Všichni jsme si rovni, ale někteří jsou si rovnější. Všichni musíme všude možně procházet skrz bezpečnostní rámy, ale Arabové na Chrámové hoře nikoli. Hysterickým povykem a s masivní podporou svých soukmenovců v širém muslimském světě dosáhli svého. Rámy u vstupů na Chrámovou horu byly zrušeny.
Nejen to. Mluvčí izraelské policie Luba Samriová (mimochodem izraelská Arabka s „palestinskými“ kořeny) ve čtvrtek (27/7) ráno potvrdila, že kromě rámů (odstraněných dříve v tomto týdnu) byly přes noc demontovány i bezpečnostní kamery a kovové zábrany.
Nechci zde planě spekulovat o tom, jestli tato izraelská opatření jsou projevem slabosti nebo vkladem ke kompromisu, jehož smyslem je neeskalovat napětí a přispět k řešení uměle vyhrocené situace. To je téma na samostatný příspěvek.
Jde mi o něco jiného. Můžeme si my všichni, například jako členové skupiny čekající na nástup do letadla, hysterickým povykem vynutit odstranění detektorů v odletové bráně? S logickým poukazem na to, že přece nejsme žádní teroristé, ale turisté, jejichž cílem je dovolená u moře, nikoli organizace vlastní smrti v letadle, do něhož bychom propašovali bombu.
Co by následovalo? Odstranění této preventivní bezpečnostní techniky? Sotva. Spíše bychom neodletěli. To platí pro všechny lidi na světě všude tam, kde jsou rámy instalovány. S jedinou výjimkou: tou jsou Arabové na Chrámové hoře v Jeruzalémě. (Dokonce i v Mekce, u nejposvátnějších z posvátných svatyní islámů, jsou, jak se dočítáme, bezpečnostní rámy.)
Proč tedy vyvolávají takový cirkus v Jeruzalémě? Protože západní svět se ve věci Jeruzaléma nedokáže jednoznačně postavit za Izrael a nemá, pardon, „koule“ na to odkázat Araby do patřičných mezí.
Je to absurdní, pro lidi se zdravým rozumem neakceptovatelné – ale přesto se tak děje. Přesně podle Wericha - „to je blbý, to se bude líbit“. Arabové požadují „návrat ke stavu před 14. červencem“. Toho dne byla nejen v Hurghadě smrtelně (jak se ukázalo) pobodána islámským teroristou (kým jiným, nic jiného než teror to nebylo) česká turistka, ale na Chrámové hoře byli – opět islámskými teroristy – zavražděni dva izraelští policisté. Je zdokumentováno jak: jejich komplic pronesl zbraně do posvátného komplexu na Chrámové hoře a teroristé jimi na Chrámové hoře vraždili.
Každý stát na světě by po takového události zavedl přísná bezpečnostní opatření, která by každý normálně uvažující člověk v civilizovaném světě pochopil a podpořil. A jako šílenost by vnímal požadavek, aby tato opatření byla zrušena. Ostatně něco takového by snad žádný stát na světě s normálně uvažující vládou po zemi takto terorem postižené nepožadoval. Opět s jedinou výjimkou: odstranění preventivních bezpečnostních opatření požadují muslimské země po Izraeli. Patří k nim i Turecko, které má ve své vlastní zemi problémů s terorem až nad hlavu. Přesto hysterický a nesoudný Erdogan tlačí nechutně na Izrael a vyzývá muslimy, aby „bránili Al Aksu“.
Nelze se nezeptat, jaká by tento politik, který si občas nevidí do úst, nařídil udělat opatření, kdyby kurdští militanti zákeřně ze zálohy postříleli u istanbulské mešity sultána Ahmeda turecké policisty držící službu u tohoto svatostánku? A co by říkal tomu, kdyby celý svět povykoval, aby tato opatření odstranil a nepřiléval olej do ohně už tak napjatých turecko-kurdských vztahů?
Právě takováto komedie se hraje s Izraelem, který jde až na samou dřeň kompromisu. Jakou protihodnotu ale nabídnou Arabové, muslimští správci Chrámové hory z nadace Waqf, Palestinskoarabská autonomie, jordánská monarchie?
Když jsem dopsal předchozí větu, vyskakovací okno na mém monitoru přineslo zprávu, které jsme se všichni obávali:
Češka zraněná v Egyptě zemřela. Taková je skutečná tvář muslimského teroru. Snad i ve světle této děsivé tragédie bude lépe pochopen izraelský boj s tímto terorem a pošetilost všech, kdo Izrael za jeho metody v protiteroristické kampani kritizují a nutí ke kompromisům, nad nimiž mnohdy zůstává rozum stát.
Poslední otázka, v níž se budu (záměrně) opakovat: Co dosud udělali Arabové pro to, aby na Chrámové hoře došlo k uklidnění situace? Tedy kromě svých maximalistických požadavků?