Palachovské ohlédnutí

21. 01. 2019 8:00:09
Dostalo se mi výtky, bylo to minulý týden v blogerské diskusi, že zatímco v centru pozornosti je jisté téma (Palachovo výročí), já se věnuji záležitostem kdesi v daleké cizině. Prý na blog tahám nezáživná témata kdoví odkud.

Padesáté i dvacáté výročí týkající se činu Jana Palacha, jsou to spojité nádoby, inspirovalo mnohé blogery k tomu, aby se vyjádřili. Textů vyšlo dost, nepovažoval jsem proto za nutné k nemalé řadě článků přidávat další.

Proč tedy nyní změna? Sledoval jsem v neděli (20/1) odpoledne ve vysílání TV Noe rozhovor s Jiřinou Šiklovou. Ta kromě jiného řekla, že by Jana Palacha mrzelo, kdyby jeho oběť provázelo pouze ticho (volná interpretace).

To mě zaujalo. Původně jsem si chtěl jeho oběť připomenout tím nejkomornějším způsobem – pouze on a já. Bez jakéhokoli mediálního vyjádření. Teď ale přece jenom přidám několik vět.

Když se Jan Palach odhodlal ke své statečné oběti, byl jsem už na světě, zažil jsem onu událost i atmosféru jako 12letý chlapec. Nosím jeho památku celý život ve svém srdci a necítil jsem potřebu ji jakkoli prezentovat. A když ano, tak jen nepřímo.

Jan bojoval za spravedlivější svět, za fair play. Jeho odkazem v širším slova smyslu může být i to, oč jde i mně: také o spravedlnost a fair play – například ve vztahu k izraelským handicapovaným plavcům, kterým v současné době malajsijský režim upírá právo účasti na světovém šampionátu, který má Malajsie tu čest pořádat. Proto jsem v „palachovském týdnu“ opakovaně psal o zmíněné kauze, byť z exoticky vzdálené ciziny, obsahově ale důležité i pro nás.

Myslím, že je to v principu zápas o jedno a totéž. Tehdy i nyní. Nemělo by valného smyslu, kdybychom na Janův odvážný čin toliko okázale vzpomínali, ale jeho odkaz neuplatnili v reálném životě. Jistě: tak, jak mu každý rozumíme.

Ne nechci srovnávat nesrovnatelné. Janův čin by měl být z mnoha důvodů neopakovatelný (v hlubším slova smyslu), jeho odkaz je ale inspirující. Inspirovat se ovšem bude bude, jak již řečeno, každý po svém. Já například v hledání spravedlnosti a fair play pro Izrael.

Proč? Protože stejně jsem smýšlel v době kolem Palachova týdnu 1988. V období nenávistné protiizraelské propagandy šířené totalitní režimem jsem pečlivě zaznamenával každý náznak tání mezi komunistickým blokem a židovským státem. Jenom pamětníci, kteří měli otevřené oči, sluch i mysl, vědí, „o čem to bylo“.

Zde je výběr z mého posluchačského deníku:

... 9. 1. 1989/Svobodná Evropa (RFE) referovala o rozhovoru sovětského ministra zahraničí (Ševarnadze) s izraelským MZV Arensem – zmíněn byl úmysl SSSR umožnit izraelské konzulární misi v Moskvě plnit i politické úlohy. Izraelská mise byla tehdy na nizozemském velvyslanectví, uvažovalo se o jejím přemístění do budovy bývalé izraelské ambasády.

... 13. 1. 1989/Rudé právo ve zprávě ČTK informovalo, že ČLR a Izrael se dohodly, že budou udržovat kontakty prostřednictvím svých zástupců v OSN.

... 17. 1. 1989/Šéf Komunistické strany Izraele Vilner vyzval SSSR, aby obnovil diplomatické styky s Izraelem.

... 18. 1. 1989/RFE: KGB je ochotná spolupracovat v boji proti terorismu i s Mosadem. Téhož dne jsem si zapsal, že izraelská letecká společnost EL AL létá do Rumunska, Maďarska, Polska a Jugoslávie.

Takový je malý náhled na zlomek tehdejší historie mýma očima, která byla, stejně jako dnes, rámována událostmi souvisejícími s Palachovým výročím. Ty jsem sledoval neméně intenzivně, leč své hlavní životní téma - Izrael – jsem do pozadí neodsunul, právě tak jako v minulých dnech. Neboť platí: kdo jiný, když ne já?

Autor: Lubomír Stejskal | pondělí 21.1.2019 8:00 | karma článku: 13.73 | přečteno: 504x

Další články blogera

Lubomír Stejskal

Odpověď panu Pohankovi: Proč jsem byl vyhozen z blogu iDNES

Přesněji vyloučen z hlavní stránky a vyřazen z blogerské komunity. Můj soukromý blog na iDNES mi byl ponechán.

28.3.2024 v 20:44 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 2 | Diskuse

Lubomír Stejskal

O čem je můj Velký pátek, o čem jsou mé křesťanské Velikonoce

Důkaz budiž položen na přívlastek „křesťanské“, neboť o takové svátky v mém článku jde. Budeme v příštích dnech slyšet o Velikonocích mnoho slov, zejména v kázáních, číst spoustu úvah, zamyšlení a rozjímání.

28.3.2024 v 18:39 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 3 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Patří do porodnice automatické pušky, granáty, výbušniny a minomety?

Nesmyslná otázka, ovšem pokud hovoříme o porodnicích v českých zemích. Je ale na místě, jde-li o porodnici v Pásmu Gazy.

26.3.2024 v 13:27 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 15 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Premiéra: Poprvé v Praze trolejbusem

Od mládí, pravidelně od svých patnácti let, používám veřejnou dopravu. Vypěstoval jsem si k ní kladný vztah a rád se seznamuji s novinkami.

25.3.2024 v 21:39 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 25 | Diskuse

Další články z rubriky Osobní

Tereza Ledecká

IQ tykve ?

Jednou v Básnících se Štěpán Šafránek zeptal pana profesora, "Jak člověk pozná, že je blb?" Pamatujete, co mu na to odpověděl? "Chytrej člověk to nepozná nikdy, a blbci je to jedno!" Tak vám přeju, ať nikdy nedojdete poznání...

28.3.2024 v 14:15 | Karma článku: 11.67 | Přečteno: 192 |

Lucie Svobodová

Magor

Přátelé, širší rodina - každý reagoval na mé členství odlišně. Někteří na mě neustále křičeli, že jsem magor. Jiní si to pravděpodobně také mysleli, ale rozhodli se nechat si to pro sebe.

28.3.2024 v 8:59 | Karma článku: 12.12 | Přečteno: 1243 | Diskuse

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 22.33 | Přečteno: 465 | Diskuse

Tereza Ledecká

Sněžkolezkyně

My Češi jsme pověstní svými nákupními výpravami do Polska, ale věřte, že na dně Lomniczky nic nekoupíte, a ještě za to draze zaplatíte

20.3.2024 v 23:29 | Karma článku: 10.92 | Přečteno: 297 |

Jiří Kačír

Recenze hry Baldur's Gate 3 a nových pravidel D&D 5E

Baldurs Gate 3 je RPG hra postavená na pravidlech Dungeons & Dragons, konkrétně na jejich nejnovější verzi 5E. Oproti verzím 3.5 a 4.0, které se používaly někdy od roku 2000 až do teď, se ve verzi 5E provedla spousta změn.

17.3.2024 v 13:41 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 68 | Diskuse
Počet článků 4768 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 844

Tip:

https://forum.eretz.cz/index.php/board,9.0.html - to nejpodstatnější z izraelského sportu na jednom místě

/* 1956.   

V letech 2012 až (duben) 2023 bloger na hlavní stránce iDNES. Předtím na BigBlogeru Lidovek. V období prosinec 2020 až únor 2023 též na Blogosféře.cz. Od 11. dubna 2023 na platformě Blogosvět.cz . Jako autor spolupracuji s internetovým deníkem Neviditelný pes. Od 18. 4. 2023 aktivní také na Seznamu Médium. (Po vyloučení z hlavní stránky iDNES  jsem aktivní pouze na tomto soukromém blogu na iDNES.) 

 eContact:  mrstejskal@gmail.com

Nejoblíbenější relax: fotografování fauny pod hladinou Rudého moře. Viz zde:  http://www.flickr.com/mrstejskal  

 

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...