu unesené Noy Argamaniové
Šestadvacetiletá Noa Argamaniová je jednou z těch mladých žen, které na izraelském hudebním festivalu Supernova loni 7. října nebyly zavražděny, ale gangstersky uneseny do Pásma Gazy.
Lubomír Stejskal
Česká korupční republika?
Vždycky když se v médiích objeví nová zpráva o zásahu protikorupčních orgánů tam či onde, vzpomenu si na jeden svůj rozhovor starý nějakých dvacet let.
Lubomír Stejskal
Válka v Gaze: Matka píše náčelníkovi generálního štábu
Iris Haimová zažila jednu z nejhorších a zároveň nejabsurdnějších věcí, která může izraelskou matku potkat. Její syn Jotam unesený 7. října 2023 gangstery Hamasu byl v Pásmu Gazy zabit.
Lubomír Stejskal
Mají muslimské svátky větší hodnotu než židovské?
Proč se ptám? Ta otázka mě napadla, když jsem se ve středu 10. dubna 2024 večer letmo seznamoval s obsahem denního vydání egyptského serveru Ahramonline.
Lubomír Stejskal
Fanatismus BDS se nyní obrátil proti Giro d´Italia a Tour de France
Jsou oba špičkové cyklistické podniky Evropy z hlediska zajištění bezpečnosti ohroženy? Při pohledu na web hnutí BDS se toho dojmu sotva zbavíme.
Lubomír Stejskal
Hlas z periferie: Ke sporu p. Valíkové a p. Flašky
Nejde o takovou legraci, jak by se mohlo na první pohled zdát. Svoboda tvorby na blogu iDNES není bezbřehá. Je omezena mantinely, které nesou název kodex blogera.
Lubomír Stejskal
Nemocnice Al Ahli v Gaze: Definitivní konec jedné hysterie
Vzpomínáte na 17. října 2023? Z Pásma Gazy přišla zpráva o výbuchu v anglikánské nemocnici Al Ahli. Palcové titulky hlásaly: 500 mrtvých. Arabové přičetli vinu Izraeli.
Lubomír Stejskal
Slovenské volby a postřehy některých blogerů
Už jen letmé seznámení s titulky některých článků v blogerském prostoru českého internetu mohly vyvolat dojem, že z naší strany byl masivně podporován pouze Ivan Korčok.
Lubomír Stejskal
Proč budou letos pravoslavné Velikonoce až 5. května?
Zatímco podle gregoriánského (našeho) kalendáře byla letos Velikonoční neděle 31. března, v ortodoxních církvích, které se řídí juliánským datováním, připadne až na 5. května.
Lubomír Stejskal
Už půl roku...
Už půl roku jsou držena izraelská rukojmí v Pásmu Gazy v nelidských podmínkách. Už půl roku vede izraelská armáda v Pásmu Gazy válku s teroristy Hamasu.
Lubomír Stejskal
Odpověď z periferie: Pro p. Krištofíkovou a Kielbergerovou
Druhého dubna 2024 to byl rok, co jsem byl administrací odsunut v rámci blogů iDNES na internetovou periferii. Protože mi byl později na několik měsíců zablokován vstup do diskusí, reaguji článkem.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 4799
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 839x
https://forum.eretz.cz/index.php/board,9.0.html - to nejpodstatnější z izraelského sportu na jednom místě
/* 1956.
V letech 2012 až (duben) 2023 bloger na hlavní stránce iDNES. Předtím na BigBlogeru Lidovek. V období prosinec 2020 až únor 2023 též na Blogosféře.cz. Od 11. dubna 2023 na platformě Blogosvět.cz . Jako autor spolupracuji s internetovým deníkem Neviditelný pes. Od 18. 4. 2023 aktivní také na Seznamu Médium. (Po vyloučení z hlavní stránky iDNES jsem aktivní pouze na tomto soukromém blogu na iDNES.)
eContact: mrstejskal@gmail.com
Nejoblíbenější relax: fotografování fauny pod hladinou Rudého moře. Viz zde: http://www.flickr.com/mrstejskal