Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejen Letecké katastrofy

1. 09. 2017 17:10:10
Netajím se tím. Jsem velkým fanouškem letectví a létání. Každou cestu vzdušným prostorem si patřičně vychutnávám. Zejména start a přistání. Jistě nejsem sám.

Jsem ovšem nejen fanouškem letectví a létání, ale také ZPŮSOBU UVAŽOVÁNÍ, který musí být v letecké dopravě uplatněn. Kdysi jsem řekl manažerovi jedné velké akciové společnosti:

  • „Víte, mám jedno přání.“

  • „Tak povídejte.“

  • „Přál bych si, aby se všichni manažeři v této firmě povinně dívali na seriál Letecké katastrofy. Tam by se totiž naučili tomu správnému uvažování.“

Odezva nebyla kdoví jaká, ale to není podstatné. Proč jsem něco takového řekl? Banální odpověď. Protože to, co si můžeme dovolit na zemi, ve vzduchu nelze. Třeba: Poruchy se řeší zásadně v hangáru, nikoli deset kilometrů nad ním. Nebo: Každá lehkovážnost, nezodpovědnost, každý šlendrián se tragicky vymstí – vlastně něco takového je nepřípustné. A tak dále. Sledovat skvělý kanadský seriál Mayday - Letecké katastrofy znamená nenechat si ujít šanci naučit se trochu jinak přemýšlet o věcech kolem nás.

Je pravda, že jsem lidi pracující v letectví vždy dával ostatním za příklad. Jako špičkové profesionály. Mým přesvědčením, že si počínám správně, poněkud otřásl nedávný případ opilého stevarda Travel Servisu na lince z Korfu do Brna, nicméně jedna vlaštovka jaro nedělá.

Stále platí, čeho je moc, toho je příliš. Anebo obráceně - čeho je málo, toho bývá paradoxně také příliš. Namátkou: jste v supermarketu vybaveném patnácti pokladnami, nakupujících jako Hujerů, ale otevřené pokladny pouze tři. Důvod? Člověka napadne jediný. Společnost snížila stavy, aby ušetřila na platech a odvodech za zaměstnance. Řeknete si: piloti nemají nejnižší platy, a tak by jistě letecké společnosti ušetřily, kdyby v kabině seděl pouze jeden místo dvou. Je to samozřejmě šílený nápad a v letectví neakceptovatelný. Kvůli úspoře riskovat životy dvou stovek, případně většího počtu cestujících (v jednom letadle)? Ani omylem!

Myslím si, že nemálo čtenářů těchto řádků zná ve svém okolí případy snižování stavu zaměstnanců, nejednou za hranici, která je považovaná za únosnou. Buďme rádi, že něco takového se neděje v letecké dopravě. Tam musí myslet jinak.

Prestiž pracovníků v této oblasti, konkrétně řídících letového provozu (osobně preferuji výraz letečtí dispečeři), stoupla v mých očích do raketových výšin po zhlédnutí reportáže, kterou jsem našel na portále Seznam Zprávy. Reportér Pavel Cyprich nás zavedl do prostor simulátoru v budově ŘLP v Jenči, kde trénují budoucí dispečeři. Několik minut instruktáže stačí k tomu, abychom si uvědomili, jak extrémně náročná a vysoce zodpovědná je práce řídících letového provozu.

Patří jim za to naše uznání – a určitě vzpomínka, až se bude právě ten náš letoun zvedat z ruzyňského letiště směrem k exotické destinaci. Nad tím, abychom bezpečně odletěli a také se bezpečně vrátili, bdí muži a ženy dole na zemi, v jenečském sídle Národního integrovaného centra řízení leteckého provozu. Reportáž byla na web Seznam Zprávy umístěna 31/8. Má titulek „Nebe nad Českem je plné. Řízení letového provozu hlásí rekordy“. Nemohu nedodat: Ti profíci mají samozřejmě nadstandardní platy. Plným právem!

... záběr z reportáže popisované v článku. Zdroj: Seznam Zprávy (screenshot). V popředí reportér, s brýlemi instruktor.

... západní okraj obce Jeneč, budova Řízení leteckého provozu ČR. Patrná cestou po dálnici D6 z Nového Strašecí do Prahy. Zdroj: Česká Wikipedie.

Autor: Lubomír Stejskal | pátek 1.9.2017 17:10 | karma článku: 15.07 | přečteno: 356x

Další články blogera

Lubomír Stejskal

Bravo, pane prezidente. Bravo!

Nestává se často, aby byl Miloš Zeman autorem těchto řádků chválen. Pokud jde ale o jeho úsudek týkající se Izraele, dalo by se lidově říci, že nemá chybu. Nejnověji nás o tom přesvědčil během nynější návštěvy USA.

19.9.2017 v 13:45 | Karma článku: 36.96 | Přečteno: 1279 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Potvrzeno: Giro d´Italia odstartuje poprvé mimo Evropu. V Izraeli

Kdo sleduje slavný cyklistický závod Giro d ́Italia, dobře ví, že počínaje rokem 1965 začaly některé ročníky mimo Itálii. Loni v Nizozemí, předtím v Severním Irsku, Dánsku, Belgii i jinde v Evropě.

19.9.2017 v 10:45 | Karma článku: 9.00 | Přečteno: 128 | Diskuse

Lubomír Stejskal

K diskusi kolem staroměstského mariánského sloupu

Vztyčit? Nevztyčit? Proč ano - proč ne? České historické dilema. Bez ohledu na to, jak to celé nakonec dopadne, chci poukázat na několik „detailů“, které by neměly zůstat opomenuty.

19.9.2017 v 8:00 | Karma článku: 17.25 | Přečteno: 498 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Vzpomínky na Afriku

Seděl jsem na plážovém baru a uslyšel ruštinu. Což ještě neznamenalo, že by ten turista musel být z Ruska. A právě to mě zajímalo. Do Egypta se přece přímo z Ruska nelétá.

18.9.2017 v 8:00 | Karma článku: 20.98 | Přečteno: 599 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Karel Trčálek

Má Protiproud pravdu, bude pozítří konec světa?

Kontrarevoluční magazín Petra Hájka predikuje na víkend (má pršet) konec světa. Já říkám: „Díky bohu, však už je na čase!“

21.9.2017 v 18:39 | Karma článku: 4.76 | Přečteno: 142 | Diskuse

Alena Kulhavá

Prázdninovým vyprávěním vás chci inspirovat k podzimnímu setkání s Matkou Přírodou

Na začátku července jsem se rozplývala nad tím, jak je krásné chodit krajinou sám a co všechno člověk zažije.Článek měl i dramatičtější část.Svými dalšími krásnými zkušenostmi z prázdnin bych vás chtěla pozvat do podzimní krajiny.

21.9.2017 v 16:31 | Karma článku: 6.45 | Přečteno: 94 | Diskuse

Vít Hassan

Vrah, nebo oběť české justice? Rozhovor s Lukášem Nečesaným.

Lukáš Nečesaný se šel dne 21.2. 2013 nechat ostříhat ke své známé kadeřnici v Hořicích. Vybral si k tomu čas těsně před zavírací dobou, která byla v 17:00 hodin.

21.9.2017 v 13:34 | Karma článku: 18.02 | Přečteno: 1804 | Diskuse

Vladimír Havránek

KSČM ztratila paměť a považuje nás za otloukánky...hlavně díky nim!

Průměrná mzda dosáhla ve 2. čtvrtletí 29 346 Kč. Před třemi roky to bylo o 5 000 Kč méně.Jistě jsme po sametové revoluci předpokládali, že rozdíl mezi námi a západem bude menší. Dědictví jaké si i díky KSČM neseme je dodnes znát.

21.9.2017 v 12:34 | Karma článku: 31.02 | Přečteno: 843 | Diskuse

Tomáš Flaška

Má to nějak popletené náš pan prezident

Strašně moc stál o setkání s americkým prezidentem. Ten asi věděl moc dobře, proč zase o to nestál on. A kdo za to může? Kmoníček!

21.9.2017 v 11:42 | Karma článku: 38.11 | Přečteno: 2095 | Diskuse
Počet článků 1895 Celková karma 22.05 Průměrná čtenost 946

 Find more about Weather in Hurghada, EG
Click for weather forecast

BLOG 2 proto, že mým premiérovým blogem byly Pohledy a postřehy na Lidovkách. Toto jsou NOVÉ Pohledy a postřehy.

* 1956, nejen internetový publicista. Nabízím často menšinové náměty, neb i ty mají  mít své místo ve veřejném prostoru.  Hlavní okruhy: Izrael, Egypt,  politika i sport - a ledacos jiného. 

Spolupracovník torontského Nového domova a ČRo Plzeň. Na serveru Eretz.cz mám na starosti sportovní sekci. Mé příspěvky vycházejí mimo jiné na Neviditelném psu, na slovenském portálu Delet.sk a občas na serveru Forum 24.

Motto blogu: Co jsem napsal, napsal jsem (Pilatus Pontius).

Nejoblíbenější relax: fotografování fauny pod hladinou Rudého moře. Servis pro vás: v ikoně nad tímto textem  najdete informaci o počasí v Hurghadě. Po rozkliknutí se dozvíte víc.

Tolik  úvodem  a nyní již - buďte vítáni.

A ještě jeden odkaz:

 http://www.flickr.com/mrstejskal

 



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.