Je Miloš Zeman opravdu "the best friend of Israel"?

27. 11. 2018 8:00:06
Prezident Miloš Zeman pronesl v pondělí (26/11) odpoledne v izraelském parlamentu mnoho pozoruhodných vět. I kdyby všechny byly pravdivé – jedna nikoli.

Přítomní v plenárním sále Knesetu slyšeli anglická slova:

  • I am the best friend of Israel in my own country.

Prezident doslova řekl, že je nejlepším přítelem Izraele ve své vlastní zemi, tj. v celé České republice.

Dovolím si nesouhlasit.

Možná je nejlepším přítelem Izraele mezi politiky, nikoli ale mezi všemi Čechy. V ČR žije totiž spousta obyčejných lidí, kteří mají upřímně rádi Izrael, a možná víc než Miloš Zeman, celý svůj život.

Jedním z nich je i autor tohoto příspěvku.

Podobnou větu jsem kdysi pronesl i já. Když jsem 4. března 2003, krátce po skončení smutečního aktu, který byl věnován památce tragicky zahynulého izraelského astronauta Ilana Ramona, hovořil na pražské Židovské obci s Martou Ernyeiovou ze sekretariátu tehdejšího izraelského velvyslance Arthura Avnona, zazněla z mých úst ona neskromná, možná troufalá věta. Prohlásil jsem se za největšího přítele židovského státu v České republice.

Co mě k tomu vedlo?

Odpovím citátem svých osobních vzpomínek, kterým jsem dal název „Izrael: Místo v srdci“. V nich píšu:

  • Často jsem se sám sebe ptal, kde se v člověku rodí to, co se kdysi dávno, vlastně už v dětství, přihodilo mně. Proč, ač rodem nepatřím k potomkům Abrahamovým a jsem jiné než ortodoxní judaistické víry v Boha Izraele, miluji tento Izrael snad víc než český národ a svoji vlast? Proč mi krajina Erec Jisrael připadá jiná - zvláštnější, tajuplnější, posvěcenější - než příroda, horstvo a údolí jiných zemí světa? Proč se mi hebrejské znaky, a také šesticípá hvězda a symbol menory, zdají být nadpozemsky posvátné ? Proč mám nefalšovanou radost z každého úspěchu izraelských sportovců na mezinárodním kolbišti, proč cítím potřebu mít na pracovním stole izraelskou vlajku, fotografie izraelských prezidentů a nad nimi velký obraz Jeruzaléma? Proč k mé nejoblíbenější beletrii patří Feuchtwangerova trilogie Josephus Flavius a kniha Moji slavní bratři od Howarda Fasta? Proč jsem zažil záplavu nevýslovné hrdosti vždy, když Obranné vojsko Izraele vítězilo nad nepřáteli, anebo provedlo unikátní operaci typu akce v ugandském Entebbe 1976 či v iráckém Osiraku 1981? Proč jsem v době svého dětství, kdy se fantazie nenechá spoutat žádnými omezeními, chtěl být izraelským prezidentem a vlastnit dům na Ben Cviho ulici s výhledem na Kneset? A proč v okamžiku, kdy jsem zjistil, co je to sionismus, jsem se s tímto hnutím identifikoval a už jako jinoch se stal jeho přesvědčeným stoupencem?

Nemám na tyto otázky jednoznačnou odpověď; vím pouze jedno: že to tak je. A proto jsem hájil Izrael už od školních let.

Zde jedno ohlédnutí:

  • Státy Blízkého východu patřily do osnov zeměpisu šestého ročníku, který jsem absolvoval od září 1967 do června 1968 . Tedy po šestidenní válce a osvobození východního Jeruzaléma z jordánského područí. Bylo mi jedenáct let a povahově jsem patřil mezi nesmělé introverty; přesto jsem se při hodině geografie přihlásil a chtěl být slyšen. To když nám vyučující sdělila, že hlavním městem židovského státu je Tel Aviv. Cosi v mém nitru se vzpříčilo, já pocítil nutkání zvednout ruku a po vyvolání dát celé třídě na vědomí, že „můj otec mi říkal, že hlavním městem Izraele je Jeruzalém“. Je tomu dávno a už si nepamatuji, jak učitelka zareagovala, ale tehdy se mi zdálo, byť spíše podvědomě, že je důležité, aby informace o Jeruzalému jako izraelské metropoli naplno zazněla.

Takové byly mé začátky.

Rád bych se Miloše Zemana zeptal, kdy se jeho upřímný vztah k Izraeli zrodil a jestli měl někdy ve svém bytě „izraelský koutek“. K tomu se váže tato vzpomínka:

  • Můj pokoj v našem rodinném domě patřil k nemnoha místům v Československu, v nichž na čestném místě bylo možné spatřit (v období normalizace - LS)obraz Zalmana Šazara, tehdejšího prezidenta. Když mu roce 1973 skončil mandát a mně se nepodařilo získat fotografii jeho nástupce Efraima Katzira, vyzdobil jsem svůj osobní „izraelský koutek“ snímkem prvního prezidenta Chaima Weizmanna. Možná to bylo troufalé, ale celou věc jsem vnímal tak, že do doby, než v Praze začne znovu fungovat izraelský zastupitelský úřad, bude portrét nejvyššího izraelského představitele, případně prvního prezidenta, trvale k vidění „v zastoupení“ alespoň u nás doma.

V 80. letech minulého století jsem těžce nesl, že ze záznamů písničkové soutěže o Velkou cenu Eurovize, které vysílala Československá televize, byly systematicky vystříhávány izraelské soutěžní příspěvky, a to bez ohledu na to, na jakém místě se umístily. Z politických důvodů. Obrátil jsem se v té věci i na generálního ředitele televize Jana Zelenku a považoval jsem za malé velké vítězství, že on mé argumenty uznal a na obrazovce režimní televize se začaly objevovat izraelští zpěváci. Bohužel poněkud pozdě – několik měsíců před Listopadem 89.

Když v době gorbačovské „glasnosti“ (mírné uvolnění poměrů) umožnilo Rudé právo čtenářům čas od času klást otázky vysokým představitelů režimu (ministr zahraničí Chňoupek) nebo reaktorům Rudého práva a sovětské Pravdy, využil jsem toho a zeptal se na vztahy s Izraelem. Zde jsou dva screenshoty:

(Zdroj: Web Ústavu pro českou literaturu AV ČR/Screenshot)

A ještě jedna vzpomínka. Po pádu železné opony jsem poslal 11. prosince 1989 novému ministru zahraničí Jiřímu Dienstbierovi obsáhlý dopis, v němž jsem ho vyzval, aby Československo nabídlo Izraeli obnovení plných diplomatický vztahů. Černínský palác mě poté požádal, abych panu ministrovi zaslal písemně své hodnocení arabsko-izraelského konfliktu. Když se tak stalo, přišla z Prahy následující reakce:

  • Pan ministr Vám děkuje za zaslaný materiál, který byl pečlivě prostudován odborníky, zabývajícími se na federálním ministerstvu zahraničních věcí a v Ústavu pro mezinárodní vztahy konfliktem na Blízkém východě. Některé myšlenky, obsažené ve Vašich návrzích, byly využity při přípravě podkladů k návštěvě prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky pana Václava Havla v Izraeli. Hodláme je i nadále využívat v práci našeho ministerstva při formulování československé zahraniční politiky vůči oblasti Blízkého východu a při zaujímání stanovisek k izraelsko-arabskému konfliktu.

Jako prostý přítel Izraele jsem si sotva mohl přát víc.

Toto je několik kamínků mozaiky nazvané "Já a Izrael". Nechci se přít s Milošem Zemanem o to, kdo je větším opravdovým přítelem židovského státu. Jen bych chtěl skromně připomenout, že není jediný, kdo se považuje za "the best" - nejlepšího. Pravda, jeden rozdíl mezi námi je. Já nebudu mít nikdy příležitost vyznat se ze svého přátelství ke Státu Izrael v jeho zákonodárném sboru. Rád se ale spokojím s drobnou každodenní publicistickou prací ve prospěch Izraele, což považuji za své osobní poslání. Jsem přesvědčen, že vyjadřovat podporu Izraeli znamená stát na správné straně.

DODATEK

Když jsem si po napsání tohoto článku přečetl českou verzi prezidentova projevu v Knesetu zveřejněnou na hradním webu, našel jsem tam poněkud jiný překlad inkriminované věty Miloše Zemana, která její význam poněkud posunuje:

  • Prosím, věřte mi, že ve své vlastní zemi patřím k největším přátelům Izraele.

V Jeruzalémě ovšem prezident řekl něco trochu jiného.

Autor: Lubomír Stejskal | úterý 27.11.2018 8:00 | karma článku: 20.58 | přečteno: 771x

Další články blogera

Lubomír Stejskal

Odpověď panu Pohankovi: Proč jsem byl vyhozen z blogu iDNES

Přesněji vyloučen z hlavní stránky a vyřazen z blogerské komunity. Můj soukromý blog na iDNES mi byl ponechán.

28.3.2024 v 20:44 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 25 | Diskuse

Lubomír Stejskal

O čem je můj Velký pátek, o čem jsou mé křesťanské Velikonoce

Důkaz budiž položen na přívlastek „křesťanské“, neboť o takové svátky v mém článku jde. Budeme v příštích dnech slyšet o Velikonocích mnoho slov, zejména v kázáních, číst spoustu úvah, zamyšlení a rozjímání.

28.3.2024 v 18:39 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 9 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Patří do porodnice automatické pušky, granáty, výbušniny a minomety?

Nesmyslná otázka, ovšem pokud hovoříme o porodnicích v českých zemích. Je ale na místě, jde-li o porodnici v Pásmu Gazy.

26.3.2024 v 13:27 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 15 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Premiéra: Poprvé v Praze trolejbusem

Od mládí, pravidelně od svých patnácti let, používám veřejnou dopravu. Vypěstoval jsem si k ní kladný vztah a rád se seznamuji s novinkami.

25.3.2024 v 21:39 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 25 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Jindřich Kubánek

Zkreslené vidění - Návod k použití

Každý si myslí, že mozek má a že ho používat umí. Přesto stačí, když ztratí klíč od bytu nebo založí kamsi brýle, aby vše ztratilo smysl a začala panika a zoufalství.

29.3.2024 v 13:30 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 35 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Takže Velký pátek

Čtu radostné ódy na Velký pátek a trochu mi trnou zuby. Tedy stručně: na Velký pátek předhodila jedna náboženská parta vrchnosti nepohodlného proroka inovující party a okupační mocnost ho na nátlak jeho souvěrců nechala popravit.

29.3.2024 v 11:16 | Karma článku: 15.11 | Přečteno: 184 |

Rudolf Pekař

Velikonoce nebo svátky jara a tolerance?

Připomínka jara nám přináší příjemné počasí, kvetoucí zahrady a zároveň i změnu názvu Velikonoc na Jarní svátky či Svátky jara. Jaký to má důvod?

29.3.2024 v 10:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 41 | Diskuse

Vlastík Fürst

Velkopáteční zastavení může prospět i ateistům

Velký pátek není v naší zemi svátkem moc dlouho. Volný den máme až od roku 2016. Otázkou je, jak s tímto volnem naložíme. Můžeme vyrazit na nákupy či za zábavou, nebo je možné se rozhodnout, že ho budeme „slavit“.

29.3.2024 v 9:05 | Karma článku: 10.79 | Přečteno: 133 | Diskuse

Karel Trčálek

Fialova vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že se v Česku už žije líp!

ANO, bude líp! Pan premiér se opakovaně vyjádřil, že díky vládě se občanům žije už jen lépe a že téměř vše bylo vyřešeno. Tuto skutečnost je však nutné vtělit do vládního nařízení, neboť je smutné, že ne všichni občané to chápou

29.3.2024 v 8:16 | Karma článku: 18.86 | Přečteno: 238 | Diskuse
Počet článků 4768 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 844

Tip:

https://forum.eretz.cz/index.php/board,9.0.html - to nejpodstatnější z izraelského sportu na jednom místě

/* 1956.   

V letech 2012 až (duben) 2023 bloger na hlavní stránce iDNES. Předtím na BigBlogeru Lidovek. V období prosinec 2020 až únor 2023 též na Blogosféře.cz. Od 11. dubna 2023 na platformě Blogosvět.cz . Jako autor spolupracuji s internetovým deníkem Neviditelný pes. Od 18. 4. 2023 aktivní také na Seznamu Médium. (Po vyloučení z hlavní stránky iDNES  jsem aktivní pouze na tomto soukromém blogu na iDNES.) 

 eContact:  mrstejskal@gmail.com

Nejoblíbenější relax: fotografování fauny pod hladinou Rudého moře. Viz zde:  http://www.flickr.com/mrstejskal  

 

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...