Ten letěl 12. března z Istanbulu (odlet 11:26 UTC) do Londýna a před Prahou se cca ve 14:10 UTC začal otáčet a vrátil se zpět do Istanbulu.
K tomuto manévru skutečně došlo, nebyl ovšem vyvolán rozhodnutím evropské agentury EASA (to začalo platit až v 19:00 UTC), nýbrž britského úřadu CAA, který zakázal provoz „maxů“ téhož dne, ale už od 13:00 UTC. Jak ukazují screenshoty níže, stroj na lince TK 1997 byl v době vydání zákazu nad Rumunskem (obr. 1), konkrétně SV od města Ramnicu Valcea (bez interpunkce), a než došlo k rozhodnutí v letu do Londýna nepokračovat (podle rozhodnutí CAA by tam už nemohl přistát, doletěl až nad ČR, kde se před Prahou otočil (obr. 2).
Protože jsem zmíněný text připravoval v úterý (12/3) večer, kdy už platil jak celoevropský, tak předchozí britský zákaz provozu boeingů MAX, došlo k této politováníhodné záměně („splynutí“ obou zákazů), za kterou se omlouvám a tímto vše uvádím na pravou míru. S dovětkem, že na podstatě toho, čeho se můj článek z 12/3 týkal, to nic nemění.
Současně děkuji panu Pavlu Kaňkovskému, který mne mailem na tuto nepřesnost upozornil.
•
... obr. 1/12. 3. 2019: ve 13:00 UTC byl MAX 8 na lince TK1997 nad Rumunskem. ( Flightradar24.com)
... obr. 2/12. 3. 2019: vracet zpět do Istanbulu se začal po 14. hodině UTC před Prahou. (Flightradar.com)