Kanál Dunaj-Odra-Labe: Jedno srovnání
Na svém Twitteru 9. listopadu uvedl:
- Vodní koridor Dunaj – Odra – Labe má obrovský dopravní potenciál, vedle něj i pozitivní ekologické dopady a rekreační využití. Pokud se dohodneme s okolními státy, má smysl jej stavět.
Je to ovšem hudba budoucnosti. Naštěstí. Ještě je spousta času si všechno důkladně promyslet. A poučit se. Třeba na příkladu Suezského kanálu.
Jeho rozšíření a prohloubení bylo nesrovnatelně potřebnější než kanál D-O-L. Proč? Jde o klíčovou mezinárodní námořní cestu. Do roku 2015 pouze jednosměrnou. Pro maximálně 49 lodí denně. Plavidla neplula non-stop, ale musela čekat v tzv. by-passech.
V roce 2014 oznámil egyptský prezident Sisi, že Suezský kanál bude rekonstruován – částečně prohlouben, částečně rozšířen a mimoto bude vybudován v délce 35 kilometrů paralelní kanál. Smysl toho všeho: zbousměrnění této vodní cesty, čímž se zvýší její kapacita a zkrátí doba plavby. Český námořní kapitán Karel Zeman k tomu 6. 8. 2015 (v den otevření rozšířeného, tzv. Nového Suezského kanálu) na webu iRozhlas řekl:
- My jsme do této doby pluli průplavem konvojově a jenom jedním směrem a severní konvoj musel vždycky čekat na průjezd jižního, čímž se to značně zdržovalo. Cesta dosahovala až 22 hodin, nyní po úpravě kanálu to bude asi poloviční čas.
Vzpomínám si, že projektanti tehdy egyptskému prezidentovi řekli: Akce si vyžádá tři roky. Sisi odpověděl: Nikoli. Kanál bude hotov „do roka a do dne“. A byl. Jak již uvedeno, 6. srpna 2015 byl slavnostně otevřen.
Přinesl ale očekávaný výsledek?
V článku na zmíněném serveru iRozhlas z 6. 8. 2015 jsme si mohli přečíst pozoruhodnou větu (autor: zpravodaj Českého rozhlasu Štěpán Macháček):
- Podle některých analytiků by ale projekt, jehož cena se odhaduje na více než 8 miliard dolarů (200 miliard korun), nemusel splnit očekávání vzhledem ke skomírajícímu světovému obchodu.
Byla to prorocká slova.
Zajímalo mě, jak se nové parametry Suezského průplavu promítly do počtu odbavených lodí. Maximální kapacita před rekonstrukcí, tedy před srpnem 2015, byla 49 plavidel denně. Ta by se měla zvýšit, nikoli okamžitě, ale do roku 2023 na 97 lodí denně. Vyjádřeno v ročním přehledu, ze 17885 na 35405 plavidel. To jsou ovšem mezní hodnoty.
Jaká je skutečnost?
Z webu Suez Canal Authority jsem vybral údaje 1./o počtu lodí, které v letech 2013 až 2017 propluly průplavem (tabulka 1) a 2./ o počtu lodí, které propluly průplavem v období leden až září v letech 2013 až 2018 (tabulka 2).
• Tabulka 1
Rok | ||
---|---|---|
2013 | 45 | |
2014 | 47 | |
2015 | 48 | |
2016 | 46 | |
2017 | 48 |
• Tabulka 2
2013 | 45 | |
---|---|---|
2014 | 47 | |
2015 | 49 | |
2016 | 47 | |
48 | ||
2018 | 50 |
Jak je z obou přehledů zřejmé, investice vynaložená do rozšíření kapacity průplavu se na počtu lodí zatím příliš neprojevila. Suezský kanál je připraven, ale otázkou je, jestli je také v dobré kondici světová námořní doprava. Zatím tomu mnoho nenasvědčuje.
Kanál Dunaj-Odra-Labe zatím existuje pouze ve studiích odborníků. Nechci srovnávat nesrovnatelné, jen si dovoluji připomenout, že s rozšířením Suezského průplavu byla také spojena nemalá očekávání, která se zatím nenaplnila. Pokud bude kanál D-O-L vybudován, přejme si, aby nečelil podobným problémům.
Lubomír Stejskal
K demisi ministryně Langšádlové
Prý nebyla příliš vidět. A to je hodnoceno mnohými veskrze negativně. Taková paní Columbová, říkají. Je to ale fér?
Lubomír Stejskal
Drží OSN nad Hamasem ochrannou ruku?
Přesněji: drží ji nad teroristickými vládci Pásma Gazy sám generální tajemník Guterres? Dělá všechno proto, abychom si mysleli, že ano.
Lubomír Stejskal
K odchodu R. Kielbergerové (z blogu)
Z četby článků a diskusí na blogu iDNES jsem před pár dny pochopil, že stránka autorky Radky Kielbergerové bude 23. dubna 2024 zrušena. Se vším všudy.
Lubomír Stejskal
Řešení pro Íránce
Existuje vůbec? Někteří z nich jsou přesvědčeni, že ano. A také na tom řešení aktivně pracují. Samozřejmě v zahraničí.
Lubomír Stejskal
Teror v Jeruzalémě. Zajímá to vůbec někoho?
Představte si, že stojíte na chodníku a se třemi přáteli o něčem diskutujete. Pak se přiřítí bílé osobní auto, vaše přátele nabere na kapotu, vymrští je do vzduchu a pokračuje do prudké pravotočivé zatáčky.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
USA a Čína musí být partnery, řekl Si. Blinken mu vyčetl podporu Ruska
Ve vztazích mezi Čínou a Spojenými státy zůstává mnoho problémů. Musí ale být spíše partnery než...
KOMENTÁŘ: Byrokracie s vízy? Přitvrdíme. Jak Česko zařízlo studenty z ciziny
Premium Nenápadná úřední klička zásadně zkomplikovala život zahraničních studentů v Česku. Stát ještě...
Podvodník prodával falešné vstupenky na koncerty i sport, naletělo mu 500 lidí
Falešné vstupenky na kulturní a sportovní akce nabízel na internetu muž z Uherskohradišťska, který...
V kontejneru vzplála stará elektrobaterie, patrně kvůli technické závadě
Zřejmě závada na staré elektrobaterii způsobila páteční požár kontejneru na skladování...
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...
- Počet článků 4809
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 838x
https://forum.eretz.cz/index.php/board,9.0.html - to nejpodstatnější z izraelského sportu na jednom místě
/* 1956.
V letech 2012 až (duben) 2023 bloger na hlavní stránce iDNES. Předtím na BigBlogeru Lidovek. V období prosinec 2020 až únor 2023 též na Blogosféře.cz. Od 11. dubna 2023 na platformě Blogosvět.cz . Jako autor spolupracuji s internetovým deníkem Neviditelný pes. Od 18. 4. 2023 aktivní také na Seznamu Médium. (Po vyloučení z hlavní stránky iDNES jsem aktivní pouze na tomto soukromém blogu na iDNES.)
eContact: mrstejskal@gmail.com
Nejoblíbenější relax: fotografování fauny pod hladinou Rudého moře. Viz zde: http://www.flickr.com/mrstejskal